• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • SaraDK

Dallis: Stort GRATTIS till din söta Lukas!

Var på återbesök efter op på spec MVC igår. Allt såg bra ut tappen var helt sluten och 33,6 mm lång...
    Har börjat känna starkare sparkar och tror snart att mannen o dottern kan känna det oxå.

• Schäfer
    SaraDK skrev 2010-11-10 16:07:17 följande:
    Dallis: Stort GRATTIS till din söta Lukas!

Var på återbesök efter op på spec MVC igår. Allt såg bra ut tappen var helt sluten och 33,6 mm lång...
    Har börjat känna starkare sparkar och tror snart att mannen o dottern kan känna det oxå.
    Så bra!!! Hurra för långa och oförändrade tappar

Magda: jag tycker att du har tagit ett klokt beslut!
  • TikTok
    Schäfer: Skönt den va oförändrad. Hur lång va den?

Magda: Det gör du rätt i tycker jag, ett klokt beslut!  {#emotions_dlg.flower}
  • vixan

Har inte cerklage men har haft och hoppas på att jag ska få igen. Var hos läkaren och fick svar på mina cellförändringar. Hon tyckte jag ska skrapa bort mina lätta cellförändringar som jag vetat om att jag haft i två år.

Läkaren vet att vi jobbar på bebis och hon vet att jag man misstänker att jag en försvagning i livmodershalsen. Trots detta får jag påminna henne om allt detta och om det är så bra att skrapa nu när vi försöker oss på en liten bebis. Jag fick även själv påminna henne om att hon lovat att vi skulle få pergotime utskrivet om vi inte blivit gravida detta året och gav som förslag att vi skulle börja med pergon direkt och inte nästa år. Vi har trots allt försökt bli gravida aktivt hela detta året (men jag sa att vi försökt i ett och ett halvt år). Hon ville prata med läkarna som haft hand om mig innan för att höra vad de tyckte om skrapning. Då säger hon att hon ska skriva ett brev. Är inte det lite stenålder när det finns telefon? Kanske bättre att ringa läkaren själv och höra men man vill inte störa.

Vad hade ni gjort skrapat eller väntat tills bebisen har anlänt? 

• Schäfer
    vixan: jag kan inte det där hur hormonerna vid en graviditet kan påverka? Kan cellförändringarna bli värre i och med en graviditet?
    Sånt skulle jag kolla upp, sök på nätet, prata med alla du kan - bm, husläkaren osv... Sök information!
    Jag kan nog också tycka att brev känns lite stenåldrigt, ja! Eller i alla fall ett mail om de har svårt att få tag i varandra!

TikTok: den var 32 mm idag, 31 mm för två veckor sen så oförändrad. Men den har minskat sen första mätningen efter cerklaget, då var den hela 56 mm... Troligen var den lite svullen då också - men ändå betydligt längre!
    Mitt cerklage sitter ganska långt ner denna gången då det var mycket ärrvävnad högre upp efter de två andra cerklagen...
  • TikTok

Schäfer: Jaha där ser man, men bra med oförändrade tappar! Det skålar vi i saft för ;). Går du också på mätningar 1 ggr/vecka? Ursäkta om jag kanske frågat detta innan, men man läser om alla härinne & vet inte riktigt vem man frågat. Skäms

• Schäfer
    TikTok skrev 2010-11-11 15:04:02 följande:

Schäfer: Jaha där ser man, men bra med oförändrade tappar! Det skålar vi i saft för ;). Går du också på mätningar 1 ggr/vecka? Ursäkta om jag kanske frågat detta innan, men man läser om alla härinne & vet inte riktigt vem man frågat. Skäms

Nä, jag går var annan vecka. Min läkare har bara mottagning var annan vecka då hon forskar annars bla...
    Hur ofta går du på mätning?
  • karo

Hej jag lever, men har varit lite deppig det senaste så inte orkat skriva men läser allt...
    Jag glädjer mig för allas framgångar och lider med de som det inte känns så bra med.

Hur märker man om man har blåskattarr??? Det svider inte riktigt när jag kissar men det värker och gör lite ont i slutet av kisstrålen. (konstig förklaring) Min man lämmna in kissprov igår hos min vanliga BM (som inte var där utan någon annan som tog emot. hade jag inte hört något på en vecka var det inget. Men vad kan det då vara...

Imorgon ska mannen baka lussekatter med min övervakning, har varit sugen på det flera veckor...

Är idag i v 15+1 tiden går men inte så fort som man önskar...

KRAMAR till er allaDrömmer

• TikTok

Schäfer: Jag går varje vecka. Men det har vi krävt denna ggr, annars vet jag inte hur det hade varit. Obestämd

• Niinis

gomorron allihopp! Hur mår ni? och bebisarna?

hoppas allt är bra med alla i tråden.

idag v.13 för min del, och cerklage nästa tisdag, fast inskrivning redan nästa måndag. nervööööst! nu börjar verkligheten att sätta sig in!