-
-
gott nytt år på er alla, och vi hoppas på många cerklage bebisar år 2011!

själv går jag in i v.19+0 idag, känns tungt. så jobbiga veckor nu framöver, kan det inte bara vara över?? vill komma till v.28-30 åtminstone! bebis sparkar för fullt där inne, har sammandragningar varje dag men försöker tänka att det har jag haft i alla mina graviditeter, så det är väll så jag är helt enkelt.
gott nytt år!!! -
haha håller med! INTE ALLS avundsjuk är jag heller, som har BF i slutet på maj....... känns som en extremt långt tid.Lanie skrev 2011-01-04 11:29:42 följande:åh, vad ni har kommit långt allihopa.. är inte alls avundsjuk.. både feb o mars är ju snart här.. plötsligt känns juni så långt bort.. -
jag vill ha ks, och ska ha det om bebis blir fullgången! aldrig mer vaginal förlossning, fy för mina hemska upplevelser 3 ggr, det får räckaThalis skrev 2011-01-04 11:43:07 följande:Någon som fått göra ks?
Jag är lite orolig då bebis inte alls vill vända på sig,h@n ligger och monnar oss varje gång vi gjort VUL.
De pratar om vändningsförsök när cerklaget tas av men det är inte säker att det lyckas och då blir det snitt.
Jag är livrädd för ks.
-
v 20 på fredag, och det går alldeles för långsamt, fy för dessa jobbiga veckor

-
ja precis!! lääängtar tills man kommer upp i v.28-30 åtminstone, då kanske man kan börja se ljuset i tunneln!Lanie skrev 2011-01-05 19:27:07 följande:härligt magda!
o efter schäfer o tiktok så dröjer det ännu längre innan det är niinis o min tur...
-
håller med.... blää för allt just nu, tappar hoppet flera ggr per dag och tror att bebis ska komma ut snartLanie skrev 2011-01-05 20:16:20 följande:jag hoppas det för just nu går det väääälidigt lååååångsamt...
hatar denna känsla!
-
jag hade också en lång tapp, runt 4,5 cm under mina två första graviditeter, tyvärr slutade dom i v.24. Öppnade mig plötsligt helt utan förvaning i v.22+5, och sen sängläge och inlagd på sjukhus, sonen föddes i v.24+3 och överlevde. Dottern som kom året innan dog och kom i v.24+0. De lovade mig också cerklage när jag var gravid med sonen, sen ångrade de sig, och när jag till slut öppnade mig i v.22+5 var det försent och för riskabelt att sätta cerklage. Så själv är jag lite skeptisk inför att mäta ofta, att det skulle hjälpa, för om man öppnar sig sent, vad gör de då? att sätta cerklage akut är värre än att sätta det förebyggande. Min mamma har också försvagad tapp men inte alls så mycket som min, så ärftligt är det nog! jag hoppas det går bra vad läkaren än beslutar!martyna skrev 2011-01-10 11:54:20 följande:Nästa koll är imorgon, så jag hoppas att allt ser bra ut då.
Det get lite hopp att ha läst att det går så bra för dig.
Ska på mätning varannan vecka fram till vecka 18 sen ska det bli varje vecka. Men det känns väldigt länge mellan kontrollerna. Kommer nog känns bättre när det blir varje vecka. Så vi inte hinner börja oroa oss för mycket mellan dom. I vecka 8 var tappen 36 mm och i vecka 12 var den 46 mm.
Vet inte hur den var sist för det kollades inte. -
v.21 på fredag, koll idag av livmodertapp, är sjukt nervös, låt det se braaaaaa ut.....
nästa koll blir i v.24 om allt ser bra ut, gissa hur jag kommer må då!
inte så värst bra då 2 av mina föts i den veckan, blää att man måste ta sig igenom den veckorna igen......... -
det gick bra! ca 3,2 cm tapp, tydligen har jag lite framåtlutad livmodertapp, och då sa hon att - tur att du har cerklage! undrar vad det innebär? aldrig hört förr.
jag har haft UVI, och kollas nu ofta för det, brukar dock komma senare för mig. Men så länge man blir behandlad tror jag det inte är någon fara, det är viktigt att kolla upp det med jämna mellanrum!
ska sova nu, är helt slut efter allt idag, var så nervös ju!
nästa koll den 3 feb. är då nästan i v.24!