• snalmums

Cerclage?

Lanie skrev 2011-05-18 18:36:52 följande:
    nä, jag kommer nog o ringa in till fl o kolla vad de tycker iaf. händer det inget mer kanske det inte är ngn ide o åka in iaf.

ja, jag har ju haft en hel del sammandragningar när jag varit kiss eller nr 2 nödig.. var också jätteorolig i början att trycka på för hårt.. är det lactulos du använder? jag har använt microlax vid två tillfällen o det är så otäckt tycker jag att jag gör allt för o slippa komma dit när det är det enda som fungerar. jag använder mig av ngt som heter paraffinemulsion, fick det när jag låg inlagd o har fortsatt med det när jag kom hem.. men det är rätt dyrt o apoteketpersonalen har aldrig hört talats om det när man kommer o frågar om de har det. ja, det är verkligen spännande detaljer... :)
    ja men gör det!!!!

okej tror också jag fick ngt sådant på sjukhuset som gör att man blir lite lösare i magen man slipper trycka på liksom så hårt. jg får dessvärre använda microlax ofta för att kunna göra nr 2 dels är jg rädd att krysta på.. jag längtar tills allt är över med graviditeten kunna bli normal och gå på toa utan några problem. den heter nog så som du skrev lactulos en flytande form i brun flaska,
    bf 3 september
  • snalmums

lanie: förstår att du vill åka dit men avakta och se vad som händer. 7 mil enkel resa det är ju ändå en bit.
    själv så skulle jag vilja vara med imorgon med alla mina ungdomar och kollegor på jobbet och grilla men det skiter sig ordentligt. jag får ligga här hemma och tänka positivt jag får en bebis på köpetSkrattande banansmootie mums det lät inte dumt, men skivad banan med vaniljglass är bara för gott. jag är ingen glass älskare men nu är jag helt tokig i det. dock igår blev h*n arg för jag åt kallt sträckte ut sig riktigt ordentligt så det gjorde ont.

fru hellström: haha vad bra att sidorna kom till nytta, tror inte jag fick med precis alla ur min lista men kan komma med fler senare. kanske jag hittar på fler sen också. ja det med inredning får ligga lågt nu ett tag, mannen blir tokig på alla grejer man köper hem och byter ut. jag handlar sen kastar jag allt gammalt. haha

mischooO: skönt att du inte mår lika illa länge. jag mådde illa en period under 2v tid, den enda gången under graviditeten som jag mådde illa. levde på på yoggi hela tiden.

bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-05-18 20:49:12 följande:
    snalmums: ja, jag får avvakta.. nu har det ju ändå varit så lugnt de senaste veckorna.. har kunnat leva relativt normalt så det är väl därför jag har hoppats på att få vara med.. min sambo är iaf tveksam till att jag åker.. så synd att de var tvungen o vara på den orten där vi jobbar.. vi kunde ju ha varit i kalmar istället, då hade det ju varit nära.. innan jag fick dille på banasmoothie hade jag dille på vaniljyoghurt, skivad banan, linfrö o corn flakes :)

här är det tvärtom, här är det jag som blir galen på allt sambon köper o jag får bara sitta här o betala :) o han köper ju grejer till trädgrden o så, dyra grejer.. vi har ju knappt köpt ngn inredning alls...
    hahahahaFlört fast jag betalar sakerna så mannen slipper hosta upp pengar på mina dumma köp!
    verkligen synd att vi alla inte bor närmare varandra, kunde ta en liten fika ihop!
    ja mitt dille är sockerkaka nu samt glassen... hrm inga bra grejer!
    fast andra sidan jag är inte sugen på godis,chips och läsk. har gått upp 5kg än så länge...
    bf 3 september
  • snalmums
    klogu skrev 2011-05-18 20:54:27 följande:
    Hej på er!

Jag orkar inte läsa igenom alla 270 sidor så jag ställer några frågor som ni säkert redan har diskuterats.

Jag miste mina tvillingar i vecka 22. Man vet inte exakt vad som har hänt. En eventuell orsak är början på moderkaksavlossning. Men man vet som sagt var inte.

Jag har läst lite om försvagad livmodertapp och sett att man öppnar sig i det tysta och det var väl det jag gjorde. Under hela dagen gick slemproppen (fick jag förklarat för mig) och jag hade ytterst minimala "värkar". När jag kom upp till sjukhuset varr jag öppen och ena fosterhinnan buktade ut. Hur mycket jag var öppen vet jag däremot inte eftersom dom inte vågade undersöka.

Är nu gravid igen i vecka 5+5 och ska på UL (för att förhoppningsvis se ett hjärta slå och för att förhoppningsvis bara se en bebis) och träffa min läkare på spec om en vecka. Vad bör jag ta upp angående cerklage om det är aktuellt? Kommer jag göra ett magUL eller VUL?

Vad är statistiken för cerklage? Det medför ju vissa risker har jag läst om. Hur ofta går det bra och hur ofta går det åt skogen? Orkar nämligen inte förlora fler barn...
    grattis till graviditeten! beklagar förlusten och jag hoppas det ska gå vägen denna gång. om du bara är i v 5+5 så gör man ett VUL. tycker absout du ska ta upp din historia och kanske lyckas få cerclage men är tveksam till om det hjälper om du haft en moderkaksavlossning då är det annat som spökar i graviditeten. jag har inte så mycket erfarenheter hur det är med cerclage och statistik tror jag inte ens att det finns eller?

förstår din oro att inte vilja förlora fler barn, du är inte ensam om att känna så.
    bf 3 september
  • snalmums

tjajor, nu ger jag upp för ikväll! nu blir det lite glass med banan innan jag går till sängs!

bf 3 september
  • snalmums

lanie: hur är det idag???

bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-05-19 10:21:46 följande:
    det är bra! har sovit i en evighet, gick o la mig innan elva igår, har precis stigit upp! så nu hoppas jag att jag har mer energi idag än jag haft tidigare i veckan.

inga mer färgade flytningar heller! så allt känns som vanligt igen... konstigt det där..
    skönt och höra att det är bra, hoppas du är full med energi så du orkar göra lite saker idag. själv vaknade jag inatt en gång med världens sammandragning. sen släppte det nu har jag lite molande värk. hoppas det blir bättre under dagen bara.
    bf 3 september
  • snalmums

jag vill också vara nära mål nu, men v28 är mitt mål nu än så länge!

bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-05-19 17:38:11 följande:
    hmmm, jag tror faktiskt att slemproppen har börjat o lossna. har inte haft några mer rosafärgade flytningar, men har mer flytningar o nyss när jag torkade såg jag en flytning som var som en stor slemmig, ljusgrönaktig snorkråka... ursäkta detaljerna.. vad tror ni?
    det låter som slemproppen, tycker absolut du ska ta kontakt med FL och fråga nu hur du ska göra? menar du har ju cerclaget kvar....
    bf 3 september
  • snalmums

själv sitter jag här nu och känner mig inget bra alls, har haft ont i nedre delen av magen. jag tror iofs inte det är något farligt men oron finns där hela tiden. jag känner att jag vill inte ringa FL eller åka in utifall det är bara jag som nojar mig massa. inatt vaknade jag med världens sammandragning sen somnade jag om igen och vaknade med lite molvärk. kanske det är fogarna som jävlas?

bf 3 september
Svar på tråden Cerclage?