• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • TikTok

schäfer: Då har vi samma BF-dag :). Hur lång är din tapp nu?

Jag va på koll idag & tappen hade minskat så allt mitt hopp bara rann ur mig. Har ju förebyggande cerklage & det har varit stabilt & oförändrat i några veckor nu. Nu påvisade jag även GBS igen (avslutade en pencillinkur för 3 veckor sedan) & idag va tappen 2.9. Läkaren ville inte jag skulle måla fan på väggen men med min historia då jag förlorat 2 barn sent så tog han ändå på allvar. Ny koll imorgon & sängläge nu tills dess så får vi se imorgon hur det ser ut..
    Är i behov av lite peppande historier nu om ni har några. Kram från mig

• MagdaA
    TikTok: säger som din läkare, måla inte fan på väggen. Vilken vecka är du i?

Jag fick mitt cerklage satt sent, vecka 20 då tappen redan börjat ge efter. första kollen efter op, vecak 23, var jag öppen nästan hela vägen ner till verklaget och tappen låg på ca 20 mm. Jag gick till vecka 37 då dom tog bort cerklaget.

Ta det lugnt, vila och försök att tänka positivt! Hoppas allt ser bra ut på kollen i morgon! Jag VET att det är svårt att tänka positivt när man har förlorat barn och allt vad det innebär. Men vi måste försöka tänka positivt för att orka! Sen är det normalt att tappen minskar och ökar lite fram å tillbaka. Det gör den även för en "normal gravid". 29 mm är bra! Så försök att ta det lugnt nu.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • TikTok
    Tack Magda. Jag är i vecka 21 el 20+2 idag.
    änk va underbart det kunde vara om man kunnat gå så långt som 37! Låter overkligt men nu ska jag bara ha sängläge oavsett.
  • Schäfer
    TikTok: jag har haft sängläge sen v.15. Min tapp var för ca. 1 vecka sen 32 mm. Måla inte fan på väggen, vet att det är svårt, men det är ändå lång tapp kvar. Hur lång var den sist och när var det? I vilken vecka fick du cerklaget?
    Ta det lugnt nu och vila vila vila... Pisstråkigt jag vet...men värt det
  • MiScHoOo
    PennyJenny skrev 2010-11-02 09:33:49 följande:
    Måste säga att jag tänkt så otroligt mycket på dig! Jag hängde i tråden i somras när du förlorade din lilla flicka och det gjorde så ont i mitt hjärta. hoppas verkligen du snart får uppleva glädjen att få ett levande barn!

Många kramar
    Jag minns dig med med. hur har det gått för dig?
  • MiScHoOo
    Thalis skrev 2010-11-02 11:35:50 följande:
    Jösses vad du gått igenom! Håller tummarna för er!
    ja, än så länge finns hoppet. så tummarna är fortfarande hållna har inte släppt taget än...
  • MiScHoOo
    TikTok skrev 2010-11-02 16:01:26 följande:

schäfer: Då har vi samma BF-dag :). Hur lång är din tapp nu?

Jag va på koll idag & tappen hade minskat så allt mitt hopp bara rann ur mig. Har ju förebyggande cerklage & det har varit stabilt & oförändrat i några veckor nu. Nu påvisade jag även GBS igen (avslutade en pencillinkur för 3 veckor sedan) & idag va tappen 2.9. Läkaren ville inte jag skulle måla fan på väggen men med min historia då jag förlorat 2 barn sent så tog han ändå på allvar. Ny koll imorgon & sängläge nu tills dess så får vi se imorgon hur det ser ut..
    Är i behov av lite peppande historier nu om ni har några. Kram från mig

ett råd till dig min vän. stå inte på benen, om det finns rullstol sitt i den, fråga mig om detta,,,
  • wifen

Hej tjejer!

Jaha, detta är min andra graviditet (idag v21+4) som varit kämpig från dag 1. Har en son på 2,5 år som kom v35+2 efter en jobbig graviditet men trots massa varningsteckan så sa dem på MVC att allt var normalt o inget att oroa sig för... hehe... Förlossingen gick bra och behövde endast vara på BB i 6 dagar men haft ett helvete efteråt istället med grav kolik, reflux a la grande, födoämneskänsigheter, infektionskänslig mm mm

Allt detta gjorde att min man inte ville ha fler barn men här sitter vi igen (helt oplanerad graviditet som tydligen blev till 6-7 dagar efter sista oskyddade samlaget) och denna grav har varit jobbig från start med Hyperemesis Gravitarium, svår IBS och foglossning sen v15. I v16 ick slemproppen (snacka om att bli förvånad, hade igen aning om att den kunde släppa tidigare), ett antal blödningar har jag också haft men bebben verkar må och växa bra.

Är så klart initialt orolig för att få ytterligare en prematurbebis pga förra grav (min kropp vart helt slut pga den svåra IBS:en som jag även hade då) och då jag är ännu sämre denna gången undrar man ju hur detta ska gå...

Senast i söndags var jag inne på spec.fölossningen pga att jag haft ont (ungefär som träningsverk) sen i onsdags som sen tilltagit under helgen. Har tagit det jättelugnt men igår orkade jag inte ens vara på benen utan att det gjorde så ont i magen att jag måste ligga el halvligga ner (inga SD dock). Hittade inget som var fel men hade lite röda och vita blodkroppar i urinen så de skulle skicka provet på odling samt tog infektionsprover. Men tappen hade gått från 47 mm v15 till 41 mm förra söndagen och nu var den bara 31 mm!?! Jag vart rätt orolig såklart men kommentaren var bara "att i detta läget gör vi ju ändå ingenting..."  Vadå ingenting?!? Vad ska jag göra nu då? Hemskickad men uppmaningen att söka akut om jag får regelbundna SD eller ondare... Läkarbesök imorgon för uppföljning och undrar vad jag ska säga/fråga/kräva? När fick ni hjälp och vad gjorde dem då? Bor i Göteborg och här verkar det som man endast får hjälp i allra sista stunden el inte alls... Funderar om jag ska kräva att dem remitterar mig till SpecMVC och insättnig av cerclage, vad tycker ni?

Hoppas ni förstått något av mitt förvirrade inlägg...

• Schäfer
    wifen: oj så jobbigt du har och haft det Jätte svårt att ge dig råd då du faktiskt gick ända till v.36 i förra graviditeten. Du har en massa problem som jag kan väldigt lite eller inget om !?
    Cerklage sätter man om man har försvagad livmoderhals och det brukar visa sig mycket tidigare än så.
    Att din slempropp gick skulle kunna vara ett tecken på försvagning...men i övrigt vet jag inte!? Du har ändå en ok längd på din livmodertapp även om den har minskat. Skulle råda dig att verkligen se till att de håller koll på tappen och mäter den regelbundet och håller koll på så du inte får en infektion!
    Antar att du har blivit sjukskriven? Så vila så mycket du kan och lyft eller bär inte!

Jag har öppnat mig tyst (dvs utan tecken eller förvarning, kände det inte själv) i v.19-20 vid två tillfällen innan jag fick cerklage.
    Att öppna sig eller att vattnet går i så tidiga veckor är typiskt för en försvagad livmoderhals. Dvs så fort det blir liiiite tyngd så öppnar man sig...
  • wifen
    Schäfer skrev 2010-11-03 10:46:52 följande:
    wifen: oj så jobbigt du har och haft det Jätte svårt att ge dig råd då du faktiskt gick ända till v.36 i förra graviditeten. Du har en massa problem som jag kan väldigt lite eller inget om !?
    Cerklage sätter man om man har försvagad livmoderhals och det brukar visa sig mycket tidigare än så.
    Att din slempropp gick skulle kunna vara ett tecken på försvagning...men i övrigt vet jag inte!? Du har ändå en ok längd på din livmodertapp även om den har minskat. Skulle råda dig att verkligen se till att de håller koll på tappen och mäter den regelbundet och håller koll på så du inte får en infektion!
    Antar att du har blivit sjukskriven? Så vila så mycket du kan och lyft eller bär inte!

Jag har öppnat mig tyst (dvs utan tecken eller förvarning, kände det inte själv) i v.19-20 vid två tillfällen innan jag fick cerklage.
    Att öppna sig eller att vattnet går i så tidiga veckor är typiskt för en försvagad livmoderhals. Dvs så fort det blir liiiite tyngd så öppnar man sig...
    Hej!

Man kan tycka v35 e långt i dessa sammanhang men fick aldrig någon förklaring till den förtidiga vattenavgången och förlossningen då. Vet att min kropp kändes mycket trött och slutkörd ca 1-2 veckor innna han kom. Tyvärr så är jag ännu tröttare redan nu, känns inte alls bra. Är sjukskriven pga utbrändhet (vart mycket jobb med sonen som varit väldigt mycket sjuk sen han var 8 mån, strax efter hans kolik mildrast något...) och sen pga IBS:en och hyperemesis gravidarium. Har kunnat vara på fötterna innan men senaste veckan väldigt mycket tröttare och får ont i lmagen så fort jag gör något ansträngande (nuförtiden innebär det att försöka laga mat mer än ca 15 min, ta en dusch, gå upp för en trappa o liknanade, dvs väldigt små anträngningar som känns som de var ett maraton...)

Förlossningen startade tyst förra gången med, endast regelbundna SD tills jag var ca 7 cm öppen då smärtan kom. Har inte känt av förkortnigen senaste tiden heller vilket är ännu mer frustrerande...

Kommentaren från läkare i fredags var "ja, d kan ju sjukskriva dig själv en vecka) Öööööh, berättade att jag redan var heltidssjukskriven opch att jag har i princip varit sängliggandes de sista dagarna och ändå har tappen påverkats.. fick svaret "inga skäl att lägga in dig i den veckan du är i" Blir så trött och frustrerad...