• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Daggdroppen
    Hannnas skrev 2010-05-09 20:37:52 följande:
    Ari... oj vilken härlig tomt med möjligheter! Vår är inte lika stor, men tillräckligt... dock är den i sluttning och det är skitstörigt! Fluffiga... sätt knölarna i krukor NU och driv upp dem inne... sätt knölarna bara en-två cm under jordytan och låt ögat riktas upp, sätt ut dem först när järnnätterna är garanterat över  
    Ja det var ju smart Har gjort det nu. Problemet blev bara att jag visst hade ganska många knölar

En sort som jag inte ens vet vad det är {#lang_emotions_embarassed}. Var som sagt på en mässa där man fick plocka åt sig växter för värdet av 40 euro men betala för 20 euro och dessutom få några knölar på köpet. Dessa knölar har jag nu glömt bort vad de var Kanske dahlior? Hur ser dahliaknölar ut? Jag har många... Några fick hamna i rabatten direkt som prov, så vet jag ju till nytt år om det går att plantera ut direkt.

Annars har jag en skitdag i trädgårsväg idag. Har ju tusen saker jag skulle vilja börja på med men vet inte i vilken ända jag ska börja. Skulle behöva hjälp också med att bland annat köra jord från åkern till tomten, få hem mera stenar osv. Och detta skulle jag ju behöva ha före jag kan göra så mycket mer. Funderar på att förstora en rabatt också men där blir det att gräva massor. Kanske 15 m och 50 cm ner under nuvarande gräsmatta. Och med båda barnen i byxbenen är det inte det lättaste. Plus att jag fysiskt sett är begränsad än. Gah{#lang_emotions_yell}
  • Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2010-05-10 15:14:31 följande:
    Skulle behöva hjälp också med att bland annat köra jord från åkern till tomten, få hem mera stenar osv. Och detta skulle jag ju behöva ha före jag kan göra så mycket mer. Funderar på att förstora en rabatt också men där blir det att gräva massor. Kanske 15 m och 50 cm ner under nuvarande gräsmatta. Och med båda barnen i byxbenen är det inte det lättaste. Plus att jag fysiskt sett är begränsad än. Gah
    Känner igen det här. Min dröm är att ha en liten minitraktor/bobcat för att hjälpa till att gräva och framförallt ta bort grässvål vid nyanläggning av rabatter. Ta bort grässvål är nog det mest tråkiga man kan göra i trädgården tror jag.
  • Hannnas

Fluffiga... åhh vi ska oxå gräva en himla massa o har två små i hasorna, extremt frustrerande!

Har du någon bild på dina knölar? dahlior el ranunkler kanske?

.?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • Mimmi 71
    mage06 skrev 2010-05-11 12:45:32 följande:
    Hej flickor!Mina trädgårdsprojekt är ju i betydligt mindre skala än era men jag är så happy över att ha funnit dessa på rusta:www.rusta.se/rabattkant_pil_l_50_cm_p62251134...Solen skiner!!!
    Fina! Sådana skulle jag kunna tänka mig i min omarbetade köksträdgård. Nu har jag dock fler projekt innan köksträdgården står på tur, men planera och drömma kan man ju göra

Var skall du använda dem?
  • mage06
    Mimmi 71 skrev 2010-05-11 12:51:20 följande:
    Fina! Sådana skulle jag kunna tänka mig i min omarbetade köksträdgård. Nu har jag dock fler projekt innan köksträdgården står på tur, men planera och drömma kan man ju göra Var skall du använda dem?
    Ja det skulle bli fint! Perfekta för köksträdgårdar! Jag har en liten plätt 2 m ut mot en liten grusväg. De skall bara markera den plätten mot grusvägen. Nu har jag runda stenar men jag vill markera tydligare. Jag har planterat lavendel som skall bli som en liten häck precis innanför.

Kirskål är det fullt av tyvärr Har grävt upp en stor del av växterna för att kunna ha hälften av plätten att sitta på. Skall lägga grus där... Sen har vi ett trädäck där vi skall spänna upp ett dyning-segel. Så får vi både sol och skugga...
  • 6barnsmamman
    Hannnas skrev 2010-05-11 10:32:38 följande:
    Fluffiga... åhh vi ska oxå gräva en himla massa o har två små i hasorna, extremt frustrerande! Har du någon bild på dina knölar? dahlior el ranunkler kanske
    Har du kollat häggmispel som häck kanske? Fast den blir ju bra hög. Du ser, jag läser inte här så ofta, jag är flera sidor bak o kommenterar....{#lang_emotions_wink}
  • mage06

Har varit ute och pratat allvar med kirskålen...vi är djupt oeniga... Jag hoppas på att få bygga mitt vindskydd i helgen. Jag och mannen är också en smula oeniga om var pengarna skall gå, det är mycket på gång nu

Visst är det varmt och underbart?!

• Hannnas

mage... haha hoppas kirskålen fattar läget nu då

Kan tipsa om att rusta har billig marktäckväv att döda eländen som kirskål med, jag köpte på lantmännen förra året och de var svindyra, t o m öb var relativt dyra i förhållande till rustas...

Evanor... jo men den är nog för gles vintertid, tror jag? Tack

.?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom