• Senap

Bugaboo-tråd nr 21

Här håller vi Bugaboo-frälsta till! Vi kan allt om Bugaboo. {#lang_emotions_wink}

Bugaboos modeller:
    Cameleon - Huvudmodellen.
    Bee - ny uppgraderad modell kommer nu under våren.
    Gecko - har numera utgått ur sortimentet.
    Frog - har utgått men säljs i USA.

Information om vagnarna finns på Bugaboos hemsida:
    What you get - för info om vad som ingår.
    Välj land USA för att få info om Frog.

Info och jämförelsetabell finns i vår FAQ:
    Läs gärna vår egna FAQ innan du ställer frågor i tråden!

Bildtråd:
    Här visar vi upp våra Buggor - även pimpade.

Svammel-tråd:
    Inget svammel i den här tråden. Vill man svamla får man gärna komma hit!

~ ~ ~ OBS! ~ ~ ~
    Vi undanber oss frågor om begagnatpriser då det kan ses som annonsering av FL. Vårt stående råd är att kolla Blocket eller FLs köp & sälj.
    ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Välkomna! {#lang_emotions_smile}

Bugaboo rules!
  • Svar på tråden Bugaboo-tråd nr 21
  • Mamma Tes

Angående IKEA-skinnen så ör det inte bara att dom kan lösa hår som är problemet. Dom är behandlade med kemikalier som inte är lämpliga för barn. Sen om man har ett större barn som sitter på det med ytterkläderna på och således inte kommer i direktkontakt med det så BORDE det ju inte vara ngn fara. Jag personligen söker dock efter skinn hos ngt garveri som inte är behandlat med kemikalier utan anpassat för barn.

• HopeSoon
    Mamma Tes skrev 2011-09-19 23:06:06 följande:
    Angående IKEA-skinnen så ör det inte bara att dom kan lösa hår som är problemet. Dom är behandlade med kemikalier som inte är lämpliga för barn. Sen om man har ett större barn som sitter på det med ytterkläderna på och således inte kommer i direktkontakt med det så BORDE det ju inte vara ngn fara. Jag personligen söker dock efter skinn hos ngt garveri som inte är behandlat med kemikalier utan anpassat för barn.
    Nej precis, det här gäller för min del en bebis som ju inte är född än ens så då vill man ju undvika alla kemikalier så långt det är möjligt..  Med ett större barn är det ju inte riktigt samma sak. Vill gärna ha ett tvättbart också.. men det är svårt med grå, hittar mest vita/naturvita. 
  • Sweetheartno1

Vad har man Ikea fällen till om man inte kan använda den pga kemikalier ?
    Har ju förstått att det inte är bra för barn, vuxna då ?
    Ci har en hemma som ligger på en fotpall, bör vi ta bort den då ?

• the baby
    Mamma Tes skrev 2011-09-19 23:06:06 följande:
    Jag skulle så klart inte vilja att min dotter sitter på farliga kemikalier heller, fastän hon är snart 1 år, men jag tror inte det är så farligt i Ikeas skinn. Dessutom går det att tvätta innan användning om man vill! Jag har läst att det är just håren som kan lossna som är problemet, men nu när du skriver så där ska jag kolla upp det lite mer!
  • Fröken Småland

Ludde från IKEA säljs som en matta och har godkända kemikalievärden för mattor vilket av förståeliga skäl har helt andra gränsvärden än bebisartiklar. Ungefär som plastglas; visst kan man dricka ur det någon gång ibland men i nappflaskor är det inte tillåtet med Bisfenol eftersom produkten direkt riktar sig till små barn.

• standby

Jag får hyfsad ångest av denna IKEA-fårfälls info! Har en fäll som jag köpte -02 då första barnet föddes, den har alla våra 3 legat MYCKET på Rynkar på näsan men gjort är gjort, jag hade inte en aning om att det inte var bra!

KAN dock hända att den faktiskt såldes på barnavdelningen då...

• Fröken Småland
    standby skrev 2011-09-20 09:08:29 följande:
    Jag får hyfsad ångest av denna IKEA-fårfälls info! Har en fäll som jag köpte -02 då första barnet föddes, den har alla våra 3 legat MYCKET på Rynkar på näsan men gjort är gjort, jag hade inte en aning om att det inte var bra!

KAN dock hända att den faktiskt såldes på barnavdelningen då...
    Man får ju utgå ifrån vad man känner till och göra sitt bästa utifrån det. Kanske du har varit extra medveten på något annat område och på så sätt "kompenserat" för riskerna. Våra barn utsätts för så mycket hela tiden att man bara kan göra sitt bästa och det måste räcka
  • bohusbebis
    Fröken Småland skrev 2011-09-20 09:26:12 följande:
    Man får ju utgå ifrån vad man känner till och göra sitt bästa utifrån det. Kanske du har varit extra medveten på något annat område och på så sätt "kompenserat" för riskerna. Våra barn utsätts för så mycket hela tiden att man bara kan göra sitt bästa och det måste räcka

vi har luddar i soffan å sitter på - är det en skitsak då? tror som du, att det jämnar nog ut sig nånstans med alla farligheter som man har omkring sig. Men jag har inte låtit nåt barn sova nån längre stund på nån ludde eller för den delen den dammiga tjocka mattan som de har i lekhörnan... (som naturligtvis inte ser dammig ut och dammsugs regelbundet, men jag vågar inte tänka på så mycket damm å kvalster det måste finnas där, säkerligen en massa kemikalier åxå...)
  • passau

mina går å lägger sig på ludde som dom har som matta å somar ibland... kan inte göra så mkt åt det det är ju en matta liksom... eller ännu värre! jag har en som heter REN som kostade typ ingenting när vi var i USA där jag köpte den... undrar hur mkt skit d e i den! :-O

• the baby
    the baby skrev 2011-09-20 08:49:59 följande:
    Jag skulle så klart inte vilja att min dotter sitter på farliga kemikalier heller, fastän hon är snart 1 år, men jag tror inte det är så farligt i Ikeas skinn. Dessutom går det att tvätta innan användning om man vill! Jag har läst att det är just håren som kan lossna som är problemet, men nu när du skriver så där ska jag kolla upp det lite mer!
    Jag ringde Ikeas kundtjänst nu, men tjejen som jag pratade med sa föga oväntat att de inte rekommenderar den till barn. Men den innehåller inte några farliga kemikalier. Anledningen till att de ändå inte rekommenderade den visste hon inte, så hon rådde mig att återkomma nästa vecka då hennes kollega som kanske visste var tillbaka. Det ska jag göra. Tills dess får skinnet ligga kvar i vagnen, är inte så orolig. Glad