• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Daggdroppen
    versan skrev 2010-05-22 11:55:16 följande:
    Ingen fara för lavendeln Den har överlevt här & vi har haft minus 35 som mest. Och jag har INTE täckt den ens. Däremot är den lite seg i starten & man ska inte klippa bort dom torra grenarna då det kommer nytt på stammarna.
    Typiskt nog så klippte jag ner den. Nu är det en buske på typ 10 cm vi pratar om och det mesta var som sagt brunt. Men några små gröna skott såg man. Nu är den typ 3 cm hög

Läste nyligen någonstans att man skulle beskära den kraftigt på våren. Och där det inte såg ut att komma mera grönt så klippte jag av.

Nåja, överlevde den vintern så överlever den väl lite klippning

Och som sagt, den är ju minimal - men den lever!

Tjohoo! Idag har jag varit till grannen och fått några nya perenner. Ganska vanliga som vårkrage, gullviva, blåsippa och hosta. Men även vit luktpion .

Och imorgon ska jag på plantloppis!!!
  • versan
    Daggdroppen skrev 2010-05-22 12:33:04 följande:
    Typiskt nog så klippte jag ner den. Nu är det en buske på typ 10 cm vi pratar om och det mesta var som sagt brunt. Men några små gröna skott såg man. Nu är den typ 3 cm hög Läste nyligen någonstans att man skulle beskära den kraftigt på våren. Och där det inte såg ut att komma mera grönt så klippte jag av. Nåja, överlevde den vintern så överlever den väl lite klippning Och som sagt, den är ju minimal - men den lever! Tjohoo! Idag har jag varit till grannen och fått några nya perenner. Ganska vanliga som vårkrage, gullviva, blåsippa och hosta. Men även vit luktpion .Och imorgon ska jag på plantloppis!!!
    Hehehe... Jag trodde det med.
    Att man skulle klippa bort dom torra grenarna...  
    men jag glömde & överraskingen var total när jag såg  att det kom nytt nästa år på benveden.
    Ser den väldigt risig ut så kan man beskär den hårt.
    Berättade det för grannen & hon sa att den blir större & större för varje år om man inte beskär den så hårt.
    Tex så kan man gör en uppstammad lavendel superfint & lätt om man vill.
    Man behåller en kraftig gren av en lavendel och så fortsätter man låta den växa men stripar stammen på lavendel & behåller toppen
    Mina lavendlar som är 3år nu är ca 40-50cm höga.
    Ska dela dom i år tänkte jag.
  • Daggdroppen
    versan skrev 2010-05-22 20:14:58 följande:
    Hehehe... Jag trodde det med. Att man skulle klippa bort dom torra grenarna...   men jag glömde & överraskingen var total när jag såg  att det kom nytt nästa år på benveden. Ser den väldigt risig ut så kan man beskär den hårt. Berättade det för grannen & hon sa att den blir större & större för varje år om man inte beskär den så hårt. Tex så kan man gör en uppstammad lavendel superfint & lätt om man vill. Man behåller en kraftig gren av en lavendel och så fortsätter man låta den växa men stripar stammen på lavendel & behåller toppen Mina lavendlar som är 3år nu är ca 40-50cm höga. Ska dela dom i år tänkte jag.
    Nåja, den blir som den blir nu Jag har ju inte förlorat något egentligen än Bara vunnit!

Nytt i bloggen, om ett plantloppis:
    www.lantligharmoniochsmabarnskaos.blogspot.com/
  • Daggdroppen

Kan ni förresten hjälpa mig med att namnsätta två växter?

Jag tror jag har mina aningar, men är inte säker. Den första fick jag av en kompis ifjol som inte visste vad det är. Har just börjat blomma med lila klockliknande blommor. Jag tippar på lungört? Vad tror ni?

Lungört?
    Lungört?

Den andra hade jag köpt i tron att det var toppklocka, men den liknar inte svärmors och den jag hittar i böcker... Skaffade den ifjol och den har alltså inte blommat än.
    Toppklocka?

Alla bilder borde gå att få större genom att klicka!

• Mimmi 71

Fluffiga:

Blommorna på den första ser ju ut som lugört, men bladen är inte riktigt rätt tycker jag. Har dock inget annat och bättre förslag.

De andra bladen (3:e bilden) ser ut som klint, kan det vara bergsklint kanske? Klint har jag mycket av i trädgården, om jag hinner (inte ikväll dock) så kan jag fota och lägga ut en bild som jämförelse.

• Daggdroppen
    Mimmi 71 skrev 2010-05-24 13:14:07 följande:
    Fluffiga: Blommorna på den första ser ju ut som lugört, men bladen är inte riktigt rätt tycker jag. Har dock inget annat och bättre förslag. De andra bladen (3:e bilden) ser ut som klint, kan det vara bergsklint kanske? Klint har jag mycket av i trädgården, om jag hinner (inte ikväll dock) så kan jag fota och lägga ut en bild som jämförelse.
    Det är just bladen som jag är osäkra på också med första... Och jag har inte sett någon lungrt i verkligheten vad jag kommer på, så jag har svårt att avgöra själv.

Det konstiga med den andra är ju att det stod toppklocka på lappen då jag köpte den. Men visst är det en märklig en isåfall? Kan vi utesluta det? {#lang_emotions_undecided}
  • Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2010-05-24 14:28:00 följande:
    Det är just bladen som jag är osäkra på också med första... Och jag har inte sett någon lungrt i verkligheten vad jag kommer på, så jag har svårt att avgöra själv.Det konstiga med den andra är ju att det stod toppklocka på lappen då jag köpte den. Men visst är det en märklig en isåfall? Kan vi utesluta det?
    Jag har själv ingen toppklocka så jag kan inte hundra säga att det inte är det.

Jag har 2 varianter av lungört i trädgården - skall fota vid tillfälle. Dock är det körigt nu ikväll skall jag göra klart och skicka iväg ett helt gäng produkter upp till Stockholm, imorgon är det trädgårdsbesök och på onsdag är det spakväll (hemparty) hos en kompis. Hos mig har det inte skett så mycket trädgårdsarbete på sista tiden ochjag längtar till tiden finns - i nästa vecka kanske för kommande helg är lika hektisk. Sambon klagar på en jordhög som ligger ivägen för vårt kommande garagebygge. Denna jordhög är tänkt att flyttas och bilda stomme för utökning av en befintlig rabatt. Dags att göra detta innan sambon bara sprider ut den där den inte gör så mycket nytta enligt mig.
  • Daggdroppen
    Mimmi 71 skrev 2010-05-24 15:16:28 följande:
    Jag har själv ingen toppklocka så jag kan inte hundra säga att det inte är det. Jag har 2 varianter av lungört i trädgården - skall fota vid tillfälle. Dock är det körigt nu ikväll skall jag göra klart och skicka iväg ett helt gäng produkter upp till Stockholm, imorgon är det trädgårdsbesök och på onsdag är det spakväll (hemparty) hos en kompis. Hos mig har det inte skett så mycket trädgårdsarbete på sista tiden ochjag längtar till tiden finns - i nästa vecka kanske för kommande helg är lika hektisk. Sambon klagar på en jordhög som ligger ivägen för vårt kommande garagebygge. Denna jordhög är tänkt att flyttas och bilda stomme för utökning av en befintlig rabatt. Dags att göra detta innan sambon bara sprider ut den där den inte gör så mycket nytta enligt mig.
    Hehe, kanske bäst att ta tag i det då. Hoppas du hittar tid!

Själv har jag projekt påbörjade på tre ställen nu... Alltså olika rabatter. Men två av dem är egentligen en rabatt som ska mötas... Det är den kring terassen.

Men idag regnar det och kanske det var lika bra. Är mör i armarna efter att ha trimmat igår. Och jag hade också massvis med saker inomhus att göra som jag sparat till just regnvädersdagar.

Tycker ni att det är viktigt med markuk under rabatter? Jag har börjat använda det på nästan alla ställen och inte enbart där det är sämre jord eller mycket rötter och dylikt. Hur gör ni andra? Jag funderar just på grund av att jag håller på med rabatten kring terassen. Jag gräver ju bort grässvålen och fyllnadsjorden och ska köra dit ny matjord. På ett sätt känns det lite onödigt... Men jag vill ju ändå ha duk utmot gräskanten och då är det ju lika bra att ha under också...
  • Tjock kulan

Fluffiga: Den första bilden liknar lungört på blomman men bladen stämmer inte riktigt. Min lungört har vitprickiga blad. Kan det vara gurkört? de har ju sådana blommor {#lang_emotions_undecided}.
    Bild nr två tror jag inte e toppklocka jag hade en i stugan innan och den såg inte ut så i bladen.
    Sista bilden så gissar jag på kungsljus eller bergklint.

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom