• Niinis

Cerclage?

ISSEN skrev 2011-03-23 15:52:37 följande:
    Usch idag har jag haft rätt mkt sammandragningar trots att jag legat hela dagen :( Vet inte om jag ska oroa mig eller inte? De gör inte ont och kommer bara lite då och då men hur pass känsligt är cerklaget för just sammandragningar? Vad skulle ni ha gjort? åkt in för en koll eller avvakta? Känner mig så jobbig om jag åker in då det va förra veckan senast jag var på gynakuten! De kanske tycker jag är jättelarvig men jag vill hellre se en gång för mkt att allt är ok istället för tvärtom!
    Här var en orolig dag med andra ord :(
    hur går det för dig???
    Lanie skrev 2011-03-24 15:53:40 följande:
    hur går det för er härinne?

Har varit hos läkaren idag o precis som jag misstänkte så stämde inte den förra kollen när cervix mätte 36 mm o ingen funneling. nu gjordes undersökningen i gynstolen o då var den 16 mm o funnelingen var drygt 20 mm, så den är kvar o jag blir fortsatt sängliggande.  Annars hade jag haft förhoppningar på att funnelingen blivit lite mindre så jag skulle få vara uppe lite mer.. men icke.. men jag är iaf glad att jag har cerklaget. läkaren var rätt övertygad om att tack vare cerklaget så är bebis fortfarande kvar i magen. han gjorde även en viktuppskattning på kickan o hon väger nu ca 1,1 kg...
    oj 1,1 kg det är ju bra nu har du kommit över 1 kg sträcket! Skrattande  det är stor skillnad mot vad en bebis väger i v.24 osv, för att inte tala om mognadsmässigt. detta kommer gå finfint! förstår att det är jobbigt med sängläge, jag har ju också fått vara det sen v.24, och med dottern var jag det från v.16. men när man kommer lite längre fram går tiden snabbt, speciellt nu när det blir vår och så! när har du BF? vilken vecka är du i?
  • Niinis

ego: går in i v.31 idag (otroligt kan inte förstå själv) och fick mitt snitt beviljat av en annan läkare!!! ska dit på koll i v.32 +5 och kolla med vul hur allt ser ut, sen beslutas om snittet sker i v.36, 37 eller 38!!

• Niinis

någon som förresten snittats här? för jag undrar hur de gör med cerklaget, de kan ju inte ta bort det innan det måste väll ske samma dag som snittet för att det inte ska riskera starta upp något. Men om man ändå då gör det samma dag borde man väll kunna få det gjort när man ändå är bedövad? eller vad tror ni?fy är så känslig i slemhinnorna just nu, en vanlig gyn undersökning är omöjlig att göra nästan!

• Niinis

hej allihoppa, hur mår ni?

Jag var på koll idag för första gången sen v.24, imorgon går jag in i v.33. det såg ut som sist, dvs bara cerklaget kvar och tappen nedanför cerklaget mätte 1,7 cm. men det verkar ju hålla. Snitt blir det i v.38+0 den 13 Maj! Cerklaget kan de tydligen inte ta samtidigt? svårt att möblera om i rummet sa hon? tråkigt att behöva lida bara därför utan bedövning när man ändå blir bedövad någon dag senare Skrikandes cerklaget tas bort i v.37+3 sen ska det hålla i 4 dagar till planerade snittet? Tycker denna planering verkar lite tokig, alltså risken är ju stor att det sätter igång innan. åh jag vet varken ut eller in nu men hoppas det ska vara över snart! kram på er alla, ska vila nu har lite sd efter det vaginala ultraljudet.

• Niinis
    Thalis skrev 2011-04-08 08:32:32 följande:
    Grattis!! Snart har du din bebbe!

Men hur tänker läkarna?
    Jag hade ju planerat snitt pga sätesläge och mitt cerklage skulle tas bort på operationsbordet efter snittet pga risken att jag öppnade mig .
    Nu hände det ändå men det var för att carrot top bestämde sig för att han ville ut då.
    jamen jag tycker också det är dumt! vilken vecka var det planerat för dig, 37 eller 38?
  • Niinis

den 11 april kl 10.04 tittade vår lilla prins ut, född v.33+3, 2130g och 45cm, skrek direkt när han kom ut Skrattande hade cpap 2 dagar, nu bara sond och övervak, allt är bra med honom. Själv fick jag mitt snitt, blev akut visserligen men är SÅ NÖJD med den förlossningen, superbra gick allt!! Fick värkar kvällen innan, åkte in med ambulans, de stoppade värkarna över natten med sen var jag öppen 3 cm dagen efter och cerklaget hade inte ens klippts så det blev akutsnitt, samt cerklage borttagning efter snittet. är super glad och lilla killen ska heta Julian! vi blir kvar på sjukhuset ett tag men jag återkommer! kämpa på kära vänner med graviditerna, plötsligt är man där med ett barn, vare sig man tror det eller ej Glad

• Niinis

nu har vi kommit hem med lille Julian! v.35 är han i idag, matsonden fick följa med hem och ett apne larm insisterade jag på att få med också. allt funkar bra än så länge, han är ju liten ,2,2kg men en liten tuffing Skrattande ska gå på en kort promenad utomhus nu i det fina vädret! Ha en glad påsk allihoppa och jag håller ALLA tummae för er som är gravida, allt ska gå bra för er med! vägen känns oändligt lång men till slut är man i mål ändå! kram

Svar på tråden Cerclage?