• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer
    wifen skrev 2010-11-03 11:06:36 följande:
    Kommentaren från läkare i fredags var "ja, d kan ju sjukskriva dig själv en vecka) Öööööh, berättade att jag redan var heltidssjukskriven opch att jag har i princip varit sängliggandes de sista dagarna och ändå har tappen påverkats.. fick svaret "inga skäl att lägga in dig i den veckan du är i" Blir så trött och frustrerad...
    {#emotions_dlg.djavulsk} en del läkare är bara så nonchalanta *morr* Fy vilket dåligt bemötande...
    Vad säger din BM?
    Vad vill du själv?
  • MiScHoOo
    wifen skrev 2010-11-03 09:24:11 följande:
    Hej tjejer!

Jaha, detta är min andra graviditet (idag v21+4) som varit kämpig från dag 1. Har en son på 2,5 år som kom v35+2 efter en jobbig graviditet men trots massa varningsteckan så sa dem på MVC att allt var normalt o inget att oroa sig för... hehe... Förlossingen gick bra och behövde endast vara på BB i 6 dagar men haft ett helvete efteråt istället med grav kolik, reflux a la grande, födoämneskänsigheter, infektionskänslig mm mm

Allt detta gjorde att min man inte ville ha fler barn men här sitter vi igen (helt oplanerad graviditet som tydligen blev till 6-7 dagar efter sista oskyddade samlaget) och denna grav har varit jobbig från start med Hyperemesis Gravitarium, svår IBS och foglossning sen v15. I v16 ick slemproppen (snacka om att bli förvånad, hade igen aning om att den kunde släppa tidigare), ett antal blödningar har jag också haft men bebben verkar må och växa bra.

Är så klart initialt orolig för att få ytterligare en prematurbebis pga förra grav (min kropp vart helt slut pga den svåra IBS:en som jag även hade då) och då jag är ännu sämre denna gången undrar man ju hur detta ska gå...

Senast i söndags var jag inne på spec.fölossningen pga att jag haft ont (ungefär som träningsverk) sen i onsdags som sen tilltagit under helgen. Har tagit det jättelugnt men igår orkade jag inte ens vara på benen utan att det gjorde så ont i magen att jag måste ligga el halvligga ner (inga SD dock). Hittade inget som var fel men hade lite röda och vita blodkroppar i urinen så de skulle skicka provet på odling samt tog infektionsprover. Men tappen hade gått från 47 mm v15 till 41 mm förra söndagen och nu var den bara 31 mm!?! Jag vart rätt orolig såklart men kommentaren var bara "att i detta läget gör vi ju ändå ingenting..."  Vadå ingenting?!? Vad ska jag göra nu då? Hemskickad men uppmaningen att söka akut om jag får regelbundna SD eller ondare... Läkarbesök imorgon för uppföljning och undrar vad jag ska säga/fråga/kräva? När fick ni hjälp och vad gjorde dem då? Bor i Göteborg och här verkar det som man endast får hjälp i allra sista stunden el inte alls... Funderar om jag ska kräva att dem remitterar mig till SpecMVC och insättnig av cerclage, vad tycker ni?

Hoppas ni förstått något av mitt förvirrade inlägg...
    gud vad jobbigt du har det, vet du om du kan få cerklage i göteborg? helsingborgs lasarett är emot cerklage... det tog 3 barn innan jag fick det vid min sista graviditet och bara 31mm är inte så farligt ännu, när det blir mindre än 3 då kan du bli rädd eftersom det finns chanse att den blir längre igen med hjälp av vila och angående sammandragningar så börjar det när man närmar sig forlossningen... men tydligen går du redan hos spec. forlossningsmottagning, ta upp alla dina beskymmer och vill du ha cerklage KRÄV det.
  • wifen
    MiScHoOo skrev 2010-11-03 11:36:06 följande:
    gud vad jobbigt du har det, vet du om du kan få cerklage i göteborg? helsingborgs lasarett är emot cerklage... det tog 3 barn innan jag fick det vid min sista graviditet och bara 31mm är inte så farligt ännu, när det blir mindre än 3 då kan du bli rädd eftersom det finns chanse att den blir längre igen med hjälp av vila och angående sammandragningar så börjar det när man närmar sig forlossningen... men tydligen går du redan hos spec. forlossningsmottagning, ta upp alla dina beskymmer och vill du ha cerklage KRÄV det.
    Tack för ditt råd Får se vad läkaren på MVC säger imorgon. Har endast varit på spec.förlossningen pga akut läge under helg så har ingen läkare där eller blivit remitterd till spec MVC...
  • tigerkaka
    TikTok skrev 2010-11-02 16:01:26 följande:

schäfer: Då har vi samma BF-dag :). Hur lång är din tapp nu?

Jag va på koll idag & tappen hade minskat så allt mitt hopp bara rann ur mig. Har ju förebyggande cerklage & det har varit stabilt & oförändrat i några veckor nu. Nu påvisade jag även GBS igen (avslutade en pencillinkur för 3 veckor sedan) & idag va tappen 2.9. Läkaren ville inte jag skulle måla fan på väggen men med min historia då jag förlorat 2 barn sent så tog han ändå på allvar. Ny koll imorgon & sängläge nu tills dess så får vi se imorgon hur det ser ut..
    Är i behov av lite peppande historier nu om ni har några. Kram från mig

här kommer en pepp historia.
    fick cerklage insatt v 13 ca , började öppna mig inifrån i v 16-17. blev inlagd i v 21 då jag öppnat mig mycket mer. sen minskade tappen mer o mer tills det var 5 mm kvar av tappen och ett halv löst cerklage kvar. fick komma hem efter 10 v på sjukhus. gick sedan 6 v till hemma. tog bort cerklaget i vecka 36+6 han kom ut v 38+1 =). jag var länge öppen med buktande hinnblåsa enda ner till cerklaget, men det gick vägen ändå. så ge inte upp ! hade även gbs och 11 urinvägsinfektioner under graviditeten o mycket sammandragningar.

försök å vila  så mkt som möjligt och om du kan ligga ner för att avlasta.

lilla aron är nu 3 v gammal och jag har fått min andra infektion efter förlossningen, så nu är man inlagd igen ett par dagar, duktigt less man är på sjukhus nu. håll tummarna för att det håller sig borta efter denna kuren =).

lägger upp en bild på honom om de är nån som vill kika =)

kramar från oss
  • Schäfer
    tigerkaka: vilken otur du har nu Hoppas du blir kvitt skiten snart och aldrig mer behöver tillbringa en natt på sjukhus!!!
    Skulle kolla på underverket, men kunde inte se något "galleri" på din presentation?
  • tigerkaka
    Schäfer skrev 2010-11-03 14:02:08 följande:
    tigerkaka: vilken otur du har nu Hoppas du blir kvitt skiten snart och aldrig mer behöver tillbringa en natt på sjukhus!!!
    Skulle kolla på underverket, men kunde inte se något "galleri" på din presentation?
    jao de hoppas ja me, nu får de vara nog liksom =).
    nu ska de ligga  uppe bilder i bild galleriet, hoppas de funkar.

kram
  • MagdaA

wifen: du skrev att din förlossning startade tyst, endast regelbundna SD tills du var ca 7 cm öppen då smärtan kom. Men du hade alltså sd. De tär just det som de med försvagning oftast INTE har. alltså ingen sd alls, utan tappen öppnar sig utan att man känner nått alls. Du skrev även att du inte har inte känt av förkortnigen senaste tiden heller, men det är inget konstigt. Normalt sett känner du inte av att den förkortas.

Tappen förkortas och förlängs under en helt normal graviditet. mellan 30 och 40 mm kring vecka 20 är helt normalt. sen kan den va kortare en dag och längre en annan dag beroende lite på hur bäbisen ligger, vad man har gjort under dagen osv. så det i sig är inget att oroa sig över.

att bäbisen kommer i vecka 35 kan ha olika orsaker. men jag tror det är ytterst sällan som det beror på en försvagning, det brukar visa sig betydligt tidigare, oftast kring vecka 18-24.

att du känner dig "trött" i kroppen, får ont osv har nog inget med livmoderhalsen att göra.

be att få cervixmätning, och bakterieodling tycker jag. försök vila så mycke du kan.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • wifen
    tigerkaka skrev 2010-11-03 13:55:22 följande:
    fick cerklage insatt v 13 ca , började öppna mig inifrån i v 16-17. blev inlagd i v 21 då jag öppnat mig mycket mer. sen minskade tappen mer o mer tills det var 5 mm kvar av tappen och ett halv löst cerklage kvar. fick komma hem efter 10 v på sjukhus. gick sedan 6 v till hemma. tog bort cerklaget i vecka 36+6 han kom ut v 38+1 =). jag var länge öppen med buktande hinnblåsa enda ner till cerklaget, men det gick vägen ändå. så ge inte upp ! hade även gbs och 11 urinvägsinfektioner under graviditeten o mycket sammandragningar.

lilla aron är nu 3 v gammal och jag har fått min andra infektion efter förlossningen, så nu är man inlagd igen ett par dagar, duktigt less man är på sjukhus nu. håll tummarna för att det håller sig borta efter denna kuren =).

kramar från oss
    Stort grattis till din lilla prins! Hoppas du snart e bra och får komma hem

Magda84: Får se vad undersökningen imorgon säger
  • MiScHoOo
    tigerkaka skrev 2010-11-03 13:55:22 följande:

kramar från oss
    vad jobbit det låter men måste gratulerar dig för din lille bebis. Det du har skrivit var värt lidandet;) lycka till
  • TikTok

Idag på min undersökning hade tappen växt från 2.9 till 3.8! På en dag! Underbara lycka! Nu är den som den har varit igen från början! Mirakel!