• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • mage06
    Hannnas skrev 2010-05-12 13:44:57 följande:
    mage... haha hoppas kirskålen fattar läget nu då Kan tipsa om att rusta har billig marktäckväv att döda eländen som kirskål med, jag köpte på lantmännen förra året och de var svindyra, t o m öb var relativt dyra i förhållande till rustas... Evanor... jo men den är nog för gles vintertid, tror jag? Tack
    Nej, jag tror inte att den fattar, sast jag gjort en mycket trevlig kirskålshimmel på baksidan

Bra tips! Det skall jag lägga under gruset som skall på nu!

Vad gör du idag?
  • Hannnas
    mage06 skrev 2010-05-12 13:47:16 följande:
    Nej, jag tror inte att den fattar, sast jag gjort en mycket trevlig kirskålshimmel på baksidan Bra tips! Det skall jag lägga under gruset som skall på nu!Vad gör du idag?
    Jobbar idag men slutar strax... har bara 1 patient kvar sen ska jag städa upp och avsluta lite pappersskit o sen så börjar långledigt

Ska försöka få med mig lite hönsgödsel till syrenerna på vägen hem, sen ska jag lassa koskit på mina fruktträd idag är det tänkt ohh måste köpa en grep med...

Gör du idag?
    .?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • Hannnas

visst är det billigt?

http://www.rusta.se/marktackvav_2x20_meter_p62251113.html

http://www.rusta.se/marktackvav_2x5_meter_p62951119.html

Såg att de hade billiga fiberdukar med

http://www.rusta.se/fiberduk_3x10_meter_p62951120.html

Köpte ett växthus på öb igår, med plastöverdrag... jag avskyr plast eg MEN i brist på annat så behöver mina tomater, örter och luktärter någonstans att stå... o 375: för ett stort tycker jag var kanon, får se hur det fungerar dock...

• mage06
    Hannnas skrev 2010-05-12 13:52:44 följande:
    visst är det billigt? www.rusta.se/marktackvav_2x20_meter_p62251113... www.rusta.se/marktackvav_2x5_meter_p62951119.... Såg att de hade billiga fiberdukar med www.rusta.se/fiberduk_3x10_meter_p62951120.ht... Köpte ett växthus på öb igår, med plastöverdrag... jag avskyr plast eg MEN i brist på annat så behöver mina tomater, örter och luktärter någonstans att stå... o 375: för ett stort tycker jag var kanon, får se hur det fungerar dock...
    Ja jättebilligt! 2x5 meter är ju typ storleken på min täppa

Jag tycker att det låter mysigt med växthuset, bara det att få gå in och dra in växthusdoften skulle jag göra en hel del för... Min svärfar har ett superfint växthus, lite toppigt på mitten, mörkgrönt och glas. Det vill jag ha! Fast han bor i Danmark Han har underbara vindruvor i det!

Jag sitter och väntar på att verkstan skall ringa och säga att bilen är klar så jag kan åka dit och betala de dumma 5000 som de skall ha...
  • Hannnas
    mage06 skrev 2010-05-12 13:58:03 följande:
    Ja jättebilligt! 2x5 meter är ju typ storleken på min täppa Jag tycker att det låter mysigt med växthuset, bara det att få gå in och dra in växthusdoften skulle jag göra en hel del för... Min svärfar har ett superfint växthus, lite toppigt på mitten, mörkgrönt och glas. Det vill jag ha! Fast han bor i Danmark Han har underbara vindruvor i det!Jag sitter och väntar på att verkstan skall ringa och säga att bilen är klar så jag kan åka dit och betala de dumma 5000 som de skall ha...
    Men åhh så härligt det lät! Ja ett riktigt fint växthus en dag är ju drömmen, men man får ta en sak i taget, tyvärr... och detta duger en kort tid hoppas jag iaf ska fota o visa i bloggen när vädret ser annorlunda ut, nu regnar det...

SÅ trist med bilen varför är det alltid så... skit! o alltid när man känner att man hade haft stora behov på annat håll, roligare...
  • mage06
    Hannnas skrev 2010-05-12 14:00:51 följande:
    Men åhh så härligt det lät! Ja ett riktigt fint växthus en dag är ju drömmen, men man får ta en sak i taget, tyvärr... och detta duger en kort tid hoppas jag iaf ska fota o visa i bloggen när vädret ser annorlunda ut, nu regnar det... SÅ trist med bilen varför är det alltid så... skit! o alltid när man känner att man hade haft stora behov på annat håll, roligare...
    Mmm, och som grädde på moset började bilen låta konstigt helt plötsligt... Kan vara AC:n säger verkstadsmannen då What the...?! Vad kostar det?! Massor!!! Jag tänker inte åka runt i en bil med två små barn utan AC hela sommaren! (Det lät ju en aningens bortskämt men så känns det ) Bööö

Det var då jag kände att nu köper jag järnsängen Det blir inget bättre tillfälle liksom
  • Hannnas
    mage06 skrev 2010-05-12 14:05:16 följande:
    Mmm, och som grädde på moset började bilen låta konstigt helt plötsligt... Kan vara AC:n säger verkstadsmannen då What the...?! Vad kostar det?! Massor!!! Jag tänker inte åka runt i en bil med två små barn utan AC hela sommaren! (Det lät ju en aningens bortskämt men så känns det ) Bööö Det var då jag kände att nu köper jag järnsängen Det blir inget bättre tillfälle liksom
    men va fasen! inte ACn, det är ju snordyrt! fy... varför är det alltid så att de hittar nåt nytt när man lämnar in för nåt annat

Helt rätt läge att köpa sängen tröst om inte annat
  • mage06
    Hannnas skrev 2010-05-12 14:09:50 följande:
    men va fasen! inte ACn, det är ju snordyrt! fy... varför är det alltid så att de hittar nåt nytt när man lämnar in för nåt annat Helt rätt läge att köpa sängen tröst om inte annat
    Nej det var inte de som hittade felet, det hörde jag själv. Lagen om alltings jävlighet kallas det tror jag
  • Ari Gold
    Hannnas skrev 2010-05-12 13:52:44 följande:
    visst är det billigt?www.rusta.se/marktackvav_2x20_meter_p62251113...www.rusta.se/marktackvav_2x5_meter_p62951119....Såg att de hade billiga fiberdukar medwww.rusta.se/fiberduk_3x10_meter_p62951120.ht...Köpte ett växthus på öb igår, med plastöverdrag... jag avskyr plast eg MEN i brist på annat så behöver mina tomater, örter och luktärter någonstans att stå... o 375: för ett stort tycker jag var kanon, får se hur det fungerar dock...
    Mina svärföräldrar har ett sådant växthus ståendes löst innuti sitt vanliga vänthus på försäsong för att kunna dra upp plantor tidigt på säsongen. Så det kan du ha nytta av även om du skulle skaffa ett riktigt sedan.

Jag kämpar på med mitt röda växthus jag. Nu är i alla fall alla delar målade en gång. Men jag lär ju inte hinna odla något i det i år.
  • Tjock kulan

Hejsan tjejer
    Var på biblo igår och lånade på mig en massa trädgårdsböcker att inspireras av. Plockade med mig programmet för trädgårdsrundan hem. Arrangemanget är i Skåne 4-6 juni. Var runt och kollade förra året och blev så förtjust i arrangemanget att det numera får bli ett stående inslag på våren. Helt underbart att få gå runt i alla privata trädgårdar som trädgårdsälskande människor öppnat upp för allmänheten under dessa dagar. Så tjejer bor ni i Skåne eller befinner er här under dessa dagar pass på att kika runt. Förra året spanade jag in trädgårds gurun Ulla Molins trädgård i Höganäs som är så omtalad :).

Nog om det ;), undrar om någon kan hjälpa mig, är på jakt efter dessa "metallstöd eller kanter" som man kan använda för att gräsmattan inte ska växa in i perennplanteringen eller som kan användas för att forma gräsmatta in en rund form, eller för att hindra att grusen i gången flyttar sig in i planteringen, ja användningsområdena är många ;). Var köper man dom egentligen, har aldrig sett dom i butik?

Mage: Så himla surt med bilen vi har haft liknande problem med båda bilarna nu ett tag, så himla trist at lägga pengarna på. Vilka fina kantstöd, älskar pil.

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom