• Daggdroppen

Längtan efter körsbärsblom

Vår gamla tråd har varit stängd en längre tid, men nu börjar väl ändå fler än jag längta efter körsbärsblom och vår?

Här samlas vi som älskar trädgården. Vi som vill planera, fundera och få tips och råd av varandra.

Välkommen med, gammal som ny!

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Daggdroppen

Haha! Yes!

Är det fler än jag som längtar?!?!

Vad underbar tid vi har framför oss! Men snälla, alla som börjar visa att växter tittar fram ur marken före mitten av maj så är bannlysta TystOskyldig

(säger jag som är avundsjuk på er för att jag själv har vinter så länge...)

Och så förstod ni ju att jag skojade, visst Klart ni får visa!

• Hannnas

Åhh så kul att det är liv i den här lovely tråden!!

Stod utmed husväggen igår, det pyste fram lite gräs och solen gassade, gissa vårkänslan och längtan!!! Oj så mkt planer man har för den här säsongen och oj så mkt man längtar...

Hoppas på en tiiidig vår iår  

.?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • MimmiL

Åååh vilken underbar tråd! Jag har en massa tomt och några hus i skogen, som jag vill fylla med blommor. Förra sommaren var första säsongen för oss där ute. Slängde ur frän åt alla möjliga håll, får se när snän smälter vad som överlevt {#emotions_dlg.flower} kuggorp.blogg.se är adressen till min vintersömnig blogg.

• Mimmi 71

versan skrev 2011-01-23 13:14:51 följande:

Ojojoj.... Spana in denna underbara mystiska trädgård.

Gud så avis jag är vill så gärna ha denna så det är inte klokt & kolla in Växthuset.

gahhhaa vad underbart. vill ha, vill ha.....  Tungan ute

hemligatradgarden.blogspot.com/search/label/T...

Det fanns det mycket att titta på - så underbart med inspiration.

Själv laddar jag för att anlägga vår framsida av huset. Vi har byggt nytt stort dubbelgarage och det blir naturligtvis snläggning av en garageuppfart framför. Garaget är 12 m brett och mellan garaget och trottoaren är det 5 meter. Nu skall jag försöka att undvika att det ser ut som en enorm garageuppfart och skall mao blanda upp uppfartsytan med planteringar. Vi skall dock försöka få plats med 3 bilar på uppfarten. Min tanke är att ha betongsten (samma som vår entré) och jag fortsätter nog med samma temat vi har vid entren med upphöjda rabatter och en hel del natursten för att "mjuka upp". Skall försöka få en lite asiatisk känsla med en hel del gräs har jag tänkt mig. I sommar är det tänkt att all anläggning skall bli klar förutom läggning av betongsten. Vi vill ha marken skall "sätta sig" ett år innan stenen läggs.

Här ser ni hur vår entré ser ut och vi skall fortsätta med samma känsla på anläggning men växterna skall kännas mer asiatiska (om jag inte ändrar mig )

• Memoria

Härligt med uppstart av årets trädgårdstråd

versan: Åh vilken underbar blogg och vilken känsla hon har!

Mimmi: Kommer bli jättefint. Tycker redan det är vackert med de stora stenarena som ligger lite oregelbundet, tänk då när det blommar på jordplätten.

fluffiga: Skall ta och gå in och kika i din blogg också om jag kommer in.

Har inte så många projekt i min egna trädgård i år. Har ju bara en trädgård stor som ett frimärke...
    Däremot skall jag hjälpa en vän som skall plantera lite runt sin altan(när den är färdigbyggd). Så lite planering och drömmande blir det allt i år också.

• Mimmi 71

Åh, nu är jag supersugen på vår!!!! Fick nya AoT hem i brevlådan i förra veckan och där fanns det en hel mängd härlig inspiration. Efter den övergick jag till att bläddra i några gamla nummer också. Nu hoppas jag att all snö på gräsmattan skall smälta bort snabbt så man kan ge sig ut i trädgården. Jag har ju pratat om operation garageuppfart tidigare men lagt om planerna lite. Detta projekt skjuts fram till nästa år, när alla stenläggning kan göras samtidigt (marken måste sätta sig ordentligt). Istället koncentrerar jag mig på den omtalade gallringen av rabatter. Jag påbörjade en rabatt i höstas och fortsätter med denna. Den ligger vid sidan om garaget och ansluter garageuppfarten med baksidan. Här skall jag försöka göra en flängning av mitt woodland och en portal som entré in till resten av trädgården. Jag är rejält planeringssugen och skall nog skissa på en ordentlig trädgårdsplan för detta område. Men innan själva arbetet med detta område tar fart så skall växthuset repareras, en hel del glas rasade in redan förra vintern och i år skall det bli odlingssäsong där igen.

Mao fokus på: växthus, grönsaksodling och woodland

Vad har ni för planerade projekt?
    Hur långt har våren kommit hos er?

• mage06

Hej! Så härligt att dn här tråden tinar upp också! Kul att se dig Mimmi och alla andra! Jag har krattat bort en hel del snö i lilla täppan, man måste ju hjälpa våren lite. Just nu ligger jag med migrän men det är härligt att höra smältvattnet porla i stuprännan!

Det första minstingen, snart tre år, sa i morse var:  "idag är det sol då kan man ha sandaler om man vill!" 
    Inte riktigt men nästan! Om en knapp vecka är blir det sommartid, tjoho! 

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom