Inlägg från: violatricolor |Visa alla inlägg
  • violatricolor

Cerclage?

MiScHoOo skrev 2011-10-07 21:41:00 följande:
    håller tummarna att allt går bra nästa vecka. Lycka till
    Tack jag hoppas det jag också...

En sak som jag undrar är hur mycket sammandragningar cerklaget klarar. Jag vet ju att det måste klippas om förlossningen verkligen sätts igång men hur mycket klarar det innan det gått så långt? Tror jag har lite sammandragningar (svårt att bedöma dock) och det kan ju hända att det fortsätter. Någon som vet något om detta? 
  • violatricolor

Lanie, mamma mys, Trassel: Tack för era svar! Ja, de har gått igenom hur de ska sätta cerklaget och jag kommer att få narkos, vilket känns bra. De sa inget om bricanyldropp. Överhuvudtaget verkar de vara ganska skeptiska till bricanyl på mitt sjukhus men jag vet ju att de ger det ibland. Måste försöka lita på dem. De verkade också tro att cerklaget håller för ganska mycket sammandragningar.

• violatricolor
    Lanie skrev 2011-10-07 23:08:56 följande:
    jag tyckte det var skönt med narkos, först tyckte jag det var obehagligt, men nu så här i efterhand är jag rätt glad över att jag slapp o vara vaken vid ingreppet. på mig satte de ju bricanyldropp som jag hade under 12-24 timmar. verkar vara olika det där också. nu när de har beslutat om cerklage så måste de ju ha koll på vad de gör, så du gör rätt i att lita på dem... jag fick reda på att jag skulle få dropp två dagar innan operationen, från början var det fråga om en polyklinisk operation, men två dagar innan op fick jag veta att jag skulle komma tidigt på opdagen, få bricanyldropp, samt övernattning på sjukhus.. var ju inte direkt vad jag hade väntat mig, men så här i efterhand känns det ju bra iaf...
    Ja, jag ville ha narkos. Det verkar vara det normala här och jag har fått narkos några gånger tidigare och det har gått bra. Hoppas det fungerar bra även denna gång. Ryggbedövning har jag dåliga erfarenheter av. Lokalbedövning har jag bara fått hos tandläkaren Vet inte om det är ryggbedövning eller ryggbedövning som är alternativet?

Hm. Lite jobbigt när det inte blir som man väntat sig och de ändrar något dagarna innan.

De sa inget om bricanyl och det är bara om några dagar de ska sätta det men det kan ju hända att jag får bricanyl när jag kommer in, vet faktiskt inte. Vad är tanken bakom det?
  • violatricolor
    Lanie skrev 2011-10-08 10:18:44 följande:
    när man grejar med tappen, kan man ju reta livmodern som då kan sätta igång sammandragningar, så i kalmar får man bricanyldropp i förbyggande syfte, att livmodern ska hålla sig lugn..
    Ok, får se vad de säger då. Tycker det är skitsvårt att veta om det är sammandragningar jag har. När jag låg och vaknade idag så blev magen hård och det kändes konstigt och det släppte inte direkt utan höll nog i sig 15-30 min. Jag trodde sammandragningar var kortare... 
  • violatricolor

Usch, jag är skitnervös för insättningen. Tänk om det är fel beslut! Jag har ju ev någon typ av sammandragningar redan nu och jag hade ett värkarbete förra gången när vår son föddes och dog i v 22+5. Tänk om insättningen retar så att jag får sammandragningar och mf  

Snälla säg att det kan gå bra!

Eftersom jag är ny i tråden så kan jag förklara min "historia". Jag fick alltså en son i v 22+5 som dog (år 2009). Hade värkarbete ca ett dygn. Fattade dock rätt sent vad det handlade om.... Innan dess, samma vecka, hade jag små blödningar. Värkarbetet talar mot försvagad livmoderhals. Efter den graviditeten upptäckte man att jag har hjärtformad livmoder och jag hade även en skiljevägg i livmodern, vilken togs bort vid en operation tidigare i år. Livmoderformen och skiljeväggen talar för att jag kan vara hjälpt av cerklage...

Läkarna har tyckt att det varit ett svårt beslut och haft en lång diskussion. Först lät det som att det inte skulle bli cerklage eftersom jag inte hade det typiska tysta öppnandet exempelvis men nu har de alltså kommit fram till att jag ska ha ett ändå. Jag var helt inställd på att inte få ett och tänkte ut alla fördelar med att inte få det men nu åste jag tänka om!

Är i v 18+0. Vid mätningen för en dryg vecka sedan var tappen 39 mm och cerklaget ska sättas nästa vecka. Sedan ska jag få kontroller var fjärde vecka, eventuellt någon extra eftersom jag sa att jag tyckte att var fjärde vecka var lite glest. Eller vad tycker ni? Hur ofta mäter ni tappen?

• violatricolor

Tack för ditt svar! Ja, jag har läst din historia på din presentation. Fruktansvärt att en människa ska behöva gå igenom så mycket... 

Alltså jag har verkligen ingen aning om cerklage hjälper eller om det kommer att dra igång så därför litar jag på läkarna och låter dem sätta in det.... Jag hoppas det är rätt beslut... 

Men är det andra här som har haft tidiga sammandragningar och/eller värkar vid sent mf eller förlossning?  

• violatricolor

Glömde skriva att ja, graviditeten känns lite som ett experiment men läkarna är ju bara människors som måste göra svåra bedömningar. Jag kan inte kräva att de ska veta vad som är rätt alltid....

Ja, jag vill verkligen ha tätare kontroller bokade. Åtminstone fram till v 26... Läkaren verkade förstå det då jag sa att annars kommer jag nog dit ändå.... 

• violatricolor
    Mischodo: Varför ville ångrar du igångsättningen? Jag födde min son vaginalt med lustgas. Men det var ett misstag av dem att de inte gav mig mer smärtlindring. Hade fruktansvärt ont. Lustgasen hjälpte knappt alls. Skönt att höra att det kan gå vägen trots sammandragningar.

mamma mys: De verkar vara väldigt restriktiva med bricanyl här så jag vet inte om jag får det. Får se.

Har alla här fått bricanyl i samband med insättningen?

• violatricolor
    Lanie skrev 2011-10-09 13:43:19 följande:
    viola: förstår verkligen att du tvekar. Hade någon sagt att det håller till 100 % och att dne här gången går det bra så är det ju så mkt lättare. Tyvärr finns det ju inga garantier. Hade jag varit i dina skor så hade jag nog chansat med cerklage iaf. Prata med din läkare hur de tänkt göra insättandet. Hur ser deras rutiner ut? Om du får hela bilden klar kanske du känner dig mer säker på det. Jag hade kontroller varannan vecka, iaf fram till vecka 30-32 tycker jag att man ska ha så täta kontroller. Sen kan de komma glesare, men det är bara min personliga åsikt. Sen ska man ju även komma ihåg att det är ju inte säkert att alla sammandragningar du har påverkar tappen, så bara för att man har sammandragningar är det ju inte säkert att tappen blir påverkad.
    Nej, det är ju inte alls säkert att sammandragningarna påverkar tappen. Det jag tänkte var att jag kanske lätt får sammandragningar och därför kanske kommer att få det av insättningen men det är bara funderingar, givetvis.

Ja, jag vill verkligen ha kontroller minst varannan vecka! Tror de är väldigt hårt belastade men var fjärde vecka lät väldigt glest. Vad är poängen med dem då? Kan hända hur mycket som helst på fyra veckor, känns det som....

Pratade med läkaren i fredags så jag vet ganska väl hur det kommer att gå till men han sa inget om bricanyl.... Och så sa han inget om hur det är efteråt. Jag får väl fråga innan. Antar att jag träffar läkaren innan.
  • violatricolor
    Lanie skrev 2011-10-09 13:53:09 följande:
    viola: är det läkaren du pratade med som ska göra insättandet också? för mig var det ju så att den läkaren jag hade från början, som jag pratade med om cerklage var ju inte hon som sen gjorde insättandet. hon hade liksom ingen aning om hur ingreppet såg ut, vilka rutiner som fanns kring det osv. kanske är samma för dig, att läkaren du har inte riktigt har koll eftersom det inte är han som ska göra insättandet? på mitt sjukhus är det bara två eller tre läkare som gör insättandet, då det sätts så sällan så har de ngn typ av spetskompetens, att de har ett par som är duktiga på det.
    Det är inte samma läkare som jag träffade i fredags som ska göra ingreppet men jag tror han har bra koll han också. Kan i och för sig vara så att varje läkare bestämmer vissa saker själv och att han därför inte vet riktigt hur det kommer att gå till. Dock har jag träffat även den läkare som ska sätta in det tidigare.  Det är inte så många läkare på mitt sjukhus som gör det heller.

Jag kommer nog också att åka in ändå ibland... Men det är jobbigt att sitta och vänta om man kommer akut. Man kan få sitta flera timmar i värsta fall. Och så  känner jag mig så besvärlig....
    vixan skrev 2011-10-09 14:04:40 följande:
    Jag fick inte bricanyl.
    Ok, då får man inte det alltid alltså.
    vixan skrev 2011-10-09 14:10:57 följande:
    Jag hade glest mellan mina kontroller denna gången. Var fjärde vecka hade jag kontroll och sista veckan kom alla oro så var tredje skulle jag vilja ha. Jag har ju ett misslyckat cerklage bakom mig. Där såg allt bra ut på torsdagen lång och sluten tapp sen på fredagen satt allt igång så även om man gör kontroller ofta så är det ingen garanti. Det är bara lugnande för patienten att få kontroll.
    Ja, jag antar att det mest är för att patienten ska lungnas.... Vad kommer det sig att ditt cerklage inte höll?
Svar på tråden Cerclage?