• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • SaraDK
    Schäfer skrev 2010-11-02 09:29:01 följande:
    Hej på Er, hur mår ni alla?
    Här är allt lugnt sen jag kom hem från prenetal i fredags. Några små blodblandade flytningar, men det skulle inte vara nåt konstigt sa de. Sammandragningarna har minskat och gör definitivt inte så ont som de första dagarna efter op.Är i v. 14+6 och tror jag har kännt små sparkar...
  • Thalis
    MiScHoOo skrev 2010-10-31 16:36:44 följande:
    tusen tack, och tack för att det finns folk som stöttar varandra, utan er vet jag inte om man kan gå vidare och hoppas
    Jösses vad du gått igenom! Håller tummarna för er!
    Snart mamma- igen!!
  • Thalis
    Schäfer skrev 2010-11-02 09:29:01 följande:
    Hej på Er, hur mår ni alla?

Thalis: har du börjat jobba halvtid nu?
    Hur är det med dig?

Jag börjar jobba imorgon och jobbar då ons,tors och halva fredag.
    Känns ok faktiskt.
    Kram
    Snart mamma- igen!!
  • Schäfer
    Thalis skrev 2010-11-02 11:37:06 följande:
    Hur är det med dig?

Jag börjar jobba imorgon och jobbar då ons,tors och halva fredag.
    Känns ok faktiskt.
    Kram
    Kul, lycka till!!!
    Det är ok med mig...är ju hemma och med skrutt på insidan så ska inte klaga... Men tycker jag har fått fler sammandragningar som såklart oroar...
  • Thalis
    Schäfer skrev 2010-11-02 11:56:09 följande:
    Kul, lycka till!!!
    Det är ok med mig...är ju hemma och med skrutt på insidan så ska inte klaga... Men tycker jag har fått fler sammandragningar som såklart oroar...
    Usch dessa sammadragningar gör en galen!! Har du fått briccanyl?
    I söndags hade jag en massa sd och funderade på att ringa förlossningen men gjorde inte det,hade ju min vanliga kontroll igår! När jag berättade för läkaren om i söndags trodde jag att hon skulle ge mig smisk, hon tycker att jag blivit övermodig denna gån och inte kommer in som jag måste.
    Men jag tycker inte att jag ska komma in vid varje sd.... hur som helst så skällde hon lite och gav mig bricanyl.
    Snart mamma- igen!!
  • Schäfer
    Thalis skrev 2010-11-02 12:03:01 följande:
    Usch dessa sammadragningar gör en galen!! Har du fått briccanyl?
    I söndags hade jag en massa sd och funderade på att ringa förlossningen men gjorde inte det,hade ju min vanliga kontroll igår! När jag berättade för läkaren om i söndags trodde jag att hon skulle ge mig smisk, hon tycker att jag blivit övermodig denna gån och inte kommer in som jag måste.
    Men jag tycker inte att jag ska komma in vid varje sd.... hur som helst så skällde hon lite och gav mig bricanyl.
    Ja jag har bricanyl, men tycker det är så svårt att veta när det är ok att ta dem?
    Livmodern ska ju träna också...

Men det såg ok ut för dig då? Gör alla dina sammandragningar ont?
    Jag kan absolut inte åka in för varje sammandragning, har det ju varje dag!?
  • Thalis
    Schäfer skrev 2010-11-02 12:22:37 följande:
    Ja jag har bricanyl, men tycker det är så svårt att veta när det är ok att ta dem?
    Livmodern ska ju träna också...

Men det såg ok ut för dig då? Gör alla dina sammandragningar ont?
    Jag kan absolut inte åka in för varje sammandragning, har det ju varje dag!?
    Precis! När ska man ta bricanyl?
    Det såg kanon har inte börjat öppna mig, tappen är lång och fin.
    De flesta gör tok ont,men inte alla.
    Nä,det är just det man kan inte ¨åka in för varje minsta sd.... men skäll fick jag ändå Läkaren sa att bebisen är hennes också och därför måste jag in vid minst smärtsamma sd OCH blödning.
    Snart mamma- igen!!
  • Schäfer
    Thalis skrev 2010-11-02 12:28:23 följande:
    Precis! När ska man ta bricanyl?
    Det såg kanon har inte börjat öppna mig, tappen är lång och fin.
    De flesta gör tok ont,men inte alla.
    Nä,det är just det man kan inte ¨åka in för varje minsta sd.... men skäll fick jag ändå Läkaren sa att bebisen är hennes också och därför måste jag in vid minst smärtsamma sd OCH blödning.
    Ja usch, om du blöder måste du absolut åka in!!! *basta* Tungan ute
    Skönt att du har en bra läkare som både oroar sig och låter dig jobba!
  • Thalis
    Schäfer skrev 2010-11-02 12:43:25 följande:
    Ja usch, om du blöder måste du absolut åka in!!! *basta* Tungan ute
    Skönt att du har en bra läkare som både oroar sig och låter dig jobba!
    Absolut!!
    När har du BF? Har ni pratat om borttagning av cerklaget?
    Min läkare har sagt att den ska bort i v.37+0...men att det  också går bra i v.36+0.
    Snart mamma- igen!!
  • Schäfer
    Thalis skrev 2010-11-02 12:57:33 följande:
    Absolut!!
    När har du BF? Har ni pratat om borttagning av cerklaget?
    Min läkare har sagt att den ska bort i v.37+0...men att det  också går bra i v.36+0.

Mitt bf är 19 mars.

Vi har inte pratat om borttagande än, men förra gång en fick jag det planerat till i v.37+5 (men kom ju aldrig så långt då vattnet gick 2 veckor innan...).

Jag kommer vilja ha det så sent som möjligt, min dotter är ju född i v.35+5 och det kändes lite för tidigt...hon orkade inte amma osv... Vi var kvar 8 dagar på medicinsk bb och det vill jag helst undvika nu när vi har dottern hemma... Så desto senare desto bättre