wifen skrev 2010-11-03 09:24:11 följande:
Hej tjejer!
Jaha, detta är min andra graviditet (idag v21+4) som varit kämpig från dag 1. Har en son på 2,5 år som kom v35+2 efter en jobbig graviditet men trots massa varningsteckan så sa dem på MVC att allt var normalt o inget att oroa sig för... hehe... Förlossingen gick bra och behövde endast vara på BB i 6 dagar men haft ett helvete efteråt istället med grav kolik, reflux a la grande, födoämneskänsigheter, infektionskänslig mm mm
Allt detta gjorde att min man inte ville ha fler barn men här sitter vi igen (helt oplanerad graviditet som tydligen blev till 6-7 dagar efter sista oskyddade samlaget) och denna grav har varit jobbig från start med Hyperemesis Gravitarium, svår IBS och foglossning sen v15. I v16 ick slemproppen (snacka om att bli förvånad, hade igen aning om att den kunde släppa tidigare), ett antal blödningar har jag också haft men bebben verkar må och växa bra.
Är så klart initialt orolig för att få ytterligare en prematurbebis pga förra grav (min kropp vart helt slut pga den svåra IBS:en som jag även hade då) och då jag är ännu sämre denna gången undrar man ju hur detta ska gå...
Senast i söndags var jag inne på spec.fölossningen pga att jag haft ont (ungefär som träningsverk) sen i onsdags som sen tilltagit under helgen. Har tagit det jättelugnt men igår orkade jag inte ens vara på benen utan att det gjorde så ont i magen att jag måste ligga el halvligga ner (inga SD dock). Hittade inget som var fel men hade lite röda och vita blodkroppar i urinen så de skulle skicka provet på odling samt tog infektionsprover. Men tappen hade gått från 47 mm v15 till 41 mm förra söndagen och nu var den bara 31 mm!?! Jag vart rätt orolig såklart men kommentaren var bara "att i detta läget gör vi ju ändå ingenting..." Vadå ingenting?!? Vad ska jag göra nu då? Hemskickad men uppmaningen att söka akut om jag får regelbundna SD eller ondare... Läkarbesök imorgon för uppföljning och undrar vad jag ska säga/fråga/kräva? När fick ni hjälp och vad gjorde dem då? Bor i Göteborg och här verkar det som man endast får hjälp i allra sista stunden el inte alls...

Funderar om jag ska kräva att dem remitterar mig till SpecMVC och insättnig av cerclage, vad tycker ni?
Hoppas ni förstått något av mitt förvirrade inlägg...

gud vad jobbigt du har det, vet du om du kan få cerklage i göteborg? helsingborgs lasarett är emot cerklage... det tog 3 barn innan jag fick det vid min sista graviditet och bara 31mm är inte så farligt ännu, när det blir mindre än 3 då kan du bli rädd eftersom det finns chanse att den blir längre igen med hjälp av vila och angående sammandragningar så börjar det när man närmar sig forlossningen... men tydligen går du redan hos spec. forlossningsmottagning, ta upp alla dina beskymmer och vill du ha cerklage KRÄV det.