• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2010-05-28 10:38:12 följande:
    Klätterhortesnia är ju väldigt sen i starten (min har först i år tagit fart, tog ett rotskott som planterades för ca 3 år sedan) så hjälp den på traven så mycket du kan.
    Ja jag har oxå förstått det som att den e seg i början, ska jag tolka ditt svar som att inte plantera hostan där ännu?...
  • Mimmi 71
    Tjock kulan skrev 2010-05-28 10:41:05 följande:
    Ja jag har oxå förstått det som att den e seg i början, ska jag tolka ditt svar som att inte plantera hostan där ännu?...
    Jag skulle nog lugnat mig med detta.

Idag skall det äntligen bli en heldag ute i trädgården. Min jordhög skall äntligen få flytta till en utökad rabatt och göra lite nytta. Igår hade jag och lilleman en heldag upp i Stockholm (med ett besök på Galleri Hemsytt som jag verkligen kan rekomendera) och när vi kom hem så hade sambon gjort rend dammen och släppt ut fiskarna. Nu porlar det så härligt igen när man öppnar terassdörren.  

I veckan låg ett nytt nummer av AoT i brevlådan, innehöll en hel del underbar inspiration. Reklam för rabattkanter i plattstål fanns det också www.trädgårdshandel.se
    Jag såg ytterligare ett alternativ i en "Vi i villa" (tror jag det var), men hittar inte denna annons längre. Jag letar vidare.
  • Jenny K

Hmm kanske någon av er har sett samma annons som jag i en tidning. Men jag kommer inte ihåg vilken och var de fanns att köpa. En stor kula (lampa) som satt på en pinne, med solcellslampa. Fanns i tre färger om jag kommer ihåg rätt, vit, rosa och blå kanske? Någon som sett och vet vart? 

• Daggdroppen
    Jenny K skrev 2010-06-01 09:54:02 följande:
    Hmm kanske någon av er har sett samma annons som jag i en tidning. Men jag kommer inte ihåg vilken och var de fanns att köpa. En stor kula (lampa) som satt på en pinne, med solcellslampa. Fanns i tre färger om jag kommer ihåg rätt, vit, rosa och blå kanske? Någon som sett och vet vart? 
    Ingen aning, tyvärr.

Rabattkanter lär finnas på Plantagen! I rostfritt och för ett ganska överkomligt pris. Hur kvalitén är vet jag inte....
  • Tjock kulan
    Daggdroppen skrev 2010-06-01 11:02:34 följande:
    Ingen aning, tyvärr.

Rabattkanter lär finnas på Plantagen! I rostfritt och för ett ganska överkomligt pris. Hur kvalitén är vet jag inte....
    Tack goaste ni, ska genast kolla Plantagen som inte ligger allt för långt bort :)
  • Memoria

Hej hej.

Var ett tag sedan jag var inne och kikade, men nu behöver jag lite inspiration.
    Vad har ni andra valt för blommor i era sommararangemang i krukor, spänner och dylikt?

Har inte orkat eller haft lust att plantera men tycker att det ser lite väl platt ut med endast lite skrämda penseer i blått(ljusblå med gult öga) och vita petunior jag satte i maj.
    Några tips på vad jag kan samplantra med dem?

• Mimmi 71
    Memoria skrev 2010-06-05 23:40:23 följande:
    Hej hej.

Vad har ni andra valt för blommor i era sommararangemang i krukor, spänner och dylikt?

Har inte orkat eller haft lust att plantera men tycker att det ser lite väl platt ut med endast lite skrämda penseer i blått(ljusblå med gult öga) och vita petunior jag satte i maj.
    Något gräs kanske för att få höjd?
  • Camilla R
    Memoria skrev 2010-06-05 23:40:23 följande:
    Hej hej.

Jag har också haft stora "problem/bekymmer" med vad jag skulle plantera i krukorna på altanen. Det slutade med att det blev stjärnöga, snöflinga och hänglobelia (allt i rosa-vita toner) Då bygger det både på höjden och nedåt så det känns bra.

Vill dock gärna plantera i fler krukor, har två tomma krukor framför växthuset. Kanske blir det bara pelargoner till slut (köpta flera appleblossom-sticklingar tidigare) men tipsa gärna på flera arrangemang.
  • Hannnas

Jag tycker det är fint med pelargoner och murgröna i samma kruka då får man både höjd och fall...

Superfint med stammade fuchsia och stammade rosor med silvernjurvinda och dekorstenar...

Sen finns det ju en massa fina "koner" o liknande i rostiga fina material som man kan sätta klematis i kruka med

.?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • Mimmi 71

I mina krukor har jag för tillfället:

1) cerice Million bells tillsammans med ett gräs som har rödaktig "stam" (skall kompletteras med matchande stjärnöga) i en svart kruka.
    2) vit änglatrumpet med vit snöflinga inunder i en vit kruka
    3) (balkonglådor) cerice Million Bell med limefärgade ytterkanter tillsammans med limegröna/gulgröna heliocryssum.
    4) mörk nästintill svart penséer med silvernjurvinda (dessa penseer är helt underbart stora och fina så jag har inte mage att ta bort dem trots att de mer platsar som vårkruka ) i en svart kruka
    5) vita penséer tillsammans med en liten frösådd idegran) i ett stort zinktråg.

Sedan har jag två helt underbara vildpelargoner som jag skall planter i ett tråg tillsammans med något matchande tråg och en del kryddväxter som skall komma ned i ytterligare ett tråg (troligtvis zinktråg).

Mina kruker är kanske inte de mest fantasifulla i år, men blomsterlådorna är jag nöjd med. Dessa lime/cerica Million Bells blev jag helt kär i när jag besökte en plantskola i Hunnebostrand och när jag hittade dem hos min lokala plantskola kunde jag inte motstå dem trots att de kostade 69:-/st och jag behövde 6 stycken Först hade jag planerat "guldpenning" tillsammans med dem, men när jag hittade den limefärgade heliocryssum så bytte jag. Guldpenning planteras istället ut i någon rabatt, de är ju perenna.

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom