Inlägg från: Insomnie |Visa alla inlägg
  • Insomnie

Bugaboo-tråd nr 21

Lillla My: Det ska finnas skydd även till de främre hjulen, med kardborre.. Vet du vad det är för storlek på de skydd du köpt?

• Insomnie

Lillla My: Utbudet varierar ju från dag till dag där så man vet aldrig. Förhoppningsvis kan jag iaf köpa den ena sorten där så får jag köpa de med kardborre på Babyproffsen sen.. Skulle också tro på standardstorlek, men va lite osäker. Du får gärna kolla om du har tid och lust..

• Insomnie

Lillla My: Ruskigt snygga bilder i annonsen Tycker den ser aning sliten ut..

• Insomnie

HopeSoon: Jag fick min tjej i januari i år och jag körde med åkpåse och fleeceoverall när det var som kallast (bor i Västerås). Dottern var aldrig kall. Jag tycker du ska avvakta och se hur det känns och om du får en kall eller varm bebis

• Insomnie

Hej!
    Ni har säkert svarat på det här hundra gånger... men hur lång kan ett barn vara för att åka (bekvämt) i en Cam egentligen? Dottern är strax över 80 cm och huvudet tar redan i sufletten! Tips?

• Insomnie
    imaj skrev 2011-12-07 09:30:07 följande:
    Insomnie: Jag tycker gränsen går kring 93-95cm om man vill kunna använda sufletten. Sen är det ju olika på alla barn, vissa har långa ben andra har lång överkropp. Men vi sålde våran första Cameleon när dottern var drygt 93cm eftersom hon fortfarande sov i vagnen och då tog i sufletten i liggläget.
    Ja för benen är det inget problem, det är långt kvar... antar att dottern har en ganska lång överkropp. Undrar vad man ska satsa på för vagn om man vill byta. Jag gillar verkligen Bee+ men den funkar ju inte jätte bra i snö ju. Skulle vilja ha en vagn / sulky med sittdelen vänd mot mig då dottern bara är 10 månader..
  • Insomnie
    ami skrev 2011-12-07 09:57:33 följande:
    Man kan ta bort sittplattan i trä i sitsen så blir sitthöjden mycket bättre. Syns ju heller inte om man har åkpåse el dyna. Jag tycker det funkar jättebra och har alltid gjort så. Vår då 3-åring åkte och sov ibland i sin Frog.
    Det ska jag testa! Den tanken har inte ens slagit mig...
    FrökenFräken11 skrev 2011-12-07 10:01:28 följande:
    Oj 10 månader och du måste redan byta vagn? Jag som vill kunna ha min vagn så länge som möjligt. Sonen åkte ju vagn tills han var 4 år (han är iofs ganska lat av sig :)).
    Jag vill också ha min vagn så länge som möjligt. Älskar den! Att åka vagn tills man är fyra är ju inte ovanligt men dottern är redan lång som en 1,5 åring och som sagt ganska lång i ryggen. Behöver inte byta exakt nu, men fortsätter hon växa i den här takten så är ett vagnsbyte inte så långt bort tyvärr...
  • Insomnie
    fruV skrev 2011-12-07 11:50:40 följande:
    Hej,
    har kikat i FAQ:en men hittade inget svar så jag testar att fråga er experter! Har ni åkpåse i Bugaboo liggdelen?? Finns det någon annan än Bugaboos egen som passar bättre eller blir alla bara knöliga? Tycker att det verkar lite mysigar att bädda med en åkpåse än att hålla på och knöla ner lillfia i en overall etc. 
    Jag hade åkpåse (Bugaboos egna) i liggdelen när dottern var liten. Jag la den delen som för större barn är från rumpan och ner till fötterna i liggdelen och den del av åkpåsen som är från rumpan och upp rullade jag ihop och la runt huvudet... Vet inte hur jag ska förklara bättre...

Googlade och hittade den här bilden:
    http://www.familjeliv.se/uimg/gallery/anonymous/4908523/phpxqamtq.jpg
  • Insomnie
    imaj skrev 2011-12-07 21:26:28 följande:
    Insomnie: Om hon bara är 10mån behöver du inte byta vagn än. I den åldern är det oftast mest kroppen som växt, benen tar ett växtsprutt sen hon kommer säkert kunna ha vagnen i mer än ett år till. Min dotter är också lång för sin ålder och vi hade vagnen till hon var 2år och 3mån.
    Hoppas verkligen du har rätt! Fick precis köpa vinteroverall no.2 för den här säsongen då den som vi köpte för 2 månader sedan (och som då var TOKSTOR) redan är för liten.. Förvånad 
  • Insomnie
    Lindadjo skrev 2011-12-07 22:02:46 följande:
    Men...vilken fin bild du googlade fram
    Jag hittar bara fina bilder när jag googlar
  • Insomnie

Jag sitter med ett STORT problem.. Har en cam just nu (utan vinterhjul) som jag använder till dottern som snart fyller ett år. Dottern är väldigt lång och passerade 80cm redan vid 10 månader. Hennes huvud tar redan i sufletten och jag tycker den börjar kännas liten. Jag är inte redo att köpa en vagn där jag har henne framåtvänd och funderar nu på att byta till en Bee+.

Fördelar? Nackdelar? Hur ska jag göra? Funkar Bee inte alls om det är lite gropigt? Har ju tyckt att Cam:en varit lite hoppig ibland och Bee är väl "ännu värre"? Åsikter? Att behålla min cam och köpa en Bee går maken inte med på.......... 

• Insomnie

Så ni tycker jag ska behålla min cam? Skära i skummet vill jag inte göra och det där med träplattan har jag inte testat än..

• Insomnie
    Fröken Småland skrev 2012-01-08 08:22:04 följande:
    Insomnie: jag tycker absolut att du skall behålla. Jag har så svårt att förstå att vagnen skulle kunna bli för liten så snabbt. Jag tyckte min kille satt bra till minst tre år.

Nej, den är inte så liten men man kanske ser det man vill se? är ju så sugen på Bee men camen kanske är en bättre vagn ändå trots att man måste dela den varje gång man ska fälla ihop den...
  • Insomnie
    imaj skrev 2012-01-08 09:30:20 följande:
    Skit bröt igen... Det verkar vara appen som tjorvar.

...PhilandTeds, Babyjogger. De flesta vagnar är i samma längd eller tom kortare än Cameleon och flera är dessutom endast framåtvänd. Så jag tycker du ska hålla ut ett tag till och se om det blir bättre när hon blir lite äldre.

En framåtvänd vagn känns inte riktigt okej ännu. Har testat det och känner mig inte alls nöjd med det. Önskar dock att det var enklare att stoppa in camen i bilen, att den kunde gå in i ett stycke.. men jag tycker att hjulen på Bee ser väldigt små ut.. går det ens att köpa den når det är lite ojämnt underlag?
  • Insomnie
    Fröken Småland skrev 2012-01-08 09:35:05 följande:
    Cameleon är den absolut bästa av de två, Bee är faktiskt bara en sulky även om det är en ovanligt komplett och lyxig sulky.

Ja... så i den bästa världen så behöver man båda då
  • Insomnie
    ami skrev 2012-01-08 14:50:43 följande:
    Jag har haft gamla Bee och har nu Bee plus. Den gamla håller jag med är knakig och känns smäckig vid ihop och uppfällning och är ju mindre. Nya plus däremot upplever jag inte alls lika smäckig utan enkel och lätt att både fälla och byta håll. Och rymlig iom det höjbara ryggstödet. Vår femåring ser riktigt liten ut i den och ryms att sova i den om så vore :)

Hur lång är din 5åring? Känns inte som om man klarar sig helt och fullt med bara en Bee+ om man har ett barn som ännu inte går så mycket? Måste verkligen åka och klämma och känna på en Bee+ imorgon..
  • Insomnie
    ami skrev 2012-01-08 17:04:29 följande:
    Vår femåring var strax över metern i somras. Sov i Been några ggr då vi var borta sent. Helt ok. Jo men jag tror man klarar sig med bara Bee plus, fast den är ju inte lika ombonad som cam. Utom om det blir massa snö förstås. - Men har du provat att ta ur sittplattan i trä i din cam? Hur blev det? För oss har det gjort jättemycket skillnad. Annars är Bee plus i mitt tycke en kanonsmidig vagn som just är enkel att fälla ihop och tar liten plats. Väldigt stabil och lättkörd om man jämför med maclaren Xt som vi också haft. Och jag har kört Bee några ggr i fryst issörja. Hackigt, men det gick. Mycket snö tror jag skulle fastna i hjulen. I övrigt är hjulen bättre än man tror, vi kör rätt ofta på grusväg och gräs på sommarn, det går bra. Bara marken är tillräckligt hård så inte hjulen sjunker ner går det.
    Jag går inte så ofta på några längre promenader, speciellt inte nu när det är så kallt.. Kanske beror det på att jag tycker att cam:en inte är så kul att köra när det är lite is och så ute... Skulle vi gå iväg och det är för lite snö för pulka så har vi en Brio Race (är i behov av två vagnar ibland så vi har den som extra). Dottern sover dock alltid i cam:en på dagarna här hemma (hon sover bäst där på dagarna av någon anledning) och så använder vi den när vi är borta för att hon ska ha någonstans eller när man ska på utflykter + på stan osv. 

Det som är lockande med att byta är: 
    * Smidigare att fälla ihop när man ska in och ut ur bilen
    * Lite pengar imellan 
    * Större

Nackdelar med att byta:
    * Mindre ombonad
    * Är rädd att hjulen kommer begränsa mig ytterligare

Har jag missat nått? 
  • Insomnie
    ami skrev 2012-01-08 17:04:29 följande:
    Vår femåring var strax över metern i somras. Sov i Been några ggr då vi var borta sent. Helt ok. Jo men jag tror man klarar sig med bara Bee plus, fast den är ju inte lika ombonad som cam. Utom om det blir massa snö förstås. - Men har du provat att ta ur sittplattan i trä i din cam? Hur blev det? För oss har det gjort jättemycket skillnad. Annars är Bee plus i mitt tycke en kanonsmidig vagn som just är enkel att fälla ihop och tar liten plats. Väldigt stabil och lättkörd om man jämför med maclaren Xt som vi också haft. Och jag har kört Bee några ggr i fryst issörja. Hackigt, men det gick. Mycket snö tror jag skulle fastna i hjulen. I övrigt är hjulen bättre än man tror, vi kör rätt ofta på grusväg och gräs på sommarn, det går bra. Bara marken är tillräckligt hård så inte hjulen sjunker ner går det.
    Glömde svara på frågan om sittplattan och ja, jag testade det precis! Vilken skillnad det blev. Nu såg vagnen inte alls lika liten ut... (Tidigare har jag ju fått hur många kommentarer som helst om att det snart är dags att byta vagn för hon är så lång). Ska nog testa det där ett tag... men jag ska nog ändå åka och klämma på en Bee+ i veckan Vill ha båda!!
  • Insomnie
    ami skrev 2012-01-08 18:44:11 följande:
    Vi har lammfäll i för mjukare och mysigare. Och jag har kommit fram lika bra med den som Froggen. Är det massa snö har vi andra vagnar. Det är nog lite en smaksak. Du kan ju vänta med att sälja cam tills du haft Bee ett tag.
    Låter bra tycker jag....!
Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21