• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2010-11-22 13:15:27 följande:
    Cervix ca. 40 mm idag Ingen funneling!!!
    På mätningen av bebis beräknades h*n väga 644 g
    HURRA!!! Superbra ju! Fortsätt så!
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Niinis
    Schäfer skrev 2010-11-22 13:15:27 följande:
    Cervix ca. 40 mm idag Ingen funneling!!!
    På mätningen av bebis beräknades h*n väga 644 g
    grattis!!! det är ju underbara nyheter!!!!!
  • Niinis
    Schäfer skrev 2010-11-22 09:11:26 följande:
    Och det stämmer - det ÄR mindre riskfritt att inte sövas och påverkar inte fostret som en sövning gör.
    De söver inte gärna gravida!
    Jag har fått be om sövning pga tramatisk upplevelse med mitt första cerklage som sattes under ryggmärgsbedövning akut. Jag var då öppen och hade buktande hinnor och det tog 1 timme att sätta med svärande läkare och stor risk för missfall.... DET var hemskt så jag får panik varje gång jag ska sätta ett cerklage då minnerna kommer tillbaka. Men nu är det ju stor skillnad på att sätta ett förebyggande cerklage, går fort och oftast smidigt.
    Men, det är varför jag alltid ber om sövning. Annars är det mycket bättre för kvinnan och barnet med ryggmärgsbedövning!

Lycka till idag och i morgon {#emotions_dlg.flower}
    jamen då förstår jag VERKLIGEN! gud så hemsk Rynkar på näsan

var inne på avdelning 63 idag (sös) är inskriven där redan men fick komma hem nu Skrattande såg ingen som helst anledning till att stanna över natten när jag har mina kära barn hemma!

Men imorgon är det på allvar, idag tittade på bebis och allt såg bra ut, tappen ville de inte mäta igen då man gjort 2 v sedan, operation blir efter lunch någongång imorgon och tills dess ska jag fasta, kommer bli så illamående, klarar knappt till 8 utan frukost, och nu efter lunch??? nej ush...

Ryggmärgsbedövning blir det, och hon lovade att försöka att det inte ska komma ändå upp till bröstkorgen som sist, för då fick jag panik kände inte att jag kunde andas Förvånad och hon förstod och sa att det är ju jätte obehagligt.

så förhoppningsvis liiiiite lättare bedövning denna gång!

är nervös, och mår illa av sjukhus lukten allt, det är så färskt på något sätt. MEN detta måste gå bra nu!!!!!!
    jag messar magda efter att cerklaget är på plats!
  • MagdaA

Niiinis: skönt att du får sova hemma i natt, bra att du är utvilad i morgon! det där med sjukhuslukt känner jag igen, blääää! men, nu SKA det gå bra!!! Ser fram emot ett positivt sms i morgon! KRAM!

• Lanie

Här rullar det på i tråden! härligt!

Schäfer: härligt att allt såg bra ut idag!

Magda: hoppas du känner dig bättre snart, tyvärr är det ju såna tider nu, tycker alla är sjuka runt omkring en.

Niinis: lycka till imorgon!

fick ringa gyn idag, min läkare skulle höra av sig angående när jag ska få min optid, har inte hört ngt på två veckor. är i v 10+0 imorgon så tiden tickar ju på o det såg ut som om de hade glömt bort mig, stod ingenting i journalerna om att de hade börjat o planera... är lite sur faktiskt..

har fått prel dag 16 december. vi pratade lite om ingreppet o jag är faktiskt väldigt orolig för sövningen, har aldrig blivit sövd så det är väl därför jag är orolig.. o så har det varit så mkt artiklar o tvprogram om sövningar som inte slutat så bra...har inte frågat om man kan slippa sövningen, det verkar som om mitt sjukhus gör alla såna här ingrepp med sövning...

• Thalis
    Lanie skrev 2010-11-22 19:57:21 följande:

Här rullar det på i tråden! härligt!

Schäfer: härligt att allt såg bra ut idag!

Magda: hoppas du känner dig bättre snart, tyvärr är det ju såna tider nu, tycker alla är sjuka runt omkring en.

Niinis: lycka till imorgon!

fick ringa gyn idag, min läkare skulle höra av sig angående när jag ska få min optid, har inte hört ngt på två veckor. är i v 10+0 imorgon så tiden tickar ju på o det såg ut som om de hade glömt bort mig, stod ingenting i journalerna om att de hade börjat o planera... är lite sur faktiskt..

har fått prel dag 16 december. vi pratade lite om ingreppet o jag är faktiskt väldigt orolig för sövningen, har aldrig blivit sövd så det är väl därför jag är orolig.. o så har det varit så mkt artiklar o tvprogram om sövningar som inte slutat så bra...har inte frågat om man kan slippa sövningen, det verkar som om mitt sjukhus gör alla såna här ingrepp med sövning...

Lanie: Nej, alla görs inte med sövning. Jag fick välja hur jag ville ha det.
    Kan bara säga att jag blivit sövd många gånger,men bara reagerat 1 gång och då kräktes jag bara.
    Det kommer att gå hur bra som helst!!!

Niinis: Det kommer att gå kanon lycka till!
    Snart mamma- igen!!
  • Lanie
    Thalis skrev 2010-11-22 20:35:43 följande:
    Lanie: Nej, alla görs inte med sövning. Jag fick välja hur jag ville ha det.
    Kan bara säga att jag blivit sövd många gånger,men bara reagerat 1 gång och då kräktes jag bara.
    Det kommer att gå hur bra som helst!!!

Niinis: Det kommer att gå kanon lycka till!
    får väl ta o prata med dom.. minns att läkarna sa att de sövde just för att ingreppet kunde vara lite obehagligt... det är bara jag som nojjar, nojjar för allt som jag aldrig varit med om tidigare...
  • MagdaA
    Lanie skrev 2010-11-22 21:26:43 följande:
    får väl ta o prata med dom.. minns att läkarna sa att de sövde just för att ingreppet kunde vara lite obehagligt... det är bara jag som nojjar, nojjar för allt som jag aldrig varit med om tidigare...
    jag hade heller aldrig varit sövd innan jag fick mitt cerklage. var SKIT nervös! Även rädd/orolig för bäbisen i magen, var i vecak 20 då. jag fick välja, men dom rådde mig till att sövas, här var det ett sk "lätt rus", alltså en "lindrigare" sövning. dom rekomenderade det framför ryggmärgsbedövning eftersom det inte är ett så angenämt ingrepp om man så säger.

för mig funkade det bra, som Thalis skrev så kräktes jag också. direkt när jag vaknat kom en bm ner från förlossningen med en doppler så vi fick lyssna på bäbisens hjärtljus å höra att allt lät bra.
  • Schäfer

Narkosläkaren förklarade för mig att anledningen till att man ska vara försiktig med sövning av gravida är att fostret blir ju också sövt och man kan inte garanterat säga att det alltid är ofarligt. Speciellt inte under de första trimestern när så mycket ska utvecklas korrekt! Men å andra sidan är oro inte heller bra för fostret så det är lite avvägning...
    Hade jag inte haft mina erfarenheter hade jag absolut tagit ryggmärgsbedövning, det har jag tagit efter varje förlossning när moderkakan ska ut (har aldrig kommit ut av sig själv på mig)...

Min personliga erfarenhet är att kirurgerna (operatörerna) helst ser att patienten är sövd = minst besvär för dem, medans narkosläkarna helst ser att man tar ryggmärgsbedövning eftersom det är minst risker för patienten då.
    Det som varit på tv på sistonde är verkligen olyckliga händelser och jag tror absolut inte att du behöver oroa dig Lanie om du inte tillhör någon riskgrupp (kraftigt överviktig, rökare, ärftlighet för blodproppar, lungsjukdom osv...).

Niinis: lycka till i morgon nu!!! Förstår att du valde att sova hemma. Hoppas du överlever fastan också... Kram

• Lanie

tack för era svar! bm frågade om sjukdomar, jag har ju dokumenterad astma, men har inte haft besvär av det på flera år..

får helt enkelt prata med min läkare när hon behagar o höra av sig, gå igenom alla frågor så jag känner mig lite lugnare, men iofs vet jag inte om jag kan bli lugn då mitt förtroende för sjukhuset inte är det bästa, än så länge har de ju inte gjort mkt rätt.. usch känner mig så känslig för allt som händer just nu så jag överreagerar väl som vanligt...