• snalmums

Cerclage?

jag har nu gått en vecka med cerclaget, känner verkligen inte av det! däremot så så ömmar det lite i magen nertill emellanåt tror det är för att jag ligger ner tok för mycket. har inte varit utanför dörren sedan i tisdags när vi var på sjukhuset för kontroll, har kunnat gå på toa,duscha sitta och äta. sitter ibland lite i soffan men för det mesta ligger jag ner. jag fick rekomendationen att beteé mig som att jag hade en influensa nu i början. dvs vad gör man när man har influensa, ligger och vilar för det mesta! i helgen får jag besök av bästa vännen, längesen vi sågs det är 50 mil mellan oss men nu äntligen så kommer hon och gör mig lite sällskap o helgen trots att jag inte är så jätte rolig kanske att umgås med just nu, men vi får kolla film och äta gott istället.

på måndag har jag ny kontroll av cerclaget, hoppas allt ser bra ut då. v 24 på söndag (23+0) wiho det går framåt ialf!!!

bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-05-06 12:56:27 följande:
    snalmums: gott o höra att det går fint för dig! skönt o kunna sitta lite utan att få ont.. själv har jag ju inte suttit normalt på snart ett halvår så undrar hur det ska gå sen när cerklaget är borta... kan man glömma bort hur man ska sitta? hoppas du o bästa vännen får en fin helg!

imorgon kommer tjejgänget hit, de ska först bowla, jag hoppar den grejen så skulle de ta med sig hämtmat på vägen hem o sen ska vi sitta här o bara mysa.. många av vännerna har inte varit i vårt nya hus, så det ska bli spännande o se vad de tycker. sambon funderar på o vara hemma, får se hur länge han står ut med 10 kacklande tjejer..
    brukar du få ont av cerclaget? eller hur kommer det sig att du inte suttit på så länge?
    bf 3 september
  • snalmums

Issen jag håller alla tummar och tår för er. Hoppas det ska gå bra. Själv har jag jobbigt med mitt missade känns skumt och känner ibland en konstig känsla i själva urinröret när jag kissar. Någon som har liknande? Är orolig nu att något är fel ska på kontroll imorgon kanske kan vänta tills dess?!

bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-05-08 18:02:11 följande:
    känner du så, att det inte känns tungt så är det nog bara lite växtvärk. jag kommer ofta på mig själv att noja så fort det känns lite konstigt i magen, men sen är det ju inte konstigt att det känns, som du säger, det växer ju någon där inne! hoppas du känt dig okej under dagen! nä, det där är svår balansgång om man ska kolla eller inte. jag har ju gjort väldigt många kontroller, kanske därför jag haft så mkt infektioner också

fruhellström: gott o höra att du faktiskt inte känner alltför mkt, skönt på ngt vis att kunna göra lite o det gör ju inte så mkt om man rör på sig mer ngn dag om man inte får ont.. gott med smörgåstårta!

själv har jag en liten kluven dag. det har varit underbart väder idag, vi har varit o shoppat o när vi kom hem fikade vi ute i trädgården o planterade jordgubbsplantor. men idag är det också exakt ett år sen jag kom in akut till förlossningen o var öppen fyra cm o läkarna sa att jag skulle föda när som helst. det hade varit en kall o regnig dag o jag bakade bullar o efter bullbaket fick jag ont o jag la mig i sängen o skulle vila, men istället för att värken minskade blev den värre o värre tills jag började blöda o hinnblåsan buktade ut. för exakt år sen förändrades våra liv för alltid...
    kul att höra att du kan göra lite saker trots allt, förstår din känsla ang om det som hände för ett år sedan. i april hade jag en sådan dag då vi förlorade våran lilla dotter. precis samma dag låg jag inne  nu igen med en väldigt kraftig påverkan på livmodertappen. jag känner också ibland en del ang magen men man får nog försöka tänka att det växer där inne och klart att det ska kännas lite. fast man blir ju orolig.
    bf 3 september
  • snalmums
    FruHellström skrev 2011-05-08 17:37:25 följande:
    Hej tjejer, hur mår ni?

Jag har varit uppe o gått/stått ganska mkt i helgen, idag har vi varit till sthlm o handlat present till blivande 9åringen, som för övrigt har beställt smörgåstårta tills imorgon Hoppas solen o värmen håller sig kvar tills imorgon!!

O knata runt har gått bra faktiskt, har gått sakta o tagit det lungt bara. Känns ju lite i magen, men det är mer som växtvärken man hade innan man blev ordinerad liggläget. Så länge det känns ok borde det ju inte vara ngn fara tycker man? Jag har ju inte ont lr känner av cerklaget alls, känns som vanligt tkr jag... Fast resten av veckan kommer jag ta det lungt o mest ligga iaf. Nu e det dags för smörgåstårta, SEN ska jag slänga mig på soffan för resten av kvällen
    lät gott med smörgåstårta, det ska vi äta till helgen då mannen fyller årSkrattande längtar massa efter sådana godsaker nu!
    bf 3 september
  • snalmums
    vixan skrev 2011-05-08 21:04:12 följande:
    Ligger du fortfarande inne? Du har kanske fått UVI.
    nej, jag har varit hemma nu en vecka precis idag, skönt att kunna vara hemma än att ligga på sjukhuset. nepp, har kollat upp om det var uvi men det var det inte. läkarna misstänker att h*n ligger och trycker på lite på urinblåsan på något sätt, allt ska ju få plats där inne ju. idag v 24 (23+0) siktar in mig vecka för vecka nu....
    bf 3 september
  • snalmums
    ISSEN skrev 2011-05-08 22:34:08 följande:
    Blir snart knäpp på att alla läkare säger olika!!!! Igår när jag kom in till förlossningen sa den läkaren som gjorde vul på mig att jag hade 15 mm tapp, var 83mm öppen inifrån (funeling) och att hon planerade ev kejsarsnitt då lilltjejen låg i säte och att hon struntat i att klippa cerklaget för aatt se om droppet hjälper?!!! Hon tänkte alltså klippa cerklaget!!! En timme ssenare kommer en annan läkare och undersöker mig, hon får tappen till 23mm och hittar ingen funeling??!!!!!!!! Jag var alltså aldrig öppen 8 cm och kärringen tänkte klippa cerklaget!!  Nu har jag haft dropp i 24 timmar, inget har hänt och jag har ungefär lika mkt sammandragningar som innan!  Är rätt lugn faktiskt, det ända är att ag bara litar på MIN läkare och skulle göra allt för att hon undersökte mig men hon jobbar tyvärr inte på det här sjukhuset :( Ska vara hos henne på tor så jag hopppas inget mer händer här nu så jag får komma hem och jag kan gå till henne!! 
    Jag fattar inte hur det kommr sig att jag alltid lyckas få alla nötter till läkare, varför lyckas det alltid bli en hemsk upplevelse för mig??!
    vad jobbigt att alla läkarna säger olika, dessutom att kärringen ville klippa cerclaget utan ens diskuterat med din ordinarie läkare isf, menar man ska vara säker i en sådan situation och kanske rådfråga en kollega vad han/hon anser om att klippa upp det isf, stå på dig och var stark även om det är tufft just nu. jag hoppas på det bästa och att det löser sig för er och att bebisen stannar många veckor till.

STOR KRAM
    bf 3 september
  • snalmums

idag har jag lyckats få en rullstol, dels för jag ska slippa gå en massa och ändå komma ut någon gång. jag tänker inte anstränga mig mer än i onödan, menar massa promenader startar kanske massa sammandragningar osv, bättre att kunna sitta isåfall. läkarna säger att jag får inte bara ligga hela tiden utan ska försöka sitta och göra allt i min takt. men inte lyfta tungt och sånt. fast jag tycker alla läkare säger så olika, vissa man läser här inne är rek sängläge och får bara gå på toa. hur ska jag leva? suck, min önskan är bara att det ska bli bra och bebisen stannar i många veckor till.

bf 3 september
  • snalmums
    ISSEN skrev 2011-05-10 10:11:32 följande:

Har precis fått göra vul nere på fostermedecin där de vet lite mer vad de pysslar med, hade ca 3 cm funeling men 2,5 cm tapp däremellan och cerklaget sitter jättebra, han sa att min läkare verkligen fått dit det perfekt! Med andra ord gör cerklaget sitt jobb ffullt ut och om jag inte haft det hade min lilla tjej vart född nu säger de! Nu är läkarna väldigt positiva och tror jag kommer gå många veckor till :) känns skitbra just nu! Självklart är jag orolig ändå men NU ser allt fint ut och NU mår alla bra sådet är NU vi får focusera på helt enkelt! En timme i taget! Är i v 26+3 så nu är jag över 26+2 vilket känns UNDERBART bara det! 

vad skönt att höra från dig och att det ändå är bra med allting! ta nu en timme,dag i taget och försök ta det så lugnt det bara går. tur att hon inte klippte upp cerclaget då, tänk om hon hade gjort det...Demon ghhhaaaa
    bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-05-09 22:22:08 följande:
    hur har det gått idag issen?

snalmums: gott med en rullstol! då kommer man ju iaf ut lite.. vilken vecka är du i nu? som sagt ingen vet egentligen vad man kan göra och vad man inte kan göra o det är ju det som gör att man ibland blir galen..
    ja verkligen, så man kanske kan komma ut lite. det är ju verkligen underbart väder! är i v 24 (23+2) så det är fortfarande kritiska veckor men ligger ändå lågt med att göra alltför mycket. mest ligga och sitta för min del nu. ja jag blir tokig på att inte kunna veta liksom mellantinget vad man kan göra och inte göra. ligger du mest ner eller vad gör du om dagarna?
    bf 3 september
Svar på tråden Cerclage?