• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Thalis

Grattis Dallis till guldklimpen!! Underbart!
    Kram

Snart mamma- igen!!
  • Thalis

Magda hälsar och det är lugnare nu!

Snart mamma- igen!!
  • Schäfer
    Thalis skrev 2010-11-07 20:43:14 följande:
    Magda hälsar och det är lugnare nu!
    Tjoho!!! Härligt Hoppas hon får komma hem snart!!!
  • MagdaA

hej flickor

nu är jag HEMMA! Vick ok-stämpel av läkaren i morse. gjorde vul som visade att tratten innifrån finns kvar men den har inte förändrats över helgen, tappen däremot var längre så jag fick åka hem. Ska fortsätta vila och ta det lugnt.

fortsatt sjukskriven 75% året ut. kommer jobba knappt 25%, kontrorsjobb.

stränga order om att ringa in så fort jag känner av nått el är orolig. ny koll på onsdag nästa vecka. Vecka 26 nu (25+2) sakta men säkert går det frammåt...

nu blir det sängen... passa på medan Alex är på daigs. Han kommer bli överlycklig när han kommer hem. Han har haft en jobbig helg, han är så mammig nu och har tyckt att det varit väldigt jobbigt att jag varit borta.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer
    Magda: vad skönt att du är hemma Ta nu väl hand om dig och magen!!! Allt annat hinner du med sen - i resten av ditt liv
  • Niinis

vad skönt att det nu blivit bättre Magda!! hur lång tapp har du?

ego: kommit hem efter besök hos läkare på smvc, är i v.12+0 idag, cerklage op om 2 veckor ungefär. Hon kollade tappen, 3,5cm ungefär, hon tyckte det var ok men inte så lång, hur långa har ni haft? vad är "normalt"? Hon sa något om att om man är omföderska och nyligen fått barn kan den vara kortare. Bebis sprattlade fint sa hon men jag fick inte se. Hon tyckte inte jag skulle bli sjukskriven till att börja med, och att jag ska leva normalt? Undrar om det nånsin kommer funka då jag redan haft sammandragningar, det berättade jag om till henne och hon sa att det kan man ha. Så vi får se, men hon är ju väldigt annorlunda än min förra läkare (professorn) för där var det sängläge HELA graviditeten som gällde, redan INNAN cerklaget pga mina tidigare historier.
    Men denna gång tycker hon alltså inte (överläkaren) att jag ska vara sängliggande.

• MagdaA

Niiinis: idag låg tappen på drygt 30 mm.

jag tycker 35 mm låter bra, å "leva normalt" måste man ta med en nypa salt. gör det du själv tycker känns lagom! skippa allt annat. man måste försöka tänka lite jsälv, å ransaka sig. "hur ska jag leva för att inte nojja mig hela tiden? hur ska jag leva för att inte ge mig själv skulden OM det skulle gå snett..."  får du svaret att du ska vila så mycke som möjligtg så gör de!

• Thalis

Tjohooooo för Magda!!

Niinis: Jag tycker att din tapp håller sig inom det normala.
    Min tapp var lång innan cerklaget,att läkaren kunde mätta den via vanlig UL,men så klart gjorde han VUL för att vara säker. Den har hela tiden varit minst 4.7 cm.
    Tror att din tapp är som sagt normallång.

Snart mamma- igen!!
  • Lanie

Härligt MagdaCool jag har varit så orolig för dig i helgen!

Niinis: 3,5 cm låter väl okej.. när jag var o kollade tappen i somras var den bara 2,2 cm.. nu vet jag inte om den blivit längre..

är det normalt att kunna känna tappen med fingrarna? igår var jag ute o cyklade o det kändes väldigt obehagligt, nästan som att man hade en tampong som satt fel o skavde så igår tänkte jag bara känna efter lite grann o jag blev helt skräckslagen när jag kände tappen, har aldrig gjort det förut, iaf inte att den satt så lågt! så nu har jag nojjat hela natten o hela dagen. är hemma från jobbet idag då jag även har en brännande känsla i underlivet som inte vill ge med sig. ska till gyn för koll imorgon eftermiddag... någon annan som haft den här brännande känslan? jag skulle kunna tänka mig att jag fått en infektion, uvi kanske...

• MagdaA

Lanie: tappen bör ju ligga långt bak som jag förstått det. bra om du får en koll så dom ser hur det står till.