• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • versan

Så här ser den lilla stackaren ut efter att ha blivit kapad jämns med baken i fjol.
    Trädgården 2010 Syrenen som blivit kapad i samband vid dränering Nu på G att växa igen.
    Den ska bli kapad igen på hälften så den grenar ut sig ännu mera
    tycker det ser så naket ut om det är tomma grenar efter något år. ;_)

Så här ser den stora syrenen (syns bakom sockertoppsgranen)
    efter sin kapning.

Sockertopsgranen & syrenen på framsidan trädgården 2010

• versan

Lite mera bilder från vår trädgård.
    Ha överseende med all ogräs.

På sidan av huset.         Planteringen med damen.    Stenpartiet gången upp till huset.

Trädgården 2010 Dotterns hemliga ingång till Sandlådan.     Planteringen med lilla damen              Trädgården 2010 stenparti gången

Närbild på stenpartiet.     Lyktan & en del av plantering.
    Trädgården 2010 Blåa Hortensian i stenpartiet   Trädgården 2010

Dom andra delarna av trädgården är i så hemskt skick än så dom får ni se när dom är färdiga istället.

• Daggdroppen

Vad fina bilder!

Så med andra ord kanske jag kan gå ganska hårt på den i år om den ändå inte blommar nästa år på grund av flytten? Och de verkar ju växa ganska fort! Kanske jag ska ta en bild någon dag så får ni se... Jag är riktigt grön på detta med buskar och beskärning! Ifjol planterade jag tre schersminbuskar också men de har inte växt så väldans mycket, kanske de inte gör det? Eller borde man vattna? Ska man beskärna dem rtedan nu? Kanske jag lägger in en bild på dem också så får ni hjälpa mig med det på samma gång

Tacksam för att no orkar ge råd

Och förresten, kommer ni ihåg den mystiska växten jag hade? Det ser nog ut som toppklocka nu i alla fall fastän bladen såg helt annorlunda ut från början ( i alla fall om jag jämför med svärmors toppklocka).

• versan
    Daggdroppen skrev 2010-07-16 10:18:15 följande:
    Vad fina bilder!

Så med andra ord kanske jag kan gå ganska hårt på den i år om den ändå inte blommar nästa år på grund av flytten? Och de verkar ju växa ganska fort! Kanske jag ska ta en bild någon dag så får ni se... Jag är riktigt grön på detta med buskar och beskärning! Ifjol planterade jag tre schersminbuskar också men de har inte växt så väldans mycket, kanske de inte gör det? Eller borde man vattna? Ska man beskärna dem rtedan nu? Kanske jag lägger in en bild på dem också så får ni hjälpa mig med det på samma gång

Tacksam för att no orkar ge råd

Och förresten, kommer ni ihåg den mystiska växten jag hade? Det ser nog ut som toppklocka nu i alla fall fastän bladen såg helt annorlunda ut från början ( i alla fall om jag jämför med svärmors toppklocka).
    Hihi! Taaack söta du.
    Trädgården ska bli bra men det blir väl lagom när man ska in på Pensionärshemmet om 40 år eller så.
    Åtminstone med våran takt så lär det bli så.

Har du planterat Schersminbuskarna i fjol & då när man planterat så är det bra om man vattnar åtminstone hela den säsongen.
    Om dom är små så går nog deras kraft nu till att överleva & då tar det längre tid att få ett fungerande rotsystem för dom.
    Ge dom näring & börja rotvattna dom är mitt tips.
    Vips så ska du se att dom kommer att börja skuta skott.

Nyplanterar jag så  vattnar jag alltid 2 säsonger & viktigt är att man ROTVATTNAR har du ingen rotvattnare så köp en den är guld värld.
    så här ser den ut.
    http://www.jula.se/rotvattnare-1-2-123519

Om man vattnar "från ovan" så att säga så söker sig rötterna uppåt men sticker man ned vattnet & vattnar så långt ner man kan så söker sig rötterna åt rätt håll & klarar sig sedan utan vattning efter några säsonger.
    Jag rotvattnar jämnt & har monsterrötter på mina plantor & dom klarar sig lätt i 3 veckor utan en endaste droppe vatten & fina buskar blir det med.  

OBS) ROtvattna INTE GRÖNSAKER som växer under Jord .Cool
    Hahaha... Jag gjorde det en gång & maken till korviga potatisar & morötter har jag aldrig skådat.

• versan
    Ari Gold skrev 2010-07-16 15:51:47 följande:

*tips om rotvattnare noreras*

Håller för fullt på med bygget av vårt växthus nu...det går åt helvete...

regnavdagar.blogspot.com/

Åhhhh! Stackare... Jag skrev i bloggen din men vet inte om det kom med.
    Tipsade om underlaget.
    Men det förmodar jag att du redan gjort.
    vattna underlaget innan murbruket ska på så det sätter sig.
    Annars torkar det för fort och hinner inte fästa.
    Sen är det bra om du vattnar/duschar murbruket med jämna mellanrum så det inte torkar /härdar för fort.
    Hehe... det är allt jag kan om murbruk.
    Jo muraren vi hade här sa att det går att göra murkbruket lösare.
    fniss... Men det visst du redan.
  • Daggdroppen

Hohoooo, sover ni?!?!?!

Tack för tipset om rotvattnare. Har försökt spana efter det här, men än har jag inte sett någon....

Har ni annars tips på bra växter som passar i framkanten på en rabatt och som blommar på sensommaren/hösten?

Längst bakom har jag pioner, i mitten har jag iris och nu vill jag alltså ha något framtill. Jag har några hosta på prov men är osäker på om jag vill ha det hela vägen runt. Det skulle också vara kul med något som blommar mer. Gärna i blå/lila/rosa (ev röda) blommor. Ej gula. Har för mig att det finns någon aster som blir låg men jag är rädd för att den i så fall inte hinner blomma här. En aster som jag köpte ifjol hann inte blomma .

• Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2010-08-15 08:30:16 följande:
    Hohoooo, sover ni?!?!?!

Tack för tipset om rotvattnare. Har försökt spana efter det här, men än har jag inte sett någon....

Har ni annars tips på bra växter som passar i framkanten på en rabatt och som blommar på sensommaren/hösten?

Längst bakom har jag pioner, i mitten har jag iris och nu vill jag alltså ha något framtill. Jag har några hosta på prov men är osäker på om jag vill ha det hela vägen runt. Det skulle också vara kul med något som blommar mer. Gärna i blå/lila/rosa (ev röda) blommor. Ej gula. Har för mig att det finns någon aster som blir låg men jag är rädd för att den i så fall inte hinner blomma här. En aster som jag köpte ifjol hann inte blomma .
    Jag har en näva med rosa blommor som fortfarande blommar. En låg variant med rosa blommor och cerica "ådror", vet tyvärr inte vad det är för sorts näva.

Trädgård har det inte blivit så mycket av i sommar, men laddar jag för "hästrensning" och plantering av vårlökar. Skall fylloa på framsidans rabatt med lökar så man kan njuta av dessa tidig vår när man går fram och tillbaka till entrédörren. Fick Bakkers katalog, men där var det inte mycket vårlökar att hämta tyckte jag. Det har ju inga rariteter kanske, men vanligtvis kan man ju få många lökar till bra pris därifrån (som utfyllnad).
  • Hannnas

HIttar hit en snabbis ikvälll

Schersmin ska inte klippas helst, de blommar på fjolårsskotten så låt bli dem om man kan en nyplanterad S ska vattnas mkt första året och regelrätt andra säsongen sen klarar den sig fint själv

Anlade själv en sådan schersminrabatt förra året och ja, tar sig finemang efter dessa små "regler"  

.?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • Tjock kulan

Hejsan tjejer
    Har ni något trädgårdsporr att bjuda på ;).....
    Hoppas allt e bra med er och att ni njuter till fullo av era underbara täppor och trädgårdar. Själv har jag inte lika mycket tid som jag önskar till trädgårdsarbete. Men har unnat mig lite rundor i Skåne på olika trädgårdsevenemang :). I helgen vankas trädgårdsgille i Landskrona och jag hoppas på expert hjälp med i 15 min av en trädgårdsarkitekt som ska vara med på tillställningen :).

Ang Schersmin så har vi varje år beskurit den i kanterna/topparna efter blommning så den inte är så spretig och det har funkat bra, den blommar lika fint året efter. Själv funderar jag på att stamma upp min som jag har i trädgården. Såg i Christel Kvants bok att en av hennes grannar gjort det och det blev ett sådant finnt träd :).

Ari Gold skrev 2010-07-16 15:51:47 följande:

*tips om rotvattnare noreras*

Håller för fullt på med bygget av vårt växthus nu...det går åt helvete...

regnavdagar.blogspot.com/

Skickar styrka till dig, minns dina planer hoppas ni trots bakslag ror projektet i hamn *peppar*
    Daggdroppen skrev 2010-08-15 08:30:16 följande:
    Hohoooo, sover ni?!?!?!

Jag säger som kloka MImmi, nävor , den som jag tror Mimmi menar hörs som en blodnäva. Den är helt bedårande och är ett av mina must haves efter trädgårdsrundan, finns i vit och ljusrosa vad jag vet. Annars så är ju höstaster något som kanske kan passa, lite buskformad och blommar med blålila små blommor med gult öga.
    mage06 skrev 2010-07-10 00:21:03 följande:
    Hej på er! Nej, det är väl inte meningen att man skall hinna med nätet nu i det underbara vädret! Det är ju nu man skall njuta utelivet verkligen! Pionerna är bara fantastiska och svämmar över både täppan och mitt hjärta! Vi har fått "vattningsförbud" här på ön så nu blir det till att smuggla ut lite vatten då och då

Hannah: Fina du, det var så gulligt sagt

Memoria: Det är fantastiskt fint med lammöron till rosa Tycker inte att du skall oroa dig för färgen om du tycker om dem. De är fina mot hostan också (växten alltså ). Jag har grått, grönt, vitt, rosa och lite blått och det är väldigt rofyllt faktiskt. Jag tror att du hittar på något bra

Ha en fin helg!
    Karma Anna vad kul att se att du hänger kvar, hoppas allt e väl med dig och lilla S och E. Hur gick det med gräset tog det sig? kram kram
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom