• Niinis

Cerclage?

kollen gick INTE bra alls! Gråter hade ca 3 cm tapp när de satte cerklage, cerklaget ska ha sattits 2 cm upp, igår på kollen var HELA tappen 2,1cm lång bara, kort skulle jag vilja säga hellre. Cerklaget syntes knappt på ultran, så jag träffade läkare efter och bad henne kolla om den verkligen satt kvar. Hon tittade och såg inget? Hon kännde och då fann hon cerklaget, enligt henne sitter den runt 1,5 cm upp bara. sen när hon undersökte mig gjorde det jätte ont, och efteråt började jag blöda lite. Hade aldrig träffat läkaren innan, som inte verkade veta något alls om varken cerklage eller mig. frågade om jag borde vara sängliggande, nopp det tycker de inte som vanligt, det ska tydligen inte göra någon skillnad. detta vet jag är inte sant. problem här hemma med mannen som nu är så uppstressad över situationen så han har nog magsår, kan inte äta på flera veckor, har tappat 5 kg i vikt på 2 v. han mår skit rent ut sagt. Barnen har varit sjuka flera veckor, sonen som har adhd har vart hemma 1 vecka, vilket kan bli väldigt jobbigt. han har halsfluss så vad gör man liksom? Alina har hög feber och vill vara med mig hela tiden, gnäller och vill amma. Så det blir inte bara sängläge här hemma tyvärr, totalt omöjligt. mannen spyr upp matne ibland och kan inte äta något alls, han har fått magsårs tabletter som inte hjälper. bryten kontakt har vi med mina föräldrar som ALDRIG skulle hjälpa till heller. Mannen har 40 års födelsedag på lördag och jag känner mig så ledsen över att inte kunna ordna ens en liten tårta. har ont i ryggen och sitter/ligger mest. blääää för allt.

• Niinis
    Schäfer skrev 2010-12-06 20:46:37 följande:

Niinis: hur har det gått idag?
    Har även funderat på dig och din dotter hur det har gått med amningen och då framför allt när du var inlagd efter operationen? Gick det bra? (har glömt att fråga)

det gick bra med dotter, hon hade somnat med pappa! men när jag kom hem ville hon amma direkt:)
  • Niinis
    Schäfer skrev 2010-12-07 09:59:26 följande:
    Niinis: fy så jobbigt ni har det nu, prövningarnas tid.... Vet inte vad jag ska ge för råd!?
    Kan i alla fall berätta att när jag gjorde mitt vul för att mäta tappen efter operationen (3 veckor efter) så syntes inte cerklaget på mig heller!
    Det förklarade min läkare (du vet vem) att cervix kan vara väldigt svullen efter operationen ganska länge och då ser man inte alltid cerklaget. Men man ska känna det och det gjorde hon också när hon gjorde en undersökning på mig.
    Glöm inte att cervix kan växa på sig också, det måste inte alltid vara så att den blir kortare och kortare!
    Ni har verkligen en tuff tid framför Er och jag kan inte annat än försöka ge dig lite hopp! Man kan bara göra så gott man kan - glöm inte det! Kramar i massor {#emotions_dlg.flower}
    tack för ditt svar!!!
  • Niinis
    TikTok skrev 2010-12-16 20:02:02 följande:
    Schäfer: Jaha där ser man. Jo det har varit lite turbulent då jag låg inlagd på sjukhuset en vecka pga minskad tapp som hade gått från 3.5 till 2.1. Sen skickade dom mig till Lund. Men min läkare som satte cerklaget där skrev ut mig efter ett par undersökningar då allt va ok 3 dagar senare. Tydligen kan tappen bete sig såhär utan det betyder något men samtidigt ska man hela tiden vara förberedd..
    Att jag gjort kontroller 1 ggr/vecka här på vårt hemsjukhus förstod han inte meningen med. Det retade bara tappen & göra vul så ofta. Tappen kan vara bra på förmiddagen medans den kan minska 1 cm till på eftermiddagen för att sedan växla tillbaka igen utan det skulle betyda något tydligen. Så nu får jag gå i Lund 1 ggr/ månad ist o kolla cerklaget & så ist. Oroligt men samtidigt skönt på ett annat sätt.
    Det man ska vara uppmärksam på är ju om värkarbetet startar, man blöder el om vattnet börjar sippra. Annars ska cerklaget hålla ihop om det är ihopsytt.
    Sängläge har jag inte,men jag håller mig hemma & går ingenstans i onödan & vilar väldigt mkt om dagarna ändå för säkerhetsskull. Man vill ju knappast riskera något nu när man kommit liite längre fram i veckorna. Sambon får handla & fixa den biten. Själv tvättar jag en maskin emellanåt & plockar lite varvat med vilan hehe, annars händer det inte mer *Peppar peppar* Stanna inne ett bra tag till! Kortisonsprutorna för lungmognaden fick jag i samband med sjukhusvistelsen för några veckor sen.
    jag lever på ungefär som du, och min läkare anser samma sak som din. Jag tror också tappen kan ändras snabbt till bättre/sämre. Jag känner åtminstone i min kropp om det blir för mycket, magen blir hård/ilar till så då lägger jag mig direkt. rör mig lugnt och försiktigt bara om det känns ok. Jag tror i mitt fall jag känner av smärtor om något vore riktigt fel. Jag tycker jag kommit till en punkt där jag tycker det är jobbigt och ger mig mer oro att läsa här i tråden om hur lätt vi öppnar oss osv då jag skulle bli galen om jag var tvungen att enbart ligga ner hela graviditeten, jag har en  1 åring hemma som pappa tar hand om visserligen men jag hjälper till genom att vara med henne osv men inte bära eller gå ut osv. Åh jag vet inte vad jag ville med detta inlägg egentligen, men jag försöker lyssna på min läkare och de säger att det är dåligt för hälsan och man kan få blodproppar osv om man är helt sängliggande, och att man bara gör så i nödfall (typ om man är helt öppen)
  • Niinis

v.17+4 idag, sparkar känner man riktigt ordentligt nu! Har en del ilande/molvärk emellanåt vilket jag haft i ALLA mina graviditer, försöker att slappna av, ligga ner om de kommer och inte bli uppstressad, för då blir det värre. Blir ganska orolig när jag läser här i tråden och känner som att allt är hopplöst för min del, ni har kommit så långt medans jag har 100 år kvar känns det som tills jag kommer i säkrare veckor. Har koll dagen före julafton vilket känns nervöst, tänk om jag blir inlagd, skulle bli förkrossad för barnens skull. allt känns jobbigt just nu och när jag läser om era historier blir jag mer orolig, gravid hormoner säkert Gråter jag försöker lyssna på min kropp, min läkare som säger att jag kan röra mig sparsamt, men jag är som sagt bara hemma och sitter/ligger mesta delen av dagen. Idag ska jag laga lite mat för första gången hade jag tänkt, blir galen av att inte göra något alls Skrikandes

• Niinis

tack för era svar! känns redan bättre Skrattande nu får vi hoppas och tro att det ska gå bra för alla oss här i tråden!! heja heja!!

• Niinis

v.18+3 idag, ska på koll idag kl 13.30. andra kollen av tappen sen cerklaget sattes. är så himla nervös så jag nästan spyr. alltså pulsen är uppe i 180! nej men fy för detta elände. sisthade den ju minskat från ynka 3 cm till 2! så hur ska det se ut idag?? bläääääääääääääääääääääää ... hoppas jag får komma hem till jul till mina barn, vill inte bli inlagd.

• Niinis

det gick jätte bra, tappen var 3,6 cm lång, och sluten!! cerkalget syntes bra också, sitter 1,5cm upp (ganska långt ner?) men allt såg bra ut. gjorde rutin ul samtidigt och det såg också bra ut, blev bakflyttad lite så v.17+5 idag. BF nångång 26 maj tror jag det var. känns konstigt, som att det verkligen är en till där inne i magen:) koll blir det var 3 vecka, och urinodling varannan.

• Niinis

v.18+3 idag, åh det går alldeles för saaaaakta.... Nu är det verkligen den värsta tiden av graviditeten, nu fram till v.24+25 nånting, sen kanske man kan börja hoppas. nej fy vad allt känns jobbigt just nu. jag var hemma under jul och det är jag tacksam över, gick bra, mannen lagade all julmat osv Skrattande barnen var nöjda med sina klappar. Nu väntar jag att dessa 6-7 evighetslånga veckor ska gå fooooooooort!!!

Svar på tråden Cerclage?