• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie
    MagdaA skrev 2010-10-28 19:51:51 följande:
    Kan hålla med att det inte är en så angenäm fråga, men absolut inte dum heller! Vi här inne är vana me de mest äckliga och konstiga frågor så fråga på du bara!

Min läkare sa till mig att försöka hålla magen igång och undvika att bli för hård. Om man vet med sig att man har lätt att bli hård kan man ju iaf försöka styra kosten lite. Sen så sa han även att om man blir jättehård, undvika att sitta och "krysta" eftersom det KAN påverka, säger inte att det gör det, men det var iaf vad han rekomenderade mig. Hoppas det löser sig.. haha! lite fyndigt där på slutet
    hehe, nä det finns ju trevligare saker o prata om :) men tack för svaret! ska tänka på det när det är dags för cerklage, det är ju många veckor kvar, men tänkte iaf vara ute i god tid o se om jag kan sköta magen bättre nu än förra graviditeten. jag tycker jag sköter mig, äter inte ens lika stora portionen just för att man inte ska bli så där proppmätt, men magen kärvar ändå...

haha, det löser sig... det var roligt
  • Lanie
    PennyJenny skrev 2010-10-28 20:21:12 följande:
    Fick höra exakt samma under alla mina sängveckor på sjukhuset - att försöka hålla magen igång (inte det lättaste när man bara ligger). För mig fungerade såna där pulverpåsar jättebra, minns tyvärr inte vad de heter längre (har nog förträngt ).
    nä det är ju inte det lättaste att hålla magen i trim om man ska ta det lugnt...
  • Schäfer
    Lanie: jag har också hört att man inte ska sitta och krysta för mycket då det kan påverka.
    Ät mycket fibrer, undvik socker. Sedan är ju kiwi, päron och katrinplommon "lösgörande". Linfrön är också bra och till barn som får ersättning i stället för amma brukar ju bli hårda i magen och då rekommenderar man rapsolja...
    Kommer inte ihåg hur långt du kommit i graviditeten, men första halvan är det ju vanligt att vara lite trög i magen så förhoppningsvis blir det bättre!

Själv äter jag 2 st kiwi varje morgon på tom mage (bäst effekt på tom mage) och det har fått igång min mage - men jag måste ha kaffe också innan jag går på toa 
  • Thalis

Kommer om en stund med mitt recept på Spalimpan som jag äter varje dag och allt löser sig för mig också hahahahahaha!!

Snart mamma- igen!!
  • Lanie
    Schäfer skrev 2010-10-28 20:22:42 följande:
    Lanie: jag har också hört att man inte ska sitta och krysta för mycket då det kan påverka.
    Ät mycket fibrer, undvik socker. Sedan är ju kiwi, päron och katrinplommon "lösgörande". Linfrön är också bra och till barn som får ersättning i stället för amma brukar ju bli hårda i magen och då rekommenderar man rapsolja...
    Kommer inte ihåg hur långt du kommit i graviditeten, men första halvan är det ju vanligt att vara lite trög i magen så förhoppningsvis blir det bättre!

Själv äter jag 2 st kiwi varje morgon på tom mage (bäst effekt på tom mage) och det har fått igång min mage - men jag måste ha kaffe också innan jag går på toa 
    tack så mkt för tipsen! jag brukar äta linfrön, katrinplommon päron o dy, suger i mig alla tips jag kan få, men tycker inte det hjälper ändå... suck. att sitta o krysta är ju inte bra oavsett om man har cerklage eller ej. men att börja äta kiwi på fastande mage kanske jag ska testa...

Är bara i v 6, så det är tiiiidigt än. jag har iaf än så länge större koll på magen än vad jag hade i förra graviditeten, nu var jag mer förberedd på det...
  • Lanie
    Thalis skrev 2010-10-28 20:32:54 följande:
    Kommer om en stund med mitt recept på Spalimpan som jag äter varje dag och allt löser sig för mig också hahahahahaha!!
    här var vi väldigt fyndiga ikväll :)
  • Schäfer
    Lanie: prova gärna kiwi, det är ju nyttigt också (såhär i förkylningstider ) så ingen fara oavsett Men det gäller att vara duktig och fortsätta! Effekten tar några dagar innan det kommer igång så ge inte upp!
  • Lanie
    Schäfer skrev 2010-10-28 20:51:26 följande:
    Lanie: prova gärna kiwi, det är ju nyttigt också (såhär i förkylningstider ) så ingen fara oavsett Men det gäller att vara duktig och fortsätta! Effekten tar några dagar innan det kommer igång så ge inte upp!
    nä, det skadar ju så att säga inte att testa iaf.. får ta o köpa på mig ett lager till helgen nu då!
  • Thalis

5dl vetemjöl
    3 dl rågsikt
    2dl grovt grahamsmjöl
    4 dl blandade fröer ta vad du tycker om tex vetekross,linfrö,rågkross,solroskärnor
    4 tsk bikarbonat
    1 tsk salt
    0,5 dl rapsolja eller annan neutral olja
    2 dl mörk sirap
    1 liter lättfil

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader,smörj och bröa 2 1,5 liters formar. Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke
    Tillsätt oljan,sirapen och lättfilen. Rör om ordentligt så att allt blandas väl och häll upp i formarna
    grädda på nedersta falsen 175 grader   mellan 60-100 min,jag brukar ställa  timern på 60 min först och
    prova med en sticka om det är färdigt annars får de stå inne en stund till

Låt svalna på galler under handdukar..FÄRDIGT!!

Man behöver knappt pålägg på brödet ,det är gott med bara lite smör på.lång hållbarhet också om man
    har den i kylen. Bara ren njutning och smaskens!!!

Tips: Jag brukar lägga i tranbär också och det blir så gott och saftigt! Här hemma måste vi göra en många limpor för både Alex och Valentina älskar detta!

Snart mamma- igen!!
  • Thalis

Just det man måste inte bröa formerna utan du kan lägga bakpapper över formarna och hälla i smeten.

Snart mamma- igen!!