• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • mage06
    Hannnas skrev 2010-06-29 12:56:04 följande:
    mage... oj, vad är läskigt med cuprinol?? ... hur gödslar du dina luktärtor förresten, tycker mina tar sig skitsegt nu när de är utsatta

Memoria... superfint!! 
    Jag använder bara vanlig blomsternäring faktiskt. Så har jag precis fyllt på med ny jord, men jag har dem inte på friland... Mina är bara hälften så höga som mammas och det är hon som sått även mina. Men hon behöver bara titta på sina blommor så växer de som galna, fattar inte hur hon gör Hon har en enorm mårbacka som borde ställas ut på Botanisk

Versan: Roligt med plantbytardag! Det är ju en fantastisk idé!

Mimmi: Jag såg nog att du skrev att du fotat i nya huset! Jag kommer att hålla koll på att bilderna verkligen publiceras *fniss*.

Jag visar mina pioner i bloggen och känner mig som farmor Berit i Allers Men de är såååå vackra!

www.noamajahemma.blogspot.com
  • versan
    Mimmi 71 skrev 2010-06-30 20:06:35 följande:
    Så underbart härligt med plantbytardag!!!! Man kan få tag på lite smått och gott då

Skicka plantor är ingen dum idé (Fluffiga: har dåligt samvete för klätten, har inte glömt av, men har haft alldeles för mycket omkring mig). Man kan faktiskt skicka plantor rätt så enkelt genom att spola av rötterna från alla jord och skicka dem i en tätslutande plastpås så att fukten stannar kvar. När man planterar måste man bara vattna, vattna och vattna
    Tips! Sätt plantan i en toa/hushållsrulle så håller den i transporten.
    hehe... Psosten är inte känd för sin "harkel"... milda (underdrift) Hantering av post.
    Så paket är bra men så litet som möjligt.

JO!!! Förresten!!! Angående Telefonstolparna så är det INTE cuprinol i dom.
    Det är huuua håll ier.... ARSENIK impregnering i dom.
    Sambon vet detta eftersom han har jobbat på Televerket/Telia.
    & dom ska man INTE ha runt ett Trädgårdsland eller andra "ätbara" träd, buskar osv...
    Men det går bra att ha dom på slänter som trappor osv...

Man får INTE bränna upp dom (tro mig jag kollade upp detta för några veckor sedan) ville sååå bli av med våra.
    Men man kan lämna in dom på Tippen så tar dom om han om dom.
  • versan
    mage06 skrev 2010-07-01 10:54:30 följande:
    Jag använder bara vanlig blomsternäring faktiskt. Så har jag precis fyllt på med ny jord, men jag har dem inte på friland... Mina är bara hälften så höga som mammas och det är hon som sått även mina. Men hon behöver bara titta på sina blommor så växer de som galna, fattar inte hur hon gör Hon har en enorm mårbacka som borde ställas ut på Botanisk

Versan: Roligt med plantbytardag! Det är ju en fantastisk idé!

Mimmi: Jag såg nog att du skrev att du fotat i nya huset! Jag kommer att hålla koll på att bilderna verkligen publiceras *fniss*.

Jag visar mina pioner i bloggen och känner mig som farmor Berit i Allers Men de är såååå vackra!

www.noamajahemma.blogspot.com
    Hehe... Plantbytardagen här är så poppis att dom skriver om den i Tidningarna med.
  • Memoria

Mage: Tack för tipsen. Lammöron är ju vackra och sköna att ta på. Fast jag oroar mig lite över att ta in silver i trädgården om det inte finns någon annanstans. Är det något jag bör tänka på eller är det bara att köra?  Funderade även på en ljusrosa ros om jag hittar i rätt puderrosa färg.

Roligt med plantbytardag. Lite roligare när man har större trädgård så att man har någonstans att plantera dem också.

Hannah: Kul att det fungerade med ruccolan. Knepig påse du hade som inte grodde som den skulle.

• Hannnas

Hinner inte med nätet nåt vidare tyvärr.... men tänker på er iaf

Versan... gahh, arsenik?? bort ska de! huga... tack!!!

Mage... lööv din blogg superfina underbara pioner!  

.?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • mage06

Hej på er! Nej, det är väl inte meningen att man skall hinna med nätet nu i det underbara vädret! Det är ju nu man skall njuta utelivet verkligen! Pionerna är bara fantastiska och svämmar över både täppan och mitt hjärta! Vi har fått "vattningsförbud" här på ön så nu blir det till att smuggla ut lite vatten då och då

Hannah: Fina du, det var så gulligt sagt

Memoria: Det är fantastiskt fint med lammöron till rosa Tycker inte att du skall oroa dig för färgen om du tycker om dem. De är fina mot hostan också (växten alltså ). Jag har grått, grönt, vitt, rosa och lite blått och det är väldigt rofyllt faktiskt. Jag tror att du hittar på något bra

Ha en fin helg!

• versan
    Hannnas skrev 2010-07-09 11:34:59 följande:
    Hinner inte med nätet nåt vidare tyvärr.... men tänker på er iaf

Versan... gahh, arsenik?? bort ska de! huga... tack!!!

Mage... lööv din blogg superfina underbara pioner!  
    Så tyckte jag med när jag fick höra vad skiten innehöll.
    brrr.... Tyst{#emotions_dlg.djavulsk}
    Man undrar vad dom tänkte med när dom gjorde stolparna.

• Daggdroppen
    Mimmi 71 skrev 2010-06-30 20:06:35 följande:
    Så underbart härligt med plantbytardag!!!! Man kan få tag på lite smått och gott då

Skicka plantor är ingen dum idé (Fluffiga: har dåligt samvete för klätten, har inte glömt av, men har haft alldeles för mycket omkring mig). Man kan faktiskt skicka plantor rätt så enkelt genom att spola av rötterna från alla jord och skicka dem i en tätslutande plastpås så att fukten stannar kvar. När man planterar måste man bara vattna, vattna och vattna
    Ingen fara! Jag har också haft bort det glömt men kom på det en dag och undrade om du månne hade fått fel adress ändå Du minns ju hur jag krånglade

Vet ni något om beskärning? Vi fick två syrener av svärföräldrarna igår och jag antar att jag borde göra något åt dem. Maken dränerar om kring deras hus och då var han tvungen att gräva upp dem. Nu prövade vi att dela dem och flytta till oss. De är kanske 2 m höga just nu och tjockaste grenen är väl som en handled ungefär. Ska jag ta bort de tjockaste och fixa till de grenar som blivit avbrutna nu eller senare i höst då de förhoppningsvis rotat sig. Jag har INGEN aning om beskärning!

Hoppas det funkar. Lite skoj isåfall att fuska sig till en lummigare trädgård
  • Ari Gold

Normalt sett brukar man vara försiktig med att beskära syrener och ta en bit itaget, eftersom de annars inte blommar nästa år. Men de brukar ändå inte blomma året efter när man flyttar dem (de är lite känsliga av sig) så du borde kunna gå rätt hårt åt. Det går bra att forma den nu, men jag vill minnas att man får fler nya skott om man klipper på vårvinttern.

På tal om beskärning så har vi ju kommit in i den första månaden för att beskära äppelträden. Jag borde egentligen börja nu för att hinna mina, men det är ju inte direkt lockande i 30 graders värme.

Men värmen gillas i alla fall av mina gurkor och tomater så jag behöver inte ha dåligt samvete att växthuset ej är klart.

Fetaste frilandsgurkan finns på bild i bloggen:

http://regnavdagar.blogspot.com/

• versan
    Daggdroppen skrev 2010-07-13 08:02:00 följande:
    Ingen fara! Jag har också haft bort det glömt men kom på det en dag och undrade om du månne hade fått fel adress ändå Du minns ju hur jag krånglade

Vet ni något om beskärning? Vi fick två syrener av svärföräldrarna igår och jag antar att jag borde göra något åt dem. Maken dränerar om kring deras hus och då var han tvungen att gräva upp dem. Nu prövade vi att dela dem och flytta till oss. De är kanske 2 m höga just nu och tjockaste grenen är väl som en handled ungefär. Ska jag ta bort de tjockaste och fixa till de grenar som blivit avbrutna nu eller senare i höst då de förhoppningsvis rotat sig. Jag har INGEN aning om beskärning!

Hoppas det funkar. Lite skoj isåfall att fuska sig till en lummigare trädgård
    Fortsätter om beskärningen.

Vi flyttade våra 2 Stooora syrener utan problem.
    hahaha... Lite tilltufsade blev dom men det gick bra ialla fall.
    På vintern när vi dränerade så grävdes  syrenerna upp & las uppe på gräsmattan i 30- grader utan problem dom låg fritt i 2 månader med rötterna synliga.
    Japp vi var grym mot dom stackarna.
    Den ena som varit på framsidan som var minst planterade jag på baksidan.
    & den klippte jag ned helt & hållet kapade varenda gren direkt.

& den andra Megastora syrenen (lila) planterade jag bakom brevlådan (i rabatten) på framsidan av huset.
    Där behöll jag dom stora grenarna & beskärde på sommaren efter den formen jag vill ha.
    Så nu tar jag succesivt bort dom risigaste & sågar av dom grova stammarna.
    Det enda som händer är att man tappar blommningen 1år men det gör inget tycker jag dom växer desto mer.
    Så lycka till.
    Jag ska lägga upp bilder på dom sen får du se hur det ser ut.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom