• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Hannnas
    Ari Gold skrev 2010-06-15 21:55:06 följande:
    Du kan dra upp den i pluggbox om det krånglar på friland. Lättare att få bra avstånd mellan plantorna då också.
    tack!

Tack alla för tips, tråden är guld

Usch så mkt jobb vi har dragit på oss hemma nu... A hade en minigrävare hemma i helgen och grävde upp för häck (40m) mot dagissidan på tomten. Ni kan ju bara se framför er alla trista spår i gräsmattan som måste göras igen i höst... och alla tuvor, och all kantskärning i "diket" som blivit... fy sjuttan...

Sen kunde vi inte låta bli att ta bort alla fula jäkla (sorry ) telestolpar som har agerat som kantstöd utmed våra grusgångar... jag har rundat av kanter och framöver ska vi lägga kantsten där ist i mån av TID och pengar...

För jag fattar inte hur man ska få tid... våra två små tar upp en heltidstjänst man vill ju kunna jobba båda *suck* men men, man får gilla läget.

Funderar på om man kan sälja telestolparna? Tror ni det skulle fungera att lägga dem på blocket, har någon sett sånt? Eller sälja o sälja, bortskänkes snarare... vill ju bara bli av med eländet... Har ni någon idé/tanke?
    .?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • Jenny K

En lite fundering: De här kantjärnen, som det pratats om tidigare i tråden. Är jätte fina och praktiska, vill ha. Men, gör det inte väldigt ont om man råkar kliva på ett? Om det är mellan gräsmattan och en rabatt tex. Är ju ganska lätt hänt både för vuxa och barn som leker. Någon som redan införskaffat och vet?

• mage06

Hej i tråden! Är alla ute i trädgården? Jag håller på med min lilla täppa och jag känner verkligen att den är för liten för mitt intresse Måste verkligen tänka efter vad jag vill ha...

Har köpt en underbart puderrosa riddarsporre, en blå afrikansk lilja och vattnar och göder ivrigt mina luktärter! Förutom vitt och grönt, som ju bara är så fint i sig, är det rosa och blått.

Har letat som knasig efter en gräddvit/rosa kaprifol att ersätta en clematis som fått någon sjukdom/brist och inte vill växa mer. Hittar ingenstans och nu har de ju snart blommat ut

JennyK: Jag vet inte riktigt hur de ser ut... Men meningen är väl att de skall sitta så till att ingen går där antar jagObestämd

Hannah: Oj vad ni jobbar! Vet precis vad du menar med tid vs små barn Vet inte angående telestolparna... Säkert är det någon som vill ha sånt. Jag tänker bara på att de väl innehåller cuprinol? Tycker det är lite läskigt med sånt där

Oh, skall slänga in en bild i bloggen på alla pionknopparna! Åh vad jag älskar mina pioner! De bara kommer upp ur ingenting och snart blommar det! Ett femtiotal knoppar ha de! Hoppas, hoppas att det inte kommer något slagregn sen när de blommar!

Kram,
    så länge!

• Memoria

Haha va lustigt. Ingen har skrivit på flera dagar och jag undrade också hur det gick för alla andra i trädgårdarna.

Puderrosa riddarsporre lät jättevackert. Just det rosa ihop med blått, är ju så underbart!

Var preics ute och tog lite kort på min miniträdgård.
    Behöver lite fler tips på vad jag kan sätta in mellan hostorna i den låånga rabatten och ett fult hål vid förrådet som jag försöker trycka ner allt möjligt för att det inte skall se tomt ut. Behöver något mer fluffigt eftersom salvian är stor och maffig. Floxen blir rosa och klematisen lila. Vad passar med färgerna i hålet till att börja med?

Finns lite bilder i mitt galleri om ni vill se närmre.
    Lilla, lilla trädgården.

Långa rabatten.

Vad skall jag ha här istället för borstnejlikor och akleja?

• mage06
    Memoria skrev 2010-06-29 10:59:21 följande:
    Haha va lustigt. Ingen har skrivit på flera dagar och jag undrade också hur det gick för alla andra i trädgårdarna.

Puderrosa riddarsporre lät jättevackert. Just det rosa ihop med blått, är ju så underbart!

Var preics ute och tog lite kort på min miniträdgård.
    Behöver lite fler tips på vad jag kan sätta in mellan hostorna i den låånga rabatten och ett fult hål vid förrådet som jag försöker trycka ner allt möjligt för att det inte skall se tomt ut. Behöver något mer fluffigt eftersom salvian är stor och maffig. Floxen blir rosa och klematisen lila. Vad passar med färgerna i hålet till att börja med?

Finns lite bilder i mitt galleri om ni vill se närmre.

Hihi, hej! Åh det finns ju så mycket fint du skulle kunna ha! Jag älskar min lammöron...ja alltså plantorna Sen gillar jag Cosmos, men det är ju bara en sommarplanta. Kanske ett bra alternativ om du är osäker.

Så är jag ju så glad för min afrikanska lilja, så härligt med lite höjd också. Olika typer av gräs är också underbart! Har själv ett randgräs som har varit helt fantastiskt, 1,5 meter högt och prasslar så underbart i vinden! Det har dock blivit trött och är nu inte mer än ca 30 cm högt. (Fick dock en ny, friskt planta av gulligaste Tjock kulan!).

Så trevligt du har det, gillar stengångar jättemycket!
  • Hannnas

mage... oj, vad är läskigt med cuprinol?? ... hur gödslar du dina luktärtor förresten, tycker mina tar sig skitsegt nu när de är utsatta

Memoria... superfint!! 

.?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • versan
    Hannnas skrev 2010-06-16 07:45:29 följande:
    tack!

Tack alla för tips, tråden är guld

Usch så mkt jobb vi har dragit på oss hemma nu... A hade en minigrävare hemma i helgen och grävde upp för häck (40m) mot dagissidan på tomten. Ni kan ju bara se framför er alla trista spår i gräsmattan som måste göras igen i höst... och alla tuvor, och all kantskärning i "diket" som blivit... fy sjuttan...

Sen kunde vi inte låta bli att ta bort alla fula jäkla (sorry ) telestolpar som har agerat som kantstöd utmed våra grusgångar... jag har rundat av kanter och framöver ska vi lägga kantsten där ist i mån av TID och pengar...

För jag fattar inte hur man ska få tid... våra två små tar upp en heltidstjänst man vill ju kunna jobba båda *suck* men men, man får gilla läget.

Funderar på om man kan sälja telestolparna? Tror ni det skulle fungera att lägga dem på blocket, har någon sett sånt? Eller sälja o sälja, bortskänkes snarare... vill ju bara bli av med eländet... Har ni någon idé/tanke?
    Prova med blocket för telestolparna.
    Vi hade tur för våran granne ville ha våra "skräp" stolpar. Cool
    Så dom flesta blev vi av med.
    Dom som var för dåliga åkte vi med på Tippen.
    Har två kvar som får vänta tills nästa år, dom stör mig inte då jag ej "ser" dom.
  • versan

Måste bara berätta!
    Jag var med min mamma på en Trädgårdsdag/Plantbytardag
    som en förening här anordnade i Byn där jag bor.
    Jag tog med mig 27plantor & fick med mig 27 nya plantor hem.
    Superkul ide måste jag säga.
    Och kostar inte en krona snacka om fynda.
    Så nu har jag 27 STOOOORA Nya Plantor hemma & dom kostade inte en krona. gissa om jag var glad.
    Viss plantor var så stora att jag delade dom i 3 mellan mig, mamma & syrran.
    jag bytte till mig bla, Röd kalla, Svart Akleja, pastel Aklejor, Krusig astilbe, hosta, Funkia, Ängla Trumpet, Chokladmynta, en rosbuske, Liljor hahaha & en massa jag ej kommerihåg namnet på.

Kan man ha klädbytardagar så kan ma ha plantbytardagar.
    hehe... vi kanske ska skicka plantor mellan varann & byta.

• Mimmi 71
    versan skrev 2010-06-30 19:34:30 följande:
    Måste bara berätta!
    Jag var med min mamma på en Trädgårdsdag/Plantbytardag
    som en förening här anordnade i Byn där jag bor.
    Jag tog med mig 27plantor & fick med mig 27 nya plantor hem.
    Superkul ide måste jag säga.
    Och kostar inte en krona snacka om fynda.
    Så nu har jag 27 STOOOORA Nya Plantor hemma & dom kostade inte en krona. gissa om jag var glad.
    Viss plantor var så stora att jag delade dom i 3 mellan mig, mamma & syrran.
    jag bytte till mig bla, Röd kalla, Svart Akleja, pastel Aklejor, Krusig astilbe, hosta, Funkia, Ängla Trumpet, Chokladmynta, en rosbuske, Liljor hahaha & en massa jag ej kommerihåg namnet på.

Kan man ha klädbytardagar så kan ma ha plantbytardagar.
    hehe... vi kanske ska skicka plantor mellan varann & byta.
    Så underbart härligt med plantbytardag!!!! Man kan få tag på lite smått och gott då

Skicka plantor är ingen dum idé (Fluffiga: har dåligt samvete för klätten, har inte glömt av, men har haft alldeles för mycket omkring mig). Man kan faktiskt skicka plantor rätt så enkelt genom att spola av rötterna från alla jord och skicka dem i en tätslutande plastpås så att fukten stannar kvar. När man planterar måste man bara vattna, vattna och vattna
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom