• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Niinis
    Schäfer skrev 2010-11-21 20:34:41 följande:

Jag är inte säker men tror att ryggmärgsbedövning är ok om man är lite förkyld (såklart inte feber) men de söver inte vid förkylning!

ja det blir inte sövning för min del, de vill aldrig söva mig utan det blir en ryggmärgsbedövning!
  • MagdaA
    Niiins: STORT lycka till i morgon och på tisdag! Har du nån i trådens mobnr? jag mailar över mitt. Så kan du, om du vill, slänga iväg ett sms så vi vet att allt går bra. Tänker på dig!

Jag var också sövd när jag fick mitt cerklage.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MagdaA

jag mår inge vidare varit helt kaputt hela dagen, känns som jag håller på att bli sjuk. nästan svimningen igår å nu i kväll har jag fått ont i vänster sida av ansiktet får så ibland, blir liksom öm i huden, nån fler som råkar ut för det?

nu ska jag göra kväll. kram å go natt!

• Dallis
    MagdaA skrev 2010-11-21 11:00:05 följande:
    godagens tjejer

å snart var denna helg också slut... veckorna går så fort! snart lunch här, sen ska vi till svärfar för att fika och tvätta lite. våran tvättmaskin står i delar...

igår va jag med om nått läskigt. hade varit en ganska intensiv dag, vilket jag inte är van iom att jag mest slöar och vilar hela dagarna. blev sent igår, låg i soffan och såg på film, tog en dusch innan jag skulle lägga mig och efter de blev jag helt yr, höll nästan på att svimma. fick sätta mig på toan, som tur var hade jag skurhinken i närheten för efter en stund kräktes jag. sen gick de över! mådde inte illa, inte ont i magen, ingenting, det kom bara helt plötsligt, men var väldigt otäckt! Vet inte om det var kroppens sätt att säga åt mig att vila eller vad det kan ha varit, läskigt iaf. fick lite sån frossa efteråt bara. kröp ner i sängen under täcket och somnade på 2 sekunder. idag mår jag bra så magsjuka tror jag inte att det var iaf. konstigt konstigt.

Dallis: hej! roligt å "se" dig! Låter som du har fått en perfekt bäbis Hur gammal är han nu?
    Perfekt är helt rätt ord Skrattande och jag är inte ett dugg partisk i ämnet heller.... Oskyldig
    Nu är han hela 3 veckor! Tiden har bara rusat iväg!

Usch vad läskigt det låter med svimningen. Jag hade med det så nån enstaka gång under graviditeten. Tror att det var en kombination av överansträgning och blodtrycksfall. Kroppen är ju känsligare än vanligt, speciellt om man håller på att bli sjuk också...
    Hoppas att du mår bättre snart!
  • Niinis

men alltså undrar varför alla ni blivit sövda men inte jag? de sa att det är bättre och mindre riskfritt att inte sövas?

• Niinis
    MagdaA skrev 2010-11-21 22:46:07 följande:
    Niiins: STORT lycka till i morgon och på tisdag! Har du nån i trådens mobnr? jag mailar över mitt. Så kan du, om du vill, slänga iväg ett sms så vi vet att allt går bra. Tänker på dig!

Jag var också sövd när jag fick mitt cerklage.
    tack Magda! jag messar!! Glad
  • Schäfer
    Niinis skrev 2010-11-22 08:51:15 följande:
    men alltså undrar varför alla ni blivit sövda men inte jag? de sa att det är bättre och mindre riskfritt att inte sövas?
    Och det stämmer - det ÄR mindre riskfritt att inte sövas och påverkar inte fostret som en sövning gör.
    De söver inte gärna gravida!
    Jag har fått be om sövning pga tramatisk upplevelse med mitt första cerklage som sattes under ryggmärgsbedövning akut. Jag var då öppen och hade buktande hinnor och det tog 1 timme att sätta med svärande läkare och stor risk för missfall.... DET var hemskt så jag får panik varje gång jag ska sätta ett cerklage då minnerna kommer tillbaka. Men nu är det ju stor skillnad på att sätta ett förebyggande cerklage, går fort och oftast smidigt.
    Men, det är varför jag alltid ber om sövning. Annars är det mycket bättre för kvinnan och barnet med ryggmärgsbedövning!

Lycka till idag och i morgon {#emotions_dlg.flower}
  • Schäfer

Har varit på mätning idag och allt såg bra ut Cervix lite längre till och med!!! Tjoho!!! Läkaren gjorde ett ul så vi fick se bebis också. Mätte och kollade av hur stor h*n var och avslutade med 3D Så söt vår lill* Hjärta 
    Låg lite + så mina egna beräkningar stämmer nog bättre än RUL!
    Nu fortsatt vila... Lite drygt 4 veckor kvar till första målet...

• MagdaA

Schäfer: tjohoo! skönt att allt såg bra ut Mysigt med UL också. hejja hejja det här komer gå fint! hur lång cervix idag?

jag har koll på fredag, hoppas hoppas allt ser bra ut då! bäbisen sparkar massor och lever rövare dygnet runt, jag hoppas att det inte påverkar cervix neg.

• Schäfer
    MagdaA skrev 2010-11-22 13:11:44 följande:
    Schäfer: tjohoo! skönt att allt såg bra ut Mysigt med UL också. hejja hejja det här komer gå fint! hur lång cervix idag?

jag har koll på fredag, hoppas hoppas allt ser bra ut då! bäbisen sparkar massor och lever rövare dygnet runt, jag hoppas att det inte påverkar cervix neg.
    Cervix ca. 40 mm idag Ingen funneling!!!
    På mätningen av bebis beräknades h*n väga 644 g