• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Mimmi 71
    Tjock kulan skrev 2010-05-25 21:51:30 följande:
    Fluffiga: Den första bilden liknar lungört på blomman men bladen stämmer inte riktigt. Min lungört har vitprickiga blad. Kan det vara gurkört? de har ju sådana blommor . Bild nr två tror jag inte e toppklocka jag hade en i stugan innan och den såg inte ut så i bladen. Sista bilden så gissar jag på kungsljus eller bergklint.
    Gurkört tror jag inte på, deras blad är ju lite mer "ludna" eller nästan som de har lite mjuka taggar på sig. Blommorna sitter ju inte i en sådan "klase" utan mer en och en.
  • Daggdroppen

Nä, gurkört är det nog inte... Men tack för gissningen!!!

Och bild nummer 1 och 2 är alltså SAMMA blomma. Bild nummer tre är den andra anonyma växten. Kunsljus är det inte heller. De har ju blad som är mer jämnt med marken och bara lite uppåt (i alla fall på den jag har för tillfället). Denna växt är mer kompakt och mer som en boll. Inga blommor syns än.

Jag vill förresten fortfarande veta hur ni andra gör då ni gräver nya rabatter. Använder ingen markduk under? På vissa ställen jag har vet jag att det är grymt befogat, men just vid altanen är jag osäker på om det verkligen behövs... Blir det överkurs? Och är det till och med dumt för växterna? Jag sätter ju nog ett ordentligt jordager på så tillräckligt med jord får de nog... Och då de behöver mera jord så häller jag dit ny och blandar om (som svar till Ari Gold).

Nu har jag grävt bort grässvålen kring hela altanen. Har bara sparat hörnet där trappan ska komma. Det var egentligen meningen att det skulle bli makens present till mig då jag fyllde år men han har inte tid före typ i höst {#lang_emotions_yell} Så nu grävde jag lite smått irriterat den klar på bara en liten stund. Envishet och tjurighet kommer man tydligen långt på Nu ska jag ännu förstås gräva neråt men den tråkiga grässvålen är i allafall borta. Har inte bestämt mig för om jag ska ha den upphöjd eller inte så jag gör den djup så kan jag ha den i marknivå om jag så vill. Vad blir snyggare? Alternativet är att göra någon form av stenkant/stenmur runtomkring och lite upphöjd.

• Daggdroppen

Mimmi: Kan jag förresten svara dig här? Jag tar gärna emot den cerisefärgade purpurklätten Det är den jag är ute efter Vill du jag ska skicka någon form frankerad låda eller hur vill du? Eller kan jag skicka något tillbaka? I och för sig vet jag inte vad det skulle vara... men hojta till om du vill ha något!

• Hannnas

Fluffiga... nope... gör jag inte.. inte fiberduk heller... jag har använt svart markduk, täckduk under mina vinbärsbuskkar / rabarberland och lagt en massa täckbark ovan dock... detta för att ta livet av kirskålen...

.?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • Ari Gold

Aha du menar underst i rabatten! Jag trodde du menade duk över rotsystemen med typ täckbark över, så som man kan göra med buskar.

Jag brukar inte ha markduk i botten på rabatter om det inte är så att jag anlägger ovanpå en grässvål som jag inte orkar ta bort. Gräver man bort grässvålen och kommer ner till ren jord så finns det ju inte mer ogräsfrö/rötter där än i den jord man tillför ovanpå så jag ser inte vad det skulle göra för nytta.

Skulle nog ta en nedbrytbar duk i alla fall, för om du byter plantor i rabatten om några år och vill ha något med större rotsystem där kommer de ju inte få nog med utrymme.

• Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2010-05-26 10:56:10 följande:
    Eller nja... jag kanske nog kan kolla på en plantskola först om jag hittar den där förresten! Det blir kanske lit väl krångligt De är ju knappast dyra.
    Jag fixar några fröplantor till dig, det är inga problem och jag behöver inte ha något i utbyte. Just dessa förplantor är ju inte så besvärliga att skicka, jag använder mig av en förslutbar plastficka/påse utan jord. Plantorna brukar klara detta om de får lite "fukt" med i den täta påsen. Det klarar nog sig med dubbelt porta.

Inboxa mig din adress.
  • Mimmi 71

Jag säger som de övriga i fråga om markduken - använder det inte. Jag gräver bort grässvålen (vilket jag hatar för det är sååååå jobbigt när det gäller större ytor). jag försöker att skaka av så mycket jord som möjligt från grässvålen. Sedan blandar och gräver jag i lite jordförbättring och planterar.

Under mina blodlönnar som har ett ytligt rotsystem som jag inte ville ha upp i underliggande rabatt samt att de har en nästintill regntät krona så det blir väldigt torrt inunder, så har jag istället byggt upp en våtbädd. En tät pressening som jag sedan jordfyllt (ca 50 cm jorddjup) så det bildas ett vattenmagasin som en lite bassäng. Kanten på pressenningen ligger ca 25-30 cm upp så odlingen blir aldrig helt vattenfylld (har aldrig hänt att det varit för fuktigt). På våren innan bladverket kommer så hoppas jag på att det bildas ett vattenmagasin i botten som skall klara sommaren. Jag brukar dock fylla på med rejält med vatten några gånger när det är som torrast. Ni kan se lite er bilder och förklaringar i min blogg.

• Mimmi 71

Förresten så blev det inget trädgårdsbesök för mig igår Jag tyckte helt enkelt att det regnade för mycket och förtog glädjen. Dessutom var det ju ett besök hos min gamla kollegas trädgård och chansen är ju därför inte borta med att besöka den. Kan ju bara lyfta luren och fråga om jag får komma på besök en annan gång

Igår kväll blev det istället välbehövligt mys framför TVn efter den senaste tidens stress. Inte dumt det heller! Tänkte titta på Tinas Trädgård på TV4+, men jag tycker ärligt talat inte det programmet är något att ha. Ger iallafall inte mig någon inspiration.

• Hannnas

mimmi... vilken superfin blogg du har! Härliga trädgårdsbilder o vilken grymt fin sparris! Jag är avis, pratade om att anlägga en sådan bit redan förra året men iom att vi har så mkt sniglar än så vet i fasen... men shit så skoj!!

.?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom