• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Hannnas
    Mimmi 71 skrev 2010-06-07 09:22:45 följande:
    I mina krukor har jag för tillfället:

1) cerice Million bells tillsammans med ett gräs som har rödaktig "stam" (skall kompletteras med matchande stjärnöga) i en svart kruka.
    2) vit änglatrumpet med vit snöflinga inunder i en vit kruka
    3) (balkonglådor) cerice Million Bell med limefärgade ytterkanter tillsammans med limegröna/gulgröna heliocryssum.
    4) mörk nästintill svart penséer med silvernjurvinda (dessa penseer är helt underbart stora och fina så jag har inte mage att ta bort dem trots att de mer platsar som vårkruka ) i en svart kruka
    5) vita penséer tillsammans med en liten frösådd idegran) i ett stort zinktråg.

Sedan har jag två helt underbara vildpelargoner som jag skall planter i ett tråg tillsammans med något matchande tråg och en del kryddväxter som skall komma ned i ytterligare ett tråg (troligtvis zinktråg).

Mina kruker är kanske inte de mest fantasifulla i år, men blomsterlådorna är jag nöjd med. Dessa lime/cerica Million Bells blev jag helt kär i när jag besökte en plantskola i Hunnebostrand och när jag hittade dem hos min lokala plantskola kunde jag inte motstå dem trots att de kostade 69:-/st och jag behövde 6 stycken Först hade jag planerat "guldpenning" tillsammans med dem, men när jag hittade den limefärgade heliocryssum så bytte jag. Guldpenning planteras istället ut i någon rabatt, de är ju perenna.
    Jag har million bells, ljusrosa och cerise + snöflinga i mina balkoglådor superfina!! blev oxå sädår "kär"
    .?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • Mimmi 71

Både Million Bells och snöflinga är ju tacksamma blommor som fram på sommaren bara flödar över i krukor och balkonglådor. Sådant gillar jag!

• Hannnas
    Mimmi 71 skrev 2010-06-07 10:47:59 följande:

Både Million Bells och snöflinga är ju tacksamma blommor som fram på sommaren bara flödar över i krukor och balkonglådor. Sådant gillar jag!

Håller helt o hållet med :-d överflöd av blommor gillas
  • Memoria

Tack för tipsen!

Var och handlade lite blommor idag som jag fick planterat.
    På trappan i hinken blev det rosa pelargon, vita petunior och silvernjurvinda.
    Vid altanen blev det vit rosenskära, pastelrosa/aprikos miniflitigalisa och vit snöflinga.
    Sedan står det lite krukor här och var med lavendel och en med massa penseér.
    Blev nöjd och hoppas på att få blommor i överflöd som ni beskriver

Annars har det regnat hela veckan och skall fortsätta så ett tag till. Så nu är det mest inomhusaktiviteter på gång. Vill att solen kommer tillbaka igen.

• Hannnas

Någon som har bra tips på hur man driver upp ruccola på friland? Det var den enda salladssort jag inte lyckades få till ordentligt, så nu har jag rensat upp raden och undrar väl om det ens är lönt att ge den en chans till eller om man ska så plocksallad där ist...

• Memoria

Hannah: Ruccolan jag har, växer som bara den. I år har jag bara hällt ut påsen i ett streck och bara på några dagar kommer den upp. Det jag tycker är svårt är att undvika de små gul-svart prickiga skalbaggarna som kommer efter ett tag. Förra året hade jag lite väv runt och då klarade de sig hela sommaren. Testa ett annat märke på fröerna så kanske det går bättre.

• Mimmi 71

Håller med om att ruccola borde vara lätt. Det svåra med den är väl att skörda tillräckligt så den inte hinner bli för gammal. Att så i omgångar, 1 ggn/veckan, är att föredra.

• Hannnas
    Memoria skrev 2010-06-14 22:44:33 följande:
    Hannah: Ruccolan jag har, växer som bara den. I år har jag bara hällt ut påsen i ett streck och bara på några dagar kommer den upp. Det jag tycker är svårt är att undvika de små gul-svart prickiga skalbaggarna som kommer efter ett tag. Förra året hade jag lite väv runt och då klarade de sig hela sommaren. Testa ett annat märke på fröerna så kanske det går bättre.
    oki, tack tjejjer, jag får ge det ett försök till då... för alla andra sorter kom på några dagar och denna kom inte ÖHT ändå tycker jag att jag har bra jord, köpte hem ett lass matjord och sen blandat ut med kogödsel... haft väv över under hela grotiden och alltid nattetid...
  • Daggdroppen

Jag säger som mimmi. Så i omgångar och skörda lite varje dag så det inte blir gammalt. Jag hade ruccola ifjol men den blev snabbt för gammal så det var ingen hit alls. Men i och för sig var den ganska dekorativ ändå då den blommade

Jag har köpt silverarv och pelargoner till mina mjölkkannor. Eller jag tror ju det heter något annat än silverarv men försäljaren envisas med att kalla den det. Silverarv för mig är just perennen jag har som blommar just nu.

Till amplar hade jag velat ha verbena, men det fanns inte. Ej heller dubbla pelargoner. Så det enda som fanns i den färgen jag ville ha var petunia så då fick det bli det fastän jag inte alls tycker om petunior. Klibbiga och äckliga, men visst, de blommar ju rikligt och ser bra ut på avstånd. Och förmånliga var de också i relation till storleken. Ska ännu ha något att ha i en gammal badbalja men jag vet inte vad...

• Ari Gold
    Hannnas skrev 2010-06-14 15:44:55 följande:
    Någon som har bra tips på hur man driver upp ruccola på friland? Det var den enda salladssort jag inte lyckades få till ordentligt, så nu har jag rensat upp raden och undrar väl om det ens är lönt att ge den en chans till eller om man ska så plocksallad där ist...
    Du kan dra upp den i pluggbox om det krånglar på friland. Lättare att få bra avstånd mellan plantorna då också.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom