• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer
    MiScHoOo skrev 2010-11-04 17:42:35 följande:
    hehe, roligt att få fart på mannen Flört. jag viste inte att bm kommer hem! hon kanske har skrivit fel och kommer imorgon... har hon inte ringt eller du har ringt dem,,,
    Nä, jag tycker faktiskt synd om honom... Eftersom jag är sängliggande så sköter han förutom ett eget företag, vår dotter, vår hund, vårt hem, mat, handla, städa, tvätta, aktiviteter osv...och så tar han hand om mig! 
    Han behöver inte extra jobb stackarn...vet inte vad som händer om han skulle köra slut sig och bli sjuk eller nått!?

Vi som är sängliggande har ju också rätt till mödravård så då får man hembesök!
    BM skulle komma kl.14. Hon hade sagt att hon skulle ringa innan för portkod osv... Hon ringde kvart över 12 när jag stod i duschen... Jag försökte ringa upp men de har bara telefontid till 12 sen telefonsvarare.
    Sen hörde jag inget mer!?
    Hon kan ha försökt på vår hemtelefon, men den är trasig... Så irriterande så vid 15-tiden mailade jag till henne att jag väntade på henne och vilken kod vi har men har inte fått svar på det heller.
  • MiScHoOo
    Schäfer skrev 2010-11-04 17:56:33 följande:
    Nä, jag tycker faktiskt synd om honom... Eftersom jag är sängliggande så sköter han förutom ett eget företag, vår dotter, vår hund, vårt hem, mat, handla, städa, tvätta, aktiviteter osv...och så tar han hand om mig! 
    Han behöver inte extra jobb stackarn...vet inte vad som händer om han skulle köra slut sig och bli sjuk eller nått!?

Vi som är sängliggande har ju också rätt till mödravård så då får man hembesök!
    BM skulle komma kl.14. Hon hade sagt att hon skulle ringa innan för portkod osv... Hon ringde kvart över 12 när jag stod i duschen... Jag försökte ringa upp men de har bara telefontid till 12 sen telefonsvarare.
    Sen hörde jag inget mer!?
    Hon kan ha försökt på vår hemtelefon, men den är trasig... Så irriterande så vid 15-tiden mailade jag till henne att jag väntade på henne och vilken kod vi har men har inte fått svar på det heller.
    aha, jag vet hur jobbigt det är när min man fick ta hand om allt och över der när jag var inlagd, fick gå fram och tillbaka. hur gammal är din dotter
  • Niinis
    MagdaA skrev 2010-11-04 14:37:54 följande:
    Niiinis: åh, hurra! Hur såg cervix ut, mätte ni den? När har du nästa koll?
    Nej det var inte vaginalt ul. och min läkare sa att de brukar inte göra det innan cerklage op. då det brukar ju se bra ut och man börjar öppna sig först senare. och så har det ju iförsig vart för mig varje gång. men har ni gjort det såhärr tidigt?nästa koll är den 8 nov. hos läkare, då ska vi planera inför cerklage som blir om ca 3v. NERVÖST!
  • Schäfer
    Niinis: jag har heller aldrig mätt innan operation. 8 nov är ju snart och 3 veckor går också snabbt *intalar mig själv också*

MiScHoOo: hon är snart 2½ år, inte en lugn stund... De andra gångerna var det så mycket enklare när det bara var han och jag och hunden! Men det blir nog bra!
    Hur blir det för dig sen? Vilka restriktioner kommer du få med ditt cerklage?
  • MagdaA

åh så trött jag är! tung å trött i hela kroppen. har varit en lång dag! haft som "hugg" neråt sldan i kväll, hoppas det inte är nån fara. mätning i morgon bitti, får se hur det ser ut. min lillasyster är här, hon har skollov, så vi hade tänkt gå en kortis på stan i morgon så jag hoppas allt ser bra ut på kontrollen.

Niinis
    : i mitt fall har dom ju inte vetat säkert att det är en försvagning el inte. därför har läkaren velat mäta tappen och hålla koll hela vägen för att se hur det utvecklar sig. började mäta i vecka 9, sen vecak 12, 14, å efter de varje vecka.

Schäfer: å så surt! jag förstår att du är arg! lämnade hon inget meddelande på din telefon? tycker absolut att hon skulle ha försökt ringa igen, dålig stil. Hon visste ju att du väntade. Hoppas hon hör av dig med en bra ursäkt!

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MiScHoOo
    Schäfer skrev 2010-11-04 20:24:13 följande:
    Niinis: jag har heller aldrig mätt innan operation. 8 nov är ju snart och 3 veckor går också snabbt *intalar mig själv också*

MiScHoOo: hon är snart 2½ år, inte en lugn stund... De andra gångerna var det så mycket enklare när det bara var han och jag och hunden! Men det blir nog bra!
    Hur blir det för dig sen? Vilka restriktioner kommer du få med ditt cerklage?
    stackars dig, att din dotter är så liten och du får titta på henne utan att busa. Ärligt talat har jag aldrig fått order att bli sängliggande eftersom läkarna är tror inte det hjälper och jag ska leva normalt men med vila men inte sängliggande,,, vi får lär se när jag blir gravid
  • Schäfer
    MiScHoOo skrev 2010-11-05 01:43:25 följande:
    stackars dig, att din dotter är så liten och du får titta på henne utan att busa. Ärligt talat har jag aldrig fått order att bli sängliggande eftersom läkarna är tror inte det hjälper och jag ska leva normalt men med vila men inte sängliggande,,, vi får lär se när jag blir gravid
    Ja det är ju det vanligast att man lever ganska normalt med lite extra vila Skönt för Dig! Håller tummarna för Plus snart Tungan ute

Magda: hoppas det går bra idag så du får ta dig en tur på stan sen! Håller tummarna!!!

Får se hur jag gör med BM...är fortfarande irriterad och det krävs ju lite förtroende när hon ska komma hem till mig... Undrar, måste man ha mödravård? Jag vet att det är frivilligt, men kan jag själv hålla lite koll?
    Saknar min förra BM Gråter
  • Niinis

lycka till magda!!

ego: Är så hiiiiiiiiimla trött på mina smärtsamma sammandragningar som REDAN BÖRJAT!! Har altid haft dom tidigt, i varje graviditet, men det är sjukt stressande, oroande och irriterande Skrikandes jag menar jag har inte änns hunnit få ett cerklage och redan kommer dessa sammandragningar. Någon mer som haft så? det känns som molvärk, ilar/hugger till emellanåt och så blir magen hård och stor.

• Schäfer
    Niinis: molvärk har jag alltid haft i tidig graviditet till och från. Har förstått att det är livmodern som växer!
    Jag brukar få ilningar och hugg på sidorna (mer mott mitten när livmodern är liten = början på graviditeten) och har fått höra att det ska vara ligamenten som töjer sig. Det har jag fortfarande och vill minnas att jag hade hela min förra graviditet! Tycker det gör skit ont när ligamenten töjs Men det kanske inte var det du menade?
    Jobbigt med sammandragningar också, går de över om du vilar?
  • Thalis

Hej!
    Idag fick jag ett sms från Magda och hon är inlagd på sjukhus under helgen då hennes cervix var något förkortad och hon har lite funneling.
    Hon får gå på toa,äta och duscha annars så är det vila som gäller. Det blir en ny undersökning på måndag och förhoppningsvis har cervix blivit längre och stängt sig helt. Har det blivit sämre så blir det op.
    Men vi håller tummarna att det blir bättre och att hon bara behöver vila.

Snart mamma- igen!!