• Niinis

Cerclage?

Schäfer skrev 2010-11-22 09:11:26 följande:
    Och det stämmer - det ÄR mindre riskfritt att inte sövas och påverkar inte fostret som en sövning gör.
    De söver inte gärna gravida!
    Jag har fått be om sövning pga tramatisk upplevelse med mitt första cerklage som sattes under ryggmärgsbedövning akut. Jag var då öppen och hade buktande hinnor och det tog 1 timme att sätta med svärande läkare och stor risk för missfall.... DET var hemskt så jag får panik varje gång jag ska sätta ett cerklage då minnerna kommer tillbaka. Men nu är det ju stor skillnad på att sätta ett förebyggande cerklage, går fort och oftast smidigt.
    Men, det är varför jag alltid ber om sövning. Annars är det mycket bättre för kvinnan och barnet med ryggmärgsbedövning!

Lycka till idag och i morgon {#emotions_dlg.flower}
    jamen då förstår jag VERKLIGEN! gud så hemsk Rynkar på näsan

var inne på avdelning 63 idag (sös) är inskriven där redan men fick komma hem nu Skrattande såg ingen som helst anledning till att stanna över natten när jag har mina kära barn hemma!

Men imorgon är det på allvar, idag tittade på bebis och allt såg bra ut, tappen ville de inte mäta igen då man gjort 2 v sedan, operation blir efter lunch någongång imorgon och tills dess ska jag fasta, kommer bli så illamående, klarar knappt till 8 utan frukost, och nu efter lunch??? nej ush...

Ryggmärgsbedövning blir det, och hon lovade att försöka att det inte ska komma ändå upp till bröstkorgen som sist, för då fick jag panik kände inte att jag kunde andas Förvånad och hon förstod och sa att det är ju jätte obehagligt.

så förhoppningsvis liiiiite lättare bedövning denna gång!

är nervös, och mår illa av sjukhus lukten allt, det är så färskt på något sätt. MEN detta måste gå bra nu!!!!!!
    jag messar magda efter att cerklaget är på plats!
  • Niinis

har precis kommit hem efter en lyckad operation!! är jätte trött och har lite ont så ska vila nu men ville bara säga hej! och Madgda, jag glömde såklart lappen hemma där jag skrivit ditt nummer!
    men allt är bra!!

• Niinis
    karo skrev 2010-11-25 15:18:52 följande:
    Vårat liv har slagits i spillror igen....
    Natten till igår födde jag vårat lilla liv bara för min kropp inte orka bära mer.
    Jag hade cerclage 1 månad och fick rådet att leva som vanligt (jag bar inget och vila när maken och sonen var borta på dagarna. Annars var jag med o handla, laga mat inget städande)
    De sa att det inte fanns något att göra för att cerclaget hade kanat och jag börjat öppna mig. De tog hål på hinnan för att se om något hände, men inte. De tog bort cerclaget och gav mig värkstimulerande dropp efter 4 timmar var allt ute.
    Vi vill försöka igen men hur vågar man när man uppenbarligen inte kan lita på läkarna....

En mycket ledsen Karolina....
    beklagar sorgen Gråter
  • Niinis

jag har fått nackspärr som gör extremt ont, både i nacke, strålar mot armarna och ryggen, samt enorm huvudvärk, allt efter op. konstigt? borde jag oroa mig?

läkaren som opererade mig sa att tappen var lång fin och hård, gick jätte bra att sätta cerklaget. Hon sa att det enda jag ska undvika nu är att lyfta tungt, träna osv. bada fick jag?(nej tänker inte göra det) och just det, sexförbud förstås. Men INTE sängläge eller vila, fanns inget behov av det? inte änns nu?

jag har legat ner mest, och suttit en del också, rört mig lite här hemma då och då, men pga nacksärren är jag ju ganska begränsad i min rörelse ändå.

Min man måste tillbaka till jobb på tisdag, sen ska jag klara mig själv med dottern. undrar hur det ska gå? enligt läkarna inga problem om jag inte bär henne.

men nu blir jag så jäkla nojig Gråter jag har ju inte möjlighet att bara vara sängliggande som ni andra!! och min läkare tycker ej det behövs, men sen när man läser här verkar ju alla varit det i början...

och magda var i princip den enda som också levt med cerklage utan sängläge, men nu verkar det ju som att hon inte ens har försvagad livmoderhals, och ni som verkligen har det verkar behöva sängläge, precis som jag behövde sist.

nej fy för allt just nu! Mannen har missat så mycket på sitt jobb den senaste tiden, han slutar där den 9 december och vill helst vara där mkt innan dess så han får bra referenser.

• Niinis
    Schäfer skrev 2010-11-26 11:07:11 följande:
    Niinis: Vad jobbigt med nackspärr... Hoppas det blir bra fort!
    Ang. vila, så tycker jag att du ska lyssna på kroppen och se vad mätningarna visar framöver. Men om du har möjlighet så skulle jag åtminstonde ta det lugnt nu efter operationen - ett bra läkande ger ju bättre förutsättningar för ett aktivare liv senare!
    Och du, din mans referenser ska ju inte bara avse senaste veckorna utan hela hans tid på tjänsten! *kram*
    jo jag vet men han har bara haft tjänsten i 3 månader Rynkar på näsan (praktik) hur sängliggande har ni andra i tråden fått vara i början, och isåfall hur länge, 1,2,3 veckor? alltså ni som fick röra er efteråt.
  • Niinis

är inne en snabbis här.

dagen efter op började problemen med kraftig huvudvärk och stel nacke som värkte, samt stel arm. Jag åkte in med ambulans igår då jag knappt kom ur sängen utan att gråta pga den enorma smärtan. jaha då har man fått ryggmärgsvätska som läckt efter bedövningen i ryggen. Så om jag har tur ordnar det upp av sig själv om inte kan man väll typ bli förlamad. fick pga stressen enorma sammandragningar också, och försöker handskas med dom nu också. allt känns skit just nu, är så rädd för att jag ska få några men av detta.

• Niinis
    Schäfer skrev 2010-11-29 09:47:06 följande:
    I morse vaknade vi och dottern var prickig - vattkoppor... Obestämd Det har gått på dagis länge så det var bara en tidsfråga egentligen!
    Mannen och dottern var och hälsade på min syster med familj i helgen så antar att kusinerna nu har prickar att se fram emot om några veckor...
    Nu får mannen ringa runt och försöka få lite barnvakter så han kanske kan jobba lite i alla fall...

Niinis: Hur mår du idag?
    lite bättre TACK OCH LOV! Glad kan åtminstone stå upp utan att det gör sådärr jätte ont! Men vilken schock, trodde allvarligt att jag skulle bli förlamad eller nåt, hjälpte inte att googla på problemet heller för då kom det upp hemska historier. v. 15+0 idag, första kollen blir den 6 december efter cerklaget, är i v.16 då. Men det går lååååångsamt... Har ilningar nere vid cerklaget då och då, eller vid nedre delen av magen, någon mer som haft så? har nu pratat med 3 läkare som ALLA säger samma sak, vila mycket första veckan men inte sängläge. sen röra sig måttligt. sitter en del redan, tycker konstigt nog jag får mer sammandragningar när jag ligger för länge. Rör mig lite till och från kök osv. ja det visar väll sig lite på kollen också framöver hur mkt jag kan röra mig och inte. men man är ju försiktig.

hur mår ni alla?
  • Niinis
    MiScHoOo skrev 2010-11-29 13:27:59 följande:
    Skönt att höra att du mår bättre. Ja det känns som det drar och har sig där vid ett vanligt cerklage sedan ca en vecka blir det mindre. Jag har vissligen abdominellt cerklage nu och detta känns mycket mer och oftare. Mitt råd till dig även bandet känns nu, vila. ta det inte lugnt bara ligg still. Jag har fått olika budskap på vägen vid mitt cerklage. den ena ville att jag skulle vila den andra ville att jag skulle röra mig. Jag valde båda men mest röra mig. Det slutade med att bandet höll inte med min flicka. Det är kanske inte den enda alledningen. Men ligg still, det är värd det i slutet. Jag önskar inten att få så många barn som ligger i gravar. När jag kommer att bli gravid kommer jag ligga med eller utan läkarens tillstånd.
    jag kan omöjligen ligga ner hela graviditeten, såklart om läkaren sedan ser att det är nödvändigt, eller om jag får ont osv. men jag har en 1 åring och en 6 åring som behöver sin mamma. Jag vill ta hand om min lilla tjej, inte bära henne såklart men att röra mig lite hemma. Jag gick i mina tidigare graviditeter till v.24 utan cerklage, så jag hoppas att med cerklage gå åtminstone några veckor mer, kanske med sängläge senare när jag kommer upp i veckorna. Nästa koll är 6 dec och jag är livrädd för hur det ser ut. Vilken vecka fick du cerklage nu sista gången när du förlorade din flicka?
  • Niinis

hej alla och trevlig andra advent!

hoppas det går framåt för alla er, tänker på er alla som har problem med graviditeter, läkare osv. hoppas det reder upp sig!

ska på första kollen sen cerklaget imorgon, är i v.16+0 då tiden går så saaaaaaaaakta. är sjukt nervös, tänk om allt ser dåligt ut???? har ont i ryggen och får vila hela tiden. tur att jag fick sjukresor dit och hem igen av min BM, vet ni förresten något om det blir billigare att resa med sjukresor om man gjort det för någon speciell summa, har för mig det?

kram på er alla! kämpa på!

Svar på tråden Cerclage?