• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Niinis

magda, ska jag också bli arg ?? Skrattande nej men TA DET NU LUGNT!! du har kommit så himla långt, så att få barn sådärr tidigt är inte kul, tro mig jag vet. Så det är en ENORM skillnad mellan v.25 och 30 tex. håll ut för det är nu det gäller. Jag skulle absolut inte jobba.

ego: fått tid för cerklage op 23 nov. inskrivning 22 nov. ush nu börjar jag bli nervöööööööööös!!! ni som inte blivit sövda, när ni fått bedövningen i ryggen insprutad, fick ni lägga er ner direkt, eller sitta kvar tills bedövning tog? För sist jag fick cerklage fick jag bedövning ändå upp till brösten känndes det som, fick panik för kroppen funkade inte, känndes som att jag bara hade ett huvud Skrattande sen så tog det JÄTTE lång tid innan det gick ur kroppen. När jag sedan blev sydd efter förlossningen fick jag samma bedövning men fick sitta tills det tog, och det var mycket bättre! Så hur har det vart för er? är det inte lite överdrivet att bedöva lika starkt som vid ett kejsarsnitt? för det är ju ändå inte där uppe de opererar. Nej fy vad jag är nervös, och mest vill jag bara gråta av tanken att jag ska lämna min tjej i flera dagar när hon aldrig vart en enda natt utan mig och fortfarande ammas nattetid Gråter

• Schäfer
    Niinis: du kan väl be att få sitta upp en liten stund! Jag vill minnas att jag fått lägga mig direkt de gånger jag fått ryggmärgsbedövning!
    Sen kanske det är så att du kommer att bli förvånad över hur bra det går för din man och dotterna när du inte är där
    Försök att inte oroa dig för henne, det känner hon!

magda: jag kan bara hålla med Niinis - det är ENORM skillnad på att födas i v.26 och i v.32 eller senare!!! Det är även ENORM skillnad på att vila och ta det lugnt hemma och strunta i jobb, städ, hus, hem, barn osv...än att ligga inlagd i flera veckor!
    MEN, det är din kropp och ditt liv så ingen kan bestämma åt dig *styrke kramar*

ego: är nervös...mätning idag...
  • Lanie
    Magda: känner så väl igen mig i dina ord! alla känslor som går upp o ner, man vill så mkt, fast man kanske inte orkar o någonstans vet man att man ska ta det lugnt.. men jag säger som de andra, vila! känner så där med jobbet också, det är så mkt man vill få undan, men det är inte värt det, det finns alltid någon annan som kan göra det. Jobbet är inte viktigt i detta läge, det är du o bebis som betyder ngt just nu!

Schäfer: hoppas det går bra idag!

Ego: usch vilka jobbiga dagar det har varit här. tur att jag fick tid igår för jag hade aldrig stått ut till imorgon som egentligen var den dag då de kunde.. fick en blödning igårmorse så ni kan ju förstå att jag var alldeles utom mig av oro. jag var nära på o ge upp där, må så dåligt, vara så trött o orolig, jag ville inte vara med längre. men läkaren kollade på mig o allt såg bra ut! tappen var stängd o fin som den skulle vara, den var 27 mm lång, 5 mm längre än i somras när de kollade den. o det bästa av allt var att få se det lilla tickande hjärtat! är i v 9 (8+1) idag, blev några dagar framflyttad så det är härligt. smärtorna jag har lite överallt i underlivet o där omkring beror nog på ligamentsmärtor. hade ingen uvi o hon kunde inte heller se att jag hade svampinfektion eller så. de har skickat provet på odling, de tog även ett cellprov. det känns mkt bättre idag men illamåendet o tröttheten hänger i så jag är nog hemma från jobbet resten av veckan... o så får vi hoppas på att nästa vecka blir bättre. det var ju min lilla ängel Wiltons 6 månaderdag igår också så allt blir ju så dubbelt...
  • Schäfer

Hej, det gick bra idag Cervix var oförändrad (t.o.m. 1 mm längre ) och ingen funneling!!! Tjoho
    Fick även träffa en BM på specen och ta lite prover (de som min bm skulle ha tagit när hon inte kom förra veckan) och allt såg bra ut - slipper järntabletter (min mage tackar o bockar)!
    Jag har en tendens att blöda väldigt mycket och man pratade i början av graviditeten att man skulle ta lite prover för säkerhetsskull (bra att veta inför förlossningen) så nu fick jag remisserna och gick förbi provtagningen efteråt och lämnade hela 7 rör blod... Så frågan är om mitt HB är lika bra nu Obestämd

Lanie: vad skönt att allt såg bra ut Förstår att det varit jobbigt och så månadsdag på det... *kram* Har du fått tid för cerklage än?
    Ta hand om dig nu och försök att njuta lite också!

• MagdaA

Nu lovar ajg att ta det lugnt! Har avslutat me&i-jobbet för säsongen, avbokat alla träffar och så. Sen har jag varit på p-möte på mitt vanliga jobb idag, pratat med chefen och berättat för kollegorna att jag är sjukskriven på heltid. Avslutade några grejer jag håller på me doch lagt över påbörjat jobb på andra.

Har några smågrejer jag och en kollega ska göra tillsammans men hon kommer nog hit nån dag så får vi göra bort det här hemma i lugn och ro.

Nu ska jag mysa ner mig i soffan å vila resten av em.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Lanie
    Schäfer: härligt att det har gått bra idag!

jag försöker verkligen att ta till mig det lilla livet i magen o nu när jag fick se hjärtat igår så känns det lite mer verkligt, nu kan jag så sakterliga börja smeka magen lite, lägga handen på, hitta den där naturliga rörelsen jag hade med Wilton.

har inte fått tid för cerklage än, men läkaren jag var hos ringde till min läkare o berättade att jag nu var gravd igen så min läkare kommer att höra av sig inom en snar framtid... hoppas bara dom sköter det här nu o inte glömmer bort mig. har inte riktigt börjat o lita på sjukhuset ännu.. hoppas den här resan kan ge mig lite mer förtroende för sjukvården igen...
  • Lanie
    MagdaA skrev 2010-11-10 14:20:25 följande:
    Nu lovar ajg att ta det lugnt! Har avslutat me&i-jobbet för säsongen, avbokat alla träffar och så. Sen har jag varit på p-möte på mitt vanliga jobb idag, pratat med chefen och berättat för kollegorna att jag är sjukskriven på heltid. Avslutade några grejer jag håller på me doch lagt över påbörjat jobb på andra.

Har några smågrejer jag och en kollega ska göra tillsammans men hon kommer nog hit nån dag så får vi göra bort det här hemma i lugn och ro.

Nu ska jag mysa ner mig i soffan å vila resten av em.
    Gilla! hoppas att du känner att det här är en bra lösning...

då ligger vi o myser i soffan båda två :)