• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Tjock kulan

Fluffiga: ah var det samma växt på bilderna det fattade inte jag :), nej ni har rätt det e nog inte gurkört de har ju ludna blad tänkte inte på det. Men sita bilden kan det inte vara bergklint? Ang markduk så har jag bara anv det ovanpå jorden och sedan klippt hål o planterat växter för att slippa att ogräset sätter sig. Jag tror som de andra tjejerna att om du grävt bort grässvålen så ska det inte behövas.

Mimmi 71 skrev 2010-05-26 11:43:33 följande:
    Förresten så blev det inget trädgårdsbesök för mig igår Jag tyckte helt enkelt att det regnade för mycket och förtog glädjen. Dessutom var det ju ett besök hos min gamla kollegas trädgård och chansen är ju därför inte borta med att besöka den. Kan ju bara lyfta luren och fråga om jag får komma på besök en annan gång Igår kväll blev det istället välbehövligt mys framför TVn efter den senaste tidens stress. Inte dumt det heller! Tänkte titta på Tinas Trädgård på TV4+, men jag tycker ärligt talat inte det programmet är något att ha. Ger iallafall inte mig någon inspiration.
    Kan bara hålla med tycker det e ett helt onödigt program jag lär mig ingenting och inspireras inte för femöre. Däremot så kan jag tycka att trädgårds fredag är trevligt att kika på å svt :)
  • Mimmi 71
    Hannnas skrev 2010-05-26 12:15:08 följande:
    mimmi... vilken superfin blogg du har! Härliga trädgårdsbilder o vilken grymt fin sparris! Jag är avis, pratade om att anlägga en sådan bit redan förra året men iom att vi har så mkt sniglar än så vet i fasen... men shit så skoj!!
    Tack
  • Tjock kulan

Frågade för ett tag sedan men fick inget svar så jag försöker igen. Någon som vet var jag kan köpa böjbara metall kanter till trädgården så jag kan få till en rund gräsmatta som håller sig på plats utan att behöva kantskära den hela tiden? brukar finnas i reportage i trädgårdstidningar och är då lite rostiga i metallen.
    Tack på förhand

• Mimmi 71
    Tjock kulan skrev 2010-05-26 12:39:09 följande:
    Frågade för ett tag sedan men fick inget svar så jag försöker igen. Någon som vet var jag kan köpa böjbara metall kanter till trädgården så jag kan få till en rund gräsmatta som håller sig på plats utan att behöva kantskära den hela tiden? brukar finnas i reportage i trädgårdstidningar och är då lite rostiga i metallen. Tack på förhand
    Jag kan kika i en AoT när jag kommer hem. Tror det finns bland reklamen längst bak i tidningen. Annars skulle jag rekomendera att uppsöka en smed. När vi föreskriver detta på jobbet så står det endast "kant av plattstål". Hade dock en diskussion igår angående detta med en anläggare som menade på att detta var lika dyrt som att lägga en kant av plattor. Vi skulle nämligen ha detta istället för att lägga en plattkant mellan grusgång och gräs.
  • versan
    Tjock kulan skrev 2010-05-26 12:39:09 följande:
    Frågade för ett tag sedan men fick inget svar så jag försöker igen. Någon som vet var jag kan köpa böjbara metall kanter till trädgården så jag kan få till en rund gräsmatta som håller sig på plats utan att behöva kantskära den hela tiden? brukar finnas i reportage i trädgårdstidningar och är då lite rostiga i metallen. Tack på förhand
    Brukar finnas på GRanngården eller plantagen.
    Kolla även blomsterlandet eller Weibulls.
    Såg dom på nätet för ett tag sedan ska kolla så fort jag får mera tid.
    nu ska jag skjutsa dotttern till fotografen.
  • Tjock kulan
    versan skrev 2010-05-26 14:51:26 följande:
    Brukar finnas på GRanngården eller plantagen. Kolla även blomsterlandet eller Weibulls.Såg dom på nätet för ett tag sedan ska kolla så fort jag får mera tid.nu ska jag skjutsa dotttern till fotografen.
    Mimmi 71 skrev 2010-05-26 12:58:01 följande:
    Jag kan kika i en AoT när jag kommer hem. Tror det finns bland reklamen längst bak i tidningen. Annars skulle jag rekomendera att uppsöka en smed. När vi föreskriver detta på jobbet så står det endast "kant av plattstål". Hade dock en diskussion igår angående detta med en anläggare som menade på att detta var lika dyrt som att lägga en kant av plattor. Vi skulle nämligen ha detta istället för att lägga en plattkant mellan grusgång och gräs.
    Tack så mycket tjejer tänkte göra en hästskoformad plantering ut mot gräsmattan och då blir det snyggast med en sådan kant tror jag :)
  • Tjock kulan

God morgon tjejer
    Tog skott från en Klätter Hortensia och planterade igår utmed husväggen, undrar om jag kan plantera en hosta eller ev en näva framför Hortensians fötter eller om jag ska vänta. Tror ni hostan /nävan kväver hortensian innan den hunnit etablera sig med rötterna eller ska jag bara köra på och plantera Hostan/nävan framför {#lang_emotions_undecided}

Ha en skön dag i solen kära trädgårdsnarkomaner :)

• Hannnas
    Tjock kulan skrev 2010-05-27 09:53:33 följande:
    God morgon tjejerTog skott från en Klätter Hortensia och planterade igår utmed husväggen, undrar om jag kan plantera en hosta eller ev en näva framför Hortensians fötter eller om jag ska vänta. Tror ni hostan /nävan kväver hortensian innan den hunnit etablera sig med rötterna eller ska jag bara köra på och plantera Hostan/nävan framför Ha en skön dag i solen kära trädgårdsnarkomaner :)
    Jag skulle nog vänta tills den rotsatt sig.. men är faktiskt inte säker, därav att jag skulle vänta med...
    .?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • Tjock kulan
    Hannnas skrev 2010-05-27 10:39:42 följande:
    Jag skulle nog vänta tills den rotsatt sig.. men är faktiskt inte säker, därav att jag skulle vänta med...
    Ja jag känner mig oxå velig därav så har jag bara lagt lite större stenar ovanpå jorden för att dölja det fula "hålet"
  • Mimmi 71

Klätterhortesnia är ju väldigt sen i starten (min har först i år tagit fart, tog ett rotskott som planterades för ca 3 år sedan) så hjälp den på traven så mycket du kan.

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom