• snalmums

Cerclage?

Lanie skrev 2011-05-10 11:58:40 följande:
    nu är jag ganska mkt i farten, men när jag var i dina veckor så låg jag bara ner, var bara uppe när jag skulle på toa eller hämta ngt o äta.. sen blev jag ju inlagd o låg ner i fem veckor.. men nu när jag kommit hem så rör jag på mig mkt mer. var på ikea härom dagen, kan gå hemma o städa lite. lagar lite mat.. men som sagt, började inte göra ngt förrän jag passerat v 30. o nu känner jag knappt av graviditeten. får knappt sammandragningar, känner inget tryck neråt utan nu känns det ganska normalt. nu är det mer att jag får ont i ljumskarna eller ryggen om jag gör för mkt, normalt alltså.. så det känns helkonstigt.. men skönt
    okej, ja jag försöker väl inte gå ut och göra saker den enda gången jag går ut är när jag ska till läkaren. annars sitter jag eller ligger för det mesta. kan göra lite saker såsom fixa lite med maten men läkaren säger att jag får inte vara i ligg läge hela tiden för det är inte bra. vad var det som gjorde att du bara låg ner? var det läkaren som sa till dig eller valde du själv det?

en jätte dum fråga nu här, men har funderat på hur man gör när man ska klippa upp cerclaget? vad jag förstår så kommer man göra detta i vaket tillstånd och jag som HATAR när man är där inne och rotar och grejar. finns inget värre än den där metall grejen man stoppar inGråter
    bf 3 september
  • snalmums
    FruHellström skrev 2011-05-10 14:02:58 följande:
    Oj oj, nu är man fullproppad med smörgåstårta o kakor. Sonen va supernöjd med presenter o firande
     Men nu känns det lite, så idag har jag bara legat hela dagen, o kommer nog göra resten av veckan. Har inte ont, men det molar lite o känns lite konstigt.
    Imorse, (ursäkta min story nu) vaknade jag av att jag fick orgasm i sömnen, vaknade o blev livrädd för fy bövelen va det drog i livmodern Skäms  Man ska undvika sex säger de, men vad kan man göra åt sånthär som faktiskt händer oftare när man är gravid, sluta sova? Ska ta det här med läkaren på återbesöket, trots lite pinsamt, men har ngn redan fått svar på det?

låter härligt att du är mätt och belåten efter sonens firandeSkrattande haha ang dina drömmar så kan jag också drömma en del sjuka saker, drömde att kollegan stod och dansade naken på vårat jobb. gud vilka snuskiga drömmar man får men man vill gärna inte drömma sånt nu och påverka livmodern på något sätt. vi får väl sitta vakna som nattugglorObestämd
    bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-05-10 13:14:57 följande:
    mitt problem var väl så att jag kände ju av cerklaget när jag satt upp, eller om jag stod upp för länge, dessutom fick jag en hel del sammandragningar när jag var uppe för mkt o kände tryck neråt, det enda som minskade dessa problem var att ligga ner.. eller halvligga i sängen eller soffan. min läkare tyckte att jag skulle använda mig av försiktighetsprincipen, lyssna på kroppen o vila mkt om jag kände ngt obehag. iofs så nu när jag tänker tillbaka så lagade jag ju faktiskt en hel del mat, mat som inte krävde så lång tid i köket, bakade även en hel del också för jag var konstant fikasugen, men det var ju samma sak med det, lätta grejer som inte krävde så stor ansträning så jag låg kanske inte så mkt ändå. vet att min sambo sa ngn gång att han trodde att jag skulle vara mer stilla än jag var. jag o min läkare var väl ganska överens om hur mkt jag skulle röra mig, hon var kanske tom lite mer försiktig än jag, för jag fortsatte ju o jobba hemifrån, även om jag inte kunde sitta riktigt. hon hade nog velat sjukskriva mig helt om hon hade fått bestämma.

ja, man tar bort det i vaket tillstånd. de går väl bara in med ngt instrument o klipper bort det. vet att vissa säger att det känns lite obehagligt.. om ett par veckor kan jag svara på den frågan bättre :) tycker inte heller om när de är där o grejar o under den här graviditeten har jag hatat varenda undersökning för jag har alltid fått ont efteråt, så jag undrar ju hur jag ska känna mig sen då
    okej, jag känner iofs inte av något av cerclaget. det känns mer som dom dragit åt inne i någonstans men igår på undersökningen så såg allt bra ut och det var lika mkt kvar av tappen som innan. tack för en bra beskrivning på vad du gjort och inte gjortSkrattande jag har iofs inte massa sammandragningar men visst får jag någon då och då men inte alls så som vissa andra skriver. mohaaa jag kommer dö när dom ska klippa upp cerclaget, det är nog det som skrämmer mig mest än förlossningen.
    bf 3 september
  • snalmums
    FruHellström skrev 2011-05-10 14:50:17 följande:
    Hahah, Japp, hur bar det nu går iom man är konstant trött oxå.
    Skämt o sido, måste fråga min läkare om detta då det inte är lätt att undvika, hur gör man med mannen lixom -"nädu, nu får du sluta så jag inte kommer"! Suck, Ilandsproblem... 
    hahahahahahahaha!!!!
    bf 3 september
  • snalmums

tack för all info ang uppklippning av cerclage, fast det känns inget bättre ändå är orolig för detRynkar på näsan

igår och idag har jag haft ganska ont i nedre delen av magen, inte alls som molande värk. kan inte rktigt beskriva
    känslan. spelar ingen roll om jag sitter eller ligger så känns det. är det för det börjar bli tungt eller vad är det för något? någon som kanske känner igen sig?

bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-05-11 11:46:01 följande:
    det är inte foglossning då? jag känner av det lite nu när jag varit mer aktiv.. en smärta som sitter i ljumskarna o liksom brer ut sig lite över blygdbenet o så där.. kan kännas lite i nedre delen av magen.. har alltid fasligt ont när jag vaknar på morgonen efter att ha legat på sidan hela natten..
    det kanske det är, vet inte hur det ska kännas riktigt. men sitter i nedre delen av magen lite i kors ryggen och som du säger på morgonen kan jag också känna av det. men igår kväll var helt drygt, visste knappt vad jag skulle göra.
    bf 3 september
  • snalmums
    FruHellström skrev 2011-05-11 14:21:01 följande:
    Låter som foglossning, har oxå börjat få känningar av det :( 
    Fast det finns bra bälten som stödjer upp rätt bra  
    ok, skönt att höra att man inte är ensam om det. har legat hela dagen idag typ. nu har jag ingen känning utav att det gör ont i magen. däremot känns det som något hänger inne mellan benenRynkar på näsan kanske cerclaget som spänner åt eller ngt.
    bf 3 september
  • snalmums

vixan, vilken hemsk upplevelse att vakna så mitt på natten. tur att det inte var något annat mer än blött hår, men förstår din oro och ångest man får i en sådan situation.

skönt att läsa att jag inte är ensam om att känna den känslan som att något ska trilla ut mellan benen, min värsta mardröm var härom dagen. drömde att jag födde förtidigt och där stod chefen och tog hand om lilla barnet som inte skulle överleva. usch....

det här med att vara sängliggandes eller uppe och gå, det var precis samma för mig. när dom hade satt cerclaget ville dom två dagar senare att jag skulle upp och gå kunna göra saker som toabesök,äta,duscha osv innan jag fick åka hem och jag skulle inte ha så mkt sammandragningar. jag skiter i nu vad läkaren säger faktiskt, jag tänker ligga ner för det mesta och göra det som jag känner för att göra. jag tänker inte vara uppe och gå en massa bara för att. finns iofs ingen statistik på hur man ska göra i sådana här läge men jag är nog mer överförsiktig än försiktig faktiskt.

issen: gör det som känns bäst för dig!

bf 3 september
  • snalmums

niini, välkommen till tråden! hoppas du får prata med en bra läkare som anser att du har rätt till cerclage.

själv fick jag mitt akut insatt för 2v sedan, är i v 24 (23+5) jag hade en kraftig påverkad livmodertapp nu är det bara 11mm kvar, därför beslutade läkaren att sätta ett akut cerclage. hade ett mf ifjol i v 20 vattenavgång, ingen vet varförRynkar på näsan

kul att jag fick lite att göra nu på morgonen med att läsa ikapp lite vad ni skrivit...

imorgon blir det kalas här hemma för mig och mannen, det ska ätas smörgåstårta, undra om jag lyckas hålla mig tills gästerna kommer annars är nog risken att jag äter upp den själv. huahua

jag har lite rinninga flytningar, det rinner inte hela tiden men emellanåt. vet att det inte är fostervatten för den är inte riktigt vattnig, är det någon mer som har/haft det också?

önskar er en trevlig helg!

kram

bf 3 september
  • snalmums
    ISSEN skrev 2011-05-13 09:02:26 följande:
    Är inte så glad över att det ska vara fredag 13 just nu.... Är det någon dag jag verkligen inte vill föda på så är det idag! Är fortfarande kvar på sjukhuset och strax kommer läkaren in som ska ronda, får se vad han har att säga idag! Haha på nåt sett så är det dagens höjdpunkt om man bortser från besök av Sina underbara. Barn!
    tänker massor på dig! hoppas du får vara kvar även om det inte är det roligaste samt att du längtar hem till barnen.
    men som du skriver bättre vara i trygga händer!

stor kram till dig
    bf 3 september
Svar på tråden Cerclage?