• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2010-10-30 11:28:42 följande:
    Vet faktist inte... min ord läkare sa att jag kunde ta nån sådär på em och sen försöka vila så mycke som möjligt resten av dagen. undvika att ta när jag ska iväg på jobb just eftersom man blir darrig å trött. Sen sa han även att jag skulle undvika att ta vid fasta tider varje dag, för risken att kroppen vänjer sig. Han såg hellre att man tar vid behov alltså, och inte på rutin. Men max 3 ggr/dag.  Den andra läkaren sa att jag kunde ta 3 ggr/dag, morron, middag, kväll, att det inte alls är skadligt på något vis.

Så, man får väl gå lite på sin egen magkänsla antar jag, som vanligt. jag tar nu ofta nån på em när jag känner att jag börjar bli trött och spänd i magen. sen vissa dagar tar jag en på kvällskvisten om jag har mycke sd. men jag försöker att inte ta i onödan.
    Ja, min läkare har sagt att jag kan ta upp till 3 ggr/dag vid behov. Hon sa aldrig nått om "risken" för tolerans... Men det har jag ju hört i tidigare graviditeter...
    Jag ligger ju hela tiden men får alltså ändå jobbiga sd nu...med tryck-känsla.
    Tog en i förrgår och en igår. Undrar hur det är om det fortsätter så här att jag tar en eller två varje dag?
    Men samtidigt har jag ju läst om de som tar det regelbundet under stora delar av graviditeten?
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2010-10-30 11:40:31 följande:
    Ja, min läkare har sagt att jag kan ta upp till 3 ggr/dag vid behov. Hon sa aldrig nått om "risken" för tolerans... Men det har jag ju hört i tidigare graviditeter...
    Jag ligger ju hela tiden men får alltså ändå jobbiga sd nu...med tryck-känsla.
    Tog en i förrgår och en igår. Undrar hur det är om det fortsätter så här att jag tar en eller två varje dag?
    Men samtidigt har jag ju läst om de som tar det regelbundet under stora delar av graviditeten?
    jag tror inte att det är nån större fara. Just nu börjar det kännas ganska "lugnt" för mig då jag går in i vecka 25 idag. Skulle de gå illa och kroppen inte svarar på bricanyl längre så finns ju iaf ett hopp om att barnet klarar sig. Hade nog känts sämre om man börjat med bricanyl redan i vecak 12 el nått.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Lanie
    MiScHoOo skrev 2010-10-29 19:23:57 följande:
    har alla här ett vanligt cerklage eller finns det någon som mig som har abdominell cerklage?
    Hej!
    Jag är inte så insatt... men vad är abdominellt cerklage?
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2010-10-30 11:46:34 följande:
    jag tror inte att det är nån större fara. Just nu börjar det kännas ganska "lugnt" för mig då jag går in i vecka 25 idag. Skulle de gå illa och kroppen inte svarar på bricanyl längre så finns ju iaf ett hopp om att barnet klarar sig. Hade nog känts sämre om man börjat med bricanyl redan i vecak 12 el nått.
    Ja du har så rätt, jag går ju in i v.21 i morgon så började alltså i v.20 så det borde ju vara ok!
    Jag tycker det är så svårt att veta vad som är "normalt", man ska ju ha sd i dessa veckor speciellt som omföderska...
    Lanie skrev 2010-10-30 12:20:21 följande:
    Hej!
    Det sätter man högre upp genom en bukoperation och den sitter kvar under flera graviditeter och man kan alltså bara förlösas genom kejsarsnitt. Detta sätts INNAN man är gravid till skillnad från våra...
    Man brukar sätta det abdominella när "vanliga" cerklage inte fungerar, om cervix är för kort för ett "vanligt" cerklage osv...
    Väldigt ovanligt i Sverige men inte alls ovanligt i USA t.ex...
  • Lanie
    Schäfer skrev 2010-10-30 12:33:22 följande:
    Ja du har så rätt, jag går ju in i v.21 i morgon så började alltså i v.20 så det borde ju vara ok!
    Jag tycker det är så svårt att veta vad som är "normalt", man ska ju ha sd i dessa veckor speciellt som omföderska...
    Hej!
    Det sätter man högre upp genom en bukoperation och den sitter kvar under flera graviditeter och man kan alltså bara förlösas genom kejsarsnitt. Detta sätts INNAN man är gravid till skillnad från våra...
    Man brukar sätta det abdominella när "vanliga" cerklage inte fungerar, om cervix är för kort för ett "vanligt" cerklage osv...
    Väldigt ovanligt i Sverige men inte alls ovanligt i USA t.ex...
    aha, tack för svar! har aldrig hört talats om det tidigare.. man lär sig något nytt varje dag :)
  • MiScHoOo
    Schäfer skrev 2010-10-30 10:28:19 följande:

Ja det är väl bra, finns ju de som äter bricanyl i månader under graviditeten...

Någon som vet när man skapar tolerans, dvs riskerar att effekten uteblir? Hur ofta man måste ta det för att det ska bli så?

MiScHoOo skrev 2010-10-30 00:19:14 följande:
    nej inte än, ska börja med pergo time vid min nästa mens. antingen blir jag gravid direkt eller månaden efter. Hände så vid mina andra barn som jag har förlorat. Jag saknar att vara gravid

Spännande Blir det första graviditeten efter att du fick ditt cerklage inopererat?

ja, jag vill så gärna bli gravid nu. men lite rädd... eller mycket Obestämd
  • MiScHoOo
    Hej!
    man gör operation och får ett cerklage i magen genom titthåll. Det är en stor robort med fem armar och det är läkaren som styr den så klart. Dem har 3 armar där dem jobbar med och ett annat hål/arm är nära navelen där dem skickar ner en kamera och några cm bort så finns det ett annat håll där dem skickar ner tråd och så. Det gör inte så specielt ont men biverkningarna efter operationen som är jobbig 1-2dagar är man återställd och en vecka kan man jobba. Cerklaget sätts mycket högre än ett vanligt cerklage. Min vanliga cerklage sprack eftersom min livmodetapp är försvagad kanske (extrem) klarade jag mig bara till v.20.

hoppas jag kunde ge dig en bra förklaring
  • Schäfer
    MiScHoOo: Skönt att se att det går frammåt!!! Gjorde du operationen i Sverige?
    Den jag vet som gjort detta innan (Englabella här på FL) gjordes inte med titthål och konvalecensen var mycket längre och troligen riskerna också.... En mycket jobbig och smärtsam operation vill jag minnas...
  • MagdaA

Schäfer: hade samma tanke som dig. Minns inte heller att Englabella gjorde med titthål och hon hade mycke längre läkningsprocess efteråt, och ont!

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2010-10-30 15:05:19 följande:
    Schäfer: hade samma tanke som dig. Minns inte heller att Englabella gjorde med titthål och hon hade mycke längre läkningsprocess efteråt, och ont!
    Ja, jag kommer ihåg när hon visade bilder på såret - det var långt och irriterat - som ett kejsarsnitt ungefär. Stor skillnad!
    Om titthålsoperationen är gjord i Sverige så finns det ju hopp tycker jag