• Niinis
    SaraDK skrev 2011-04-26 22:17:57 följande:
    I lördags fick vi världens finaste påskpresent!
    På beräknad födelse kom "lilla" Ellie till oss. Hon vägde 3690 g och var 51 cm lång.
    Vattnet gick kl 06:50 och kl 9 satte värkarna igång. Kl 10:30 var vi inne på förlossningen och kl 14:13 var hon född. Vi fick ligga på BB i 2 dygn för de hörde blåsljud på hjärtat. Blåsljuden är kvar och vi ska bli kallade till u-ljud av hjärtat och även av hjärnan (hon ligger strax över gränsen på vätskan i hjärnan) den närmsta månaden. Men blåsljud är tydligen väldigt vanligt och 10% har det och på de flesta växer det bort... Men vi är så glada att vi har en stor pigg flicka!
    stort grattis!!!!!!!!!!{#emotions_dlg.flower}
  • Niinis
    ISSEN skrev 2011-05-03 16:07:26 följande:
    Hej allihop! Skönt att alla verkar må bra! Själv är jag en aning nervös, är i v 25+3 och på torsdag ska jag få sprutorna för lilla Flisans lungor, min läkare har vrit väldigt osäker på om och när hon ska ge mig dem men ringde idag och sa att hon pratat med neoläkarna och spec på solna och nu har de bestämt att jag ska ha de nu! Känns inte bra om jag ska vara ärlig... känns som de tror att jag ska föda vilken dag som helst!! FYfan för den här ständiga oron!! Jag vill så hemskt gärna komma till v 30 åtminstonde ju!! och v 26 närmar sig med stormsteg (min son föddes 26+2) så det gör mig sjukligt nervös! Jag har ju trots allt bara 19mm tapp, dock helt stängd (i torsdags) men man vet ju aldrig, sammandragningarna finns där men är rätt få kanske 4 om dagen så adalatet verkar göra sitt men nu när jag oroar mig kanske de blir fler?? Jag är livrädd just nu!!!!
    hej vännen!! Jag hade en tapp på ca 1 cm från v.23 jag hade INGEN tapp kvar över cerklaget. Ändå höll det till v.33+3 fast jag trodde bebis skulle komma i v.23, det trodde läkarna också. Jag tror att det kommer gå bra för dig med gumman!! Tänk positivt, det hjälper också, oroa dig inte! Du är snart v.30+!!!!
  • Niinis
    Lanie skrev 2011-05-04 13:34:08 följande:
    fruhellström: jag har alltid haft problem med magen, även som ogravid så det är väl inte konstigt att det inte riktigt funkar när jag är gravid. efter förlossningen med WIlton så började magen för första gången i mitt liv att fungera normalt så jag hoppas att det kommer tillbaka sen när den här bebisen kommer. har varit på apoteket o jag har alltid undrat varför de aldrig tipsar om paraffinemulsion när man varit där o frågat om råd o idag fick jag förklaringen. Personalen vet inte vad det är! hon fick gå och slå i datorn för o se om de hade det hemma, vilket de hade, men hon hade aldrig sett det förut, aldrig hört talats om det o då hade hon jobbat där i många år...

jag är också en hejare på att äta i vanliga fall! men du får i dig lite iaf o det är det viktiga. se bara till o dricka annat än vatten så du ändå får i dig lite mer, kanske lite mjölk eller juice eller så...

idag är jag förresten i v 33+0!
    men wow!!! grattis till v.33!!!!
  • Niinis
    snalmums skrev 2011-05-04 16:30:07 följande:
    låter som du och jag är/var i samma sits, har nu ca 11 mm kvar av tappen fick ett cerclage insatt i torsdags. går på kontroller varje vecka. var du i sängläge hela tiden eller? hoppas detta ska hålla ett tag till.... är i v 23 (22+4)

var på kontroll igår och cerclaget satt på plats och allt såg ut som det gjorde i fredags efter operationen.
    jag vågar knappt göra så mycket nu, ligger sitter mest i soffan/sängen.
    jag tog väldigt lugnt veckorna 23-28 sen rörde jag mig lite hemma bara de övriga veckorna. Men försök ta det lugnt, dessa veckor är så viktiga för bebisen i magen..
  • Niinis
    Lanie skrev 2011-05-05 10:36:03 följande:
    niinis: tack så mkt! hur går det för er?
    jo bebis mår bra, växer så det knakar, 2700g! mannen har gått och fått en depression, så det är ganska jobbigt. sonen som har adhd har vart något oroligare nu när lillebror kom, och Alina är VÄLDIGT skrikig just nu, skriker typ hela dagarna. Så fullt upp har man. Jag hoppas detta vänder och att jag ska kunna njuta någongång av livet och mina barn också, som det är nu är det mest att kämpa för att få enkla saker att funka i denna familj och då finns det inte utrymme för att känna att man kan njuta av livet precis Gråter
  • Niinis
    ISSEN skrev 2011-05-07 18:42:46 följande:
    Blir inlagd :( ser it so att jag håller på att öppna mig, och har funeling trodde de! Läkarna är väldigt diffusa men nu får jag endast ligga ner, Tom när jag ska kissa känns piss allting :(
    ge inte upp nu, detta ska gå bra!! vården av prematurer är bäst i Sverige, och v 26 är inte så dåligt det heller, nu håller vi tummarna för minst v.27-28!
  • Niinis
    Lanie skrev 2011-05-29 20:43:38 följande:
    hej hopp allihopa! vixan: alldeles riktigt! bebis har tittat ut, det gick snabbt, hann bara o vara på förlossningen ett par timmar, åtta cm öppen när jag kom in så det var ju bara o klippa cerklaget.. o med värkar samtidigt som de klippte... inte roligt! allt gick så snabbt att jag hade nog lite panik för det gjorde mer ont än vad jag kunde ha föreställt mig.. men nu är hon här! föddes 15.09 hon vägde 2885 g och var 46 cm lång! så nu har vi o göra kan jag säga, även om hon just för tillfället är väldigt trött, precis som sin mamma!
    stort grattis vännen!! {#emotions_dlg.flower}
  • Niinis
    MiScHoOo skrev 2011-07-19 17:15:30 följande:
    lite komiskt faktiskt...

jag ska förlössas med kejsarsnitt och är livrädd för ryggbedövning och att man ska känna sig "förlammad".

Klart det skulle vara jätte skoj att få mitt barn på bröstet om nu barnet kommer ha utvecklande lungor och höra första skriket osv, men livrädd av alla ljud som kommer vara runt om kring mig.

Jag har till och med frågat läkaren om man kan sätta ett vanligt cerklage fast jag har abdominell cerklage, alltså två stycken men han tyckte inte det var en bra ide eftersom jag har ett väldigt bra band just nu, kan inte sluta noija för tillfället eftersom jag är i v 15+4 idag och ifrån och med nästa vecka börjar min madrömsresa
    ser att du är gravid!!! GRATTIS! önskar sååå att det går vägen för dig denna gång!!! kram {#emotions_dlg.flower}
  • Niinis

hej alla! tänkte bara kika in och säga hej! vi mår bra, jag har alla mina 3 barn hemma just nu (sommarlov) mannen jobbar natt hela tiden så det är lite tufft men det går Glad Lillkillen Julian är nu 3 månader och mår bra. Snällare och enklare bebis får man leta efter Skrattande underbart liten krabat! hoppas ni alla mår bra!

• Niinis
    MiScHoOo skrev 2011-07-23 20:41:00 följande:
    För några dagar sedan, medan jag sov fick jag en kramp på mitt ben och en kramp gick inte att massera bort och rädd var jag och lika mycket trött, vet inte hur jag somnade om, när jaag vaknade var smärtan borta.
    Igår började jag få sammandragningar eller om det är mina ligiment, ärligt talat jag vet inte vilken smärta är vilken, eftersom varje gång jag åkte in med mina tre första barn va det buktande fosterhinna. Idag är mitt barn i mitten och magen blir hård mitt i och jag vet inte vad det är för smärta och efter min bakgrund så blev jag rädd att det är så igen att jag har buktande fosterhinna igen, i och med att jag har ett säkert band så har jag inte känt av bandet eller någonting och på ul visade sig att barnet hade huvudet nere och att livmoderetappen är lång och sluten och fick en bricanyl spruta av min sjuksköterska som kopplade droppet. Jag får ont i magen och ljumskarna så min fråga, har ni haft det så här med smärtan, känner ni igen symtomen?

Alla prover var bra utan ketoner hade +4, men det kan jag leva med, mest smärtan jag är orolig, eftersom jag är i v 16+1 och min madröms resa börjar denna veckan.

ooooh noijiga jag

jag håller ALLA tummar nu!!
  • Niinis
    klogu skrev 2011-09-20 22:21:17 följande:
    Ja läget är oförändrat. Tappen har gått från 13 till 11 men det är så marginellt att det inte ökar den oro jag redan har.
    jag har erefarenhet av cerklage på ks i solna. Blev inlagd 2004 i v.22+5 då jag min tapp gått från 4cm till 1 cm på någon vecka. Blev inlagd med sängläge. Då diskuterades det cerklage, och de tyckte det var för riskabelt att sätta cerklage så sent så det blev inget utan jag bara väntade, och sonen föddes på ks i solna i v.24+3. Idag är han tack och lov 7 år och mår bra. Sedan år 2009 när jag var gravid med dottern i v.16 så upptäckte dom på ul att jag var helt öppen och inte hade någon tapp kvar, då vart jag inlagd för att invänta missfall, men där stängde sig tappen ett par cm med sängläge och då fick jag ett akut cerklage i v.17 tror jag det var, och det höll till v.39+4. Önskar dig all lycka till!!
  • Niinis
    MiScHoOo skrev 2011-12-18 05:55:48 följande:
    Det har du rätt i mamma mys. Tur att jag har sluppit en kurator under min graviditet och klarat mig så pass mycket som jag har gjort. Jag vet utan er alla hade jag inte klarat det och trotts allt har ni fått min tid att gå. Tack så hemskt mycket.
    MiScHoOo: är så himla glad för din skull! ser att du snart ska snittas, gud så spännande! att du nu är snart i mål, underbart! minns när jag hängde här i cerklage tråden då jag var gravid, och fick höra om din historia om alla de barn du förlorat, tyckte så himla synd om dig och önskade få se en dag då du fick ett levande barn, nu är du snart i mål ju! jätte GRATTIS och lycka till! underbart att se!!!!!! och snitt, det är den bästa förlossningen tycker jag, underbart!

Lycka till ni andra också!! för er som inte känner mig, har jag fått 2 barn i v.24, första barnet dog och andra barnet överlevde. Sedan har jag fått 2 barn till, en fullgången flicka tack vare cerklage och sängläge nästan hela graviditeten, samt en liten pojke v.33 tack vare cerklage. Har också försvagad livmoderhals.
  • Niinis

mamma mys och  Mischooo STORT GRATTIS!!! bästa julklappen ni fick!! Flört kraaam och god jul på er alla andra också!

Svar på tråden Cerclage?