• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Schäfer

Lanie: tappen ska sitta högt och vara bakåtlutad. Bra att du kollar upp det, men du - man ska INTE pilla då kan man få infektioner då vi med försvagade livmoderhalsar ofta (inte alltid) är extra infektionskänsliga!

Du har många baciller på händer och fingrar Obestämd

Niinis: jag har fått höra att runt 40 mm är normalt, men allt över 35 mm är bra! Så det låter väl som en bra start för dig! Jag brukar börja mina graviditeter runt 50 mm men sen minskar den fort...
    Jag vill påpeka att längden faktiskt inte är allt Flört Finns de som har kort men stark och så finns det de som mig som har lång från början men som är svag och minskar fort...
    Säger som Magda - ta "leva normalt" som Du känner är bäst!
    Var du sängliggande redan innan cerklaget förra gången?
    Jag går ju hos henne och jag hade aldrig några restriktioner alls innan cerklaget förra gången men var sen sängliggande ju... Men innan sa hon att jag skulle leva som vanligt! Det är ju ändå skönt att hon gör individuella restriktioner och inte kör "samma race" till alla med cerklage!
    Men jag måste säga att jag tycker att hon är lite "mildare" nu när vi lyckats en gång. Hon pratar om mer i termer att vi får se hur allt utvecklas hur länge jag måste vara sängliggande - mot förra gången då hon hela tiden sa att jag skulle vara sängliggande till förlossning mer eller mindre...

• Lanie
    schäfer: vet att man inte ska pilla..därför tvättade jag o spritade händerna noga innan jag kände efter o hade jag inte känt efter så hade jag ju inte vetat att den ligger så lågt.. o då hade jag förmodligen gått till jobbet som vanligt o inte ringt o fått en tid för kontroll... men nu blir det iaf inge mer pill Tungan ute
  • Schäfer
    Lanie skrev 2010-11-08 14:31:23 följande:
    schäfer: vet att man inte ska pilla..därför tvättade jag o spritade händerna noga innan jag kände efter o hade jag inte känt efter så hade jag ju inte vetat att den ligger så lågt.. o då hade jag förmodligen gått till jobbet som vanligt o inte ringt o fått en tid för kontroll... men nu blir det iaf inge mer pill Tungan ute
    Jo, det är klart...
    Håller tummarna för att allt är bra!
  • Schäfer
    Magda: hur känns det nu när du varit hemma några timmar? Kan du slappna av? Hur mycket vågar du göra?
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2010-11-08 21:33:10 följande:
    Magda: hur känns det nu när du varit hemma några timmar? Kan du slappna av? Hur mycket vågar du göra?
    Jag har vila hela dagen och en bit in på kvällen, sen var jag iväg och "jobbade" några timmar, vet eg inte om jag vågar skriva det här för Thalis kommer strypa mig! Skäms var ju som sagt tänkt att jag ska kunna jobba 25% men nu ha jag börjat tveka.... funderar på att ringa läkaren och be henne sjukskriva på heltid. ont i magen, tryck neråt och lite sd bara av det lilla jag gjort i kväll.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Thalis
    MagdaA skrev 2010-11-08 22:07:55 följande:
    Jag har vila hela dagen och en bit in på kvällen, sen var jag iväg och "jobbade" några timmar, vet eg inte om jag vågar skriva det här för Thalis kommer strypa mig! Skäms var ju som sagt tänkt att jag ska kunna jobba 25% men nu ha jag börjat tveka.... funderar på att ringa läkaren och be henne sjukskriva på heltid. ont i magen, tryck neråt och lite sd bara av det lilla jag gjort i kväll.
    Du har så himla rätt! Jag kommer at strypa dig!
    Jag vet att det är jättejobbigt att vara tvungen att vila när man är van att vara aktiv men nu gäller det någon som är viktigare.
    Jag tjatade mig till 50% men så fort jag känner tryck ska jag stanna hemma och ta det lugnt,snälla ta det också lugnt!
    Kram
    Snart mamma- igen!!
  • MagdaA
    Thalis skrev 2010-11-08 22:20:52 följande:
    Du har så himla rätt! Jag kommer at strypa dig!
    Jag vet att det är jättejobbigt att vara tvungen att vila när man är van att vara aktiv men nu gäller det någon som är viktigare.
    Jag tjatade mig till 50% men så fort jag känner tryck ska jag stanna hemma och ta det lugnt,snälla ta det också lugnt!
    Kram
    ska ta mig en ordentlig funderare i morgon. min sjukskrivning som jag har nu går ut på söndag så jag måste bestämma mig innan veckan är slut.

jag tror inte det skulle vara några problem om jag ringer mig läkare och ber om att få bli sjukskriven 100%. Vi diskuterade saken idag och då var det väl jag som ville jobba 25% och hon gick med på det.

jag är så velig! har endel jobb nu i november som jag skulle vilja göra bort, samtigit som det är NU som det är sånna viktiga veckor i graviditeten. jobbig sits och otroligt delade känlor.

sen sa min man en klok sak för en stund sedan. blir jag sjuksriven 100% så är det ju verkligen detg som gäller, nu när jag jobbar 25% blir det lätt mer, eftersom jag är en sån som inte kan göra nått "lagom" utan måste göra det "bäst" och lite extra... svårt med balansen.

hann har gett mig soff-arrest i morgon. måste göra schemat till jobbet men det får jag väl göra liggandes...
  • Schäfer
    Magda: ja ta en riktig funderare!!! Ojojoj vad jag skulle vilja jobba...eller bara få sitta upp vid köksbordet - men tyvärr så tillhör vi ju en grupp mammor som måste göra stora uppoffringar under graviditeten!
    Jag håller med din man, som verkar vara en klok man
  • MagdaA

kommer med ett sånt där tråkigt egoinlägg idag. mår inge bra gissar att alla helgens känslor och funderingar har kommit i kapp nu. känner mig bara allmänt less på allt och på riktigt dåligt humör. gråten i halsen fast jag eg inte vet varför.

vill så mycke samtigit som jag bara vill lägga mig ner å få tiden att gå.

massor att ta tag i men ingen ork till nått.

som tur är så är Alex på dagis så jag har hela dagen för mig själv. Sen kommer Micke va ledig en vecka ons-tis, han har tagit ledigt för att jobba massa här hemma, men hur som blir det avlastning för mig då han finns i närheten.

vill så gärna göra undan de jobb jag har nu i november, samtidigt som jag vet att jag borde vila så mycke jag bara kan, eftersom det är så viktiga veckor för bäbisen att få vara kvar i magen.

när jag var på bb i helgen fick jag så starka känslir, när man såg dessa nyförlösta mammor med fullgågna bäbisar, jag vill också få uppleva det igen. jag har ingen lust med en för tidigt född, ligga på barnavd osv osv.