Daggdroppen skrev 2010-07-13 08:02:00 följande:
Ingen fara! Jag har också haft bort det glömt men kom på det en dag och undrade om du månne hade fått fel adress ändå

Du minns ju hur jag krånglade
Vet ni något om beskärning? Vi fick två syrener av svärföräldrarna igår och jag antar att jag borde göra något åt dem. Maken dränerar om kring deras hus och då var han tvungen att gräva upp dem. Nu prövade vi att dela dem och flytta till oss. De är kanske 2 m höga just nu och tjockaste grenen är väl som en handled ungefär. Ska jag ta bort de tjockaste och fixa till de grenar som blivit avbrutna nu eller senare i höst då de förhoppningsvis rotat sig. Jag har INGEN aning om beskärning!
Hoppas det funkar. Lite skoj isåfall att fuska sig till en lummigare trädgård

Fortsätter om beskärningen.
Vi flyttade våra 2 Stooora syrener utan problem.
hahaha... Lite tilltufsade blev dom men det gick bra ialla fall.
På vintern när vi dränerade så grävdes syrenerna upp & las uppe på gräsmattan i 30- grader utan problem dom låg fritt i 2 månader med rötterna synliga.
Japp vi var grym mot dom stackarna.
Den ena som varit på framsidan som var minst planterade jag på baksidan.
& den klippte jag ned helt & hållet kapade varenda gren direkt.
& den andra Megastora syrenen (lila) planterade jag bakom brevlådan (i rabatten) på framsidan av huset.
Där behöll jag dom stora grenarna & beskärde på sommaren efter den formen jag vill ha.
Så nu tar jag succesivt bort dom risigaste & sågar av dom grova stammarna.
Det enda som händer är att man tappar blommningen 1år men det gör inget tycker jag dom växer desto mer.
Så lycka till.
Jag ska lägga upp bilder på dom sen får du se hur det ser ut.