Schäfer skrev 2010-11-03 10:46:52 följande:
wifen: oj så jobbigt du har och haft det

Jätte svårt att ge dig råd då du faktiskt gick ända till v.36 i förra graviditeten. Du har en massa problem som jag kan väldigt lite eller inget om !?
Cerklage sätter man om man har försvagad livmoderhals och det brukar visa sig mycket tidigare än så.
Att din slempropp gick skulle kunna vara ett tecken på försvagning...men i övrigt vet jag inte!? Du har ändå en ok längd på din livmodertapp även om den har minskat. Skulle råda dig att verkligen se till att de håller koll på tappen och mäter den regelbundet och håller koll på så du inte får en infektion!
Antar att du har blivit sjukskriven? Så vila så mycket du kan och lyft eller bär inte!
Jag har öppnat mig tyst (dvs utan tecken eller förvarning, kände det inte själv) i v.19-20 vid två tillfällen innan jag fick cerklage.
Att öppna sig eller att vattnet går i så tidiga veckor är typiskt för en försvagad livmoderhals. Dvs så fort det blir liiiite tyngd så öppnar man sig...
Hej!
Man kan tycka v35 e långt i dessa sammanhang men fick aldrig någon förklaring till den förtidiga vattenavgången och förlossningen då. Vet att min kropp kändes mycket trött och slutkörd ca 1-2 veckor innna han kom. Tyvärr så är jag ännu tröttare redan nu, känns inte alls bra. Är sjukskriven pga utbrändhet (vart mycket jobb med sonen som varit väldigt mycket sjuk sen han var 8 mån, strax efter hans kolik mildrast något...) och sen pga IBS:en och hyperemesis gravidarium. Har kunnat vara på fötterna innan men senaste veckan väldigt mycket tröttare och får ont i lmagen så fort jag gör något ansträngande (nuförtiden innebär det att försöka laga mat mer än ca 15 min, ta en dusch, gå upp för en trappa o liknanade, dvs väldigt små anträngningar som känns som de var ett maraton...)
Förlossningen startade tyst förra gången med, endast regelbundna SD tills jag var ca 7 cm öppen då smärtan kom. Har inte känt av förkortnigen senaste tiden heller vilket är ännu mer frustrerande...
Kommentaren från läkare i fredags var "ja, d kan ju sjukskriva dig själv en vecka) Öööööh, berättade att jag redan var heltidssjukskriven opch att jag har i princip varit sängliggandes de sista dagarna och ändå har tappen påverkats.. fick svaret "inga skäl att lägga in dig i den veckan du är i" Blir så trött och frustrerad...