• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MagdaA
    SaraDK skrev 2010-10-29 17:08:33 följande:
    Tack för att du skrev och frågade det med sammandragningar...!

Har nyss kommit hem efter 2 dygn på prenatal. Åkte in till KK:s akut i onsdags kväll för att jag tyckte att det gjorde så ont och livmodern blev stenhård. Jag blev inlagd och fick två sorters antibiotika, bricanyltabletter och smärtstillande. Det kunde vara att jag fått en infektion...
    Smärtorna blev bättre, men igår fick jag en blödning. Efter nästan 1 timmes vånda i väntan på läkaren som var upptagen blev det en undersökning.
    Tydligen hade tången som hållt fast livmodertappen under op klämts åt för hårt och det var därifrån det blödde. Puh! Ingen fara med cerklage eller bebbe!
    Är hemma och ska nu ta det lugnare än det var planerat från början. Är inte sängliggande men ska vila när jag känner sammandragningar.
    Nu håller vi alla våra tummar här hemma!!!
    Kram till er alla.
    oj, vilka jobbiga dagar! förstår att du han bli rädd. skönt iaf att det verkar ha gått bra! se nu till åv ila ordentligt! KRAM!
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer
    SaraDK skrev 2010-10-29 17:08:33 följande:
    Tack för att du skrev och frågade det med sammandragningar...!

Har nyss kommit hem efter 2 dygn på prenatal. Åkte in till KK:s akut i onsdags kväll för att jag tyckte att det gjorde så ont och livmodern blev stenhård. Jag blev inlagd och fick två sorters antibiotika, bricanyltabletter och smärtstillande. Det kunde vara att jag fått en infektion...
    Smärtorna blev bättre, men igår fick jag en blödning. Efter nästan 1 timmes vånda i väntan på läkaren som var upptagen blev det en undersökning.
    Tydligen hade tången som hållt fast livmodertappen under op klämts åt för hårt och det var därifrån det blödde. Puh! Ingen fara med cerklage eller bebbe!
    Är hemma och ska nu ta det lugnare än det var planerat från början. Är inte sängliggande men ska vila när jag känner sammandragningar.
    Nu håller vi alla våra tummar här hemma!!!
    Kram till er alla.
    Tång? Förvånad fy så läskigt, hade jag ingen aning om att de använde... Men så har jag aldrig frågat exakt hur operationen går till heller...trots 3 ceklage...
    Skönt att det lugnat ner sig i alla fall! Lyssna på kroppen nu och vila när det behövs!

Själv fick jag ta en bricanyl idag då det blev mycket sammandragningar som även gjorde ont och så tyckte jag att det blev "tungt". Så nu ligger jag här med hjärtklappning och skakningar....men det har blivit lugnt i magen!
  • Schäfer

Fråga till Er som fått bricanyl, hur ofta tar ni?

• MagdaA
    Schäfer skrev 2010-10-29 19:22:18 följande:
    Fråga till Er som fått bricanyl, hur ofta tar ni?
    1-2 ggr/dag
  • Schäfer
    MiScHoOo skrev 2010-10-29 19:23:57 följande:
    har alla här ett vanligt cerklage eller finns det någon som mig som har abdominell cerklage?
    Den enda jag "känner" som har abdominellt är Englabella här på FL.
    Är du gravid nu?
    MagdaA skrev 2010-10-29 19:37:25 följande:
    1-2 ggr/dag
    Varje dag?
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2010-10-29 20:19:49 följande:
    1-2 ggr/dag
    Varje dag?
    ja. men det är eg bara sen i fredags jag börjat med de. alltså 1 vecka sen. jag har inte alls haft problem med sd tidigare, men det har ökat lite nu på sistone så båda de läkare jag träffat nu senast ville att ajg skulel ta, för att hålla det lugnt och minska risken att det påverkar cervix. tar nån på em och ibland på kvällen om jag känner av att det behövs.
  • MiScHoOo
    Schäfer skrev 2010-10-29 20:19:49 följande:
    Den enda jag "känner" som har abdominellt är Englabella här på FL.
    Är du gravid nu?
    1-2 ggr/dag
    Varje dag?
    nej inte än, ska börja med pergo time vid min nästa mens. antingen blir jag gravid direkt eller månaden efter. Hände så vid mina andra barn som jag har förlorat. Jag saknar att vara gravid
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2010-10-29 23:06:30 följande:
    ja. men det är eg bara sen i fredags jag börjat med de. alltså 1 vecka sen. jag har inte alls haft problem med sd tidigare, men det har ökat lite nu på sistone så båda de läkare jag träffat nu senast ville att ajg skulel ta, för att hålla det lugnt och minska risken att det påverkar cervix. tar nån på em och ibland på kvällen om jag känner av att det behövs.

Ja det är väl bra, finns ju de som äter bricanyl i månader under graviditeten...

Någon som vet när man skapar tolerans, dvs riskerar att effekten uteblir? Hur ofta man måste ta det för att det ska bli så?

MiScHoOo skrev 2010-10-30 00:19:14 följande:
    nej inte än, ska börja med pergo time vid min nästa mens. antingen blir jag gravid direkt eller månaden efter. Hände så vid mina andra barn som jag har förlorat. Jag saknar att vara gravid

Spännande Blir det första graviditeten efter att du fick ditt cerklage inopererat?

• MagdaA
    Schäfer skrev 2010-10-30 10:28:19 följande:

Ja det är väl bra, finns ju de som äter bricanyl i månader under graviditeten...

Någon som vet när man skapar tolerans, dvs riskerar att effekten uteblir? Hur ofta man måste ta det för att det ska bli så?

Vet faktist inte... min ord läkare sa att jag kunde ta nån sådär på em och sen försöka vila så mycke som möjligt resten av dagen. undvika att ta när jag ska iväg på jobb just eftersom man blir darrig å trött. Sen sa han även att jag skulle undvika att ta vid fasta tider varje dag, för risken att kroppen vänjer sig. Han såg hellre att man tar vid behov alltså, och inte på rutin. Men max 3 ggr/dag.  Den andra läkaren sa att jag kunde ta 3 ggr/dag, morron, middag, kväll, att det inte alls är skadligt på något vis.

Så, man får väl gå lite på sin egen magkänsla antar jag, som vanligt. jag tar nu ofta nån på em när jag känner att jag börjar bli trött och spänd i magen. sen vissa dagar tar jag en på kvällskvisten om jag har mycke sd. men jag försöker att inte ta i onödan.