• Niinis

Cerclage?

MagdaA skrev 2010-10-01 23:05:08 följande:
    Underbart! SKönt att du och maken hunit prata igenom allt i lugn och ro. SJÄLVKLART så klarar ni det här. även om det inte alltid blir som man tänkt så finns, trots allt, en mening med det mesta. och självklart kommer din dotter att klara den här tiden också. lovar! Har du nån aning om i vilken vecka du kan tänkas vara? frågade förut men du kanske missade... du skrev att ni skyddat er, hur? de verkar ju inte funka så bra...
    ja vi skyddade oss verkligen från början till slut, med kondom. Inget kunde vi se hände med den heller, så vi fattar 0 just nu. Aldrig mer kondom säger jag bara!! ammar ju så p-piller kunde jag inte äta, och mini piller mådde jag väldigt dåligt av. men nu kommer mannen sterilisera sig efter detta!

OM vi behåller, kommer jag vara ensam hemma med 1 åringen dagarna igenom. Jag kommer gå ut på lekparken som är här utanför och sitta där, jag kommer gå till öppna förskolan som också ligger precis bredvid oss och ta det lugnt där. Mannen kan inte sluta på sitt jobb just nu, det går helt enkelt inte, då skulle han få sparken då det inte är fast anställning änns. Men om jag behöver hjälp kortare perioder, typ vid cerklage insättandet, någon som vet om pappan som är hemma med barnet kan få någon ersättning?

Jag måste om jag väljer att behålla, få ett cerklage och ta det lugnt då tills jag läkt, sen INTE vara sängliggande, utan röra mig försiktigt, mest sitta såklart. Men typ laga mat och enklare sysslor kommer jag få göra. Annars kommer vår vardag inte fungera alls. Så detta tål att tänkas på samtidigt som abort känsn väldigt svårt speciellt när man förlorat ett barn förut.
  • Niinis

tack för alla era svar och kramar Glad jag har nu fått tid till smvc på SÖS nästa måndag, beställde tid dit för det är närmare än KS, men börjar nu tänka, kan dom det här med cerklage?? Är de duktiga på att sätta och har erfarenhet?

• Niinis

alltså tiden är till en bm, och ev ultraljud för att fastställa grav längd som jag inte har en aning om! Många tankar här hemma, vi får se hur detta går....Nu ska jag lämna sonen på skolan!

• Niinis

någon här som INTE vart sängliggande under sin graviditet med cerklage? Och hur gick det isåfall?

• Niinis
    Schäfer skrev 2010-10-02 12:52:34 följande:
    Niinis: du kommer att vara sjukskriven så din man kan ta ut föräldraledighet. Man kan inte göra mer än sitt bästa utefter sina förutsättningar och det låter som ni tänkt igenom det! En plan är alltid bra
    Kondom har jag aldrig litat på, har du provat kopparspiral?
    Hur som, lycka till nu och stanna i tråden! *kram*
    mannen ska göra en sterilisation nu, kopparspiral har jag ej provat.
  • Niinis
    Schäfer skrev 2010-10-05 16:46:30 följande:
    Jag tror de flesta INTE är sängliggande!
    MagdaA skrev 2010-10-05 15:26:19 följande:
    Såg att Dallis loggat ut. Hoppas det går bra för henne. Nån som vet hur långt gången hon är? Syntes inte på hennes presentation.
    Vet inte exakt, men hade hon inte fått tid för klipp om ett par veckor så gissar på v.35!? Håller tummarna!!!Usch, läskigt det där... Har ju också fått höra att man märker det eftersom det börjar blöda
    för jag kommer vara hemma med min minsting på dagarna, men ska ta det lugnt. Försöka bära enstaka gång bara (hon kan gå bra själv nu) men vid blöjbyte kan det ju vara svårt. Sen måste jag röra mig lite grann försiktigt, gå till närliggande lekplats och sitta där, eller öppna förskolan som ligger här bredvid. vid veckor som är mest kritiska kanske mannen kan få ledigt. Men jag undrar om det överhuvudtaget kan hålla då? eller är det då dumt att änns riskera, om man redan nu vet att man inte kan mest ligga/sitta?
  • Niinis
    Schäfer skrev 2010-10-05 18:30:39 följande:
    Niinis: har du haft förebyggande cerklage tidigare? Hur var utvecklingen? (kommer inte ihåg om du fick för att du öppnat dig eller om det var förebyggande förra gången och hur det utvecklade sig?)
    Jag tycker du ska ta upp detta med en läkare som kan ge dig svar utefter din historia. Allra bäst vet ju såklart "vår professor" eftersom hon känner till din historia.
    Du måste ju inte boka tid hos henne, boka ett telefonmöte med henne och ta upp din situation och se vad hon säger innan du tar några beslut själv!?

Det finns ju de som varit sängliggande och allt har hållit sig lugnt och då har man i en kommande graviditet fått röra på sig med cerklage. I många fall räcker det med stödet som cerklaget ger!
    Jag var sängliggande, men min cervix minskade och jag började öppna mig trots sängliggning så på mig är dom övertygade om att jag inte kan bära ett barn utan båda ordinationerna!
    Men som sagt, detta tycker jag att du ska prata med en läkare om! *kram*
    sist var det akut cerklage i v.17 då jag öppnat mig rejält, sen sängläge hela graviditeten, och min tapp blev bättre, från 4mm var den till sist 3cm!! så den började först minkas i v. 34 eller nåt, men väldigt sakta, så jag gick ju till v.39+4. Men jag rörde på mig hemma från v.30 och uppåt, lite grann iallafall. Tyvärr tror jag att vår professor skulle säga sängläge ändå för så lät det verkligen sist. Och redan sist var det andra läkare som sa till mig att jag kunde röra mig lite, men hon var väldigt strikt med att jag inte skulle göra det. Så jag tror hon ofta tänker, cerklage ja då är det sängläge också som gäller. När började du öppna dig trots sängläge?
  • Niinis
    MagdaA skrev 2010-10-05 18:24:12 följande:
    det var ju så jag levde. gick lite, men inga långa sträckor. ett tips. börja träna tösen redan nu på att klättra med hjälp. ha en pall/trappstege vid skötbordet. likadant i och ur sängen, i och ur badkaret osv. på dagis har dom ju ofta en "stege" upp till skötbordet där 1-åringarna får lära sig klättra (med frökens hjälp) för att inte fröknarna ska lyfta alla barn upp å ner.
    jag har inget skötbord längre, men ska försöka det jag kan för att minska alla lyft! Tack för tipsen!
  • Niinis

hej alla!

ser bara fram emot måndagens besök på smvc! Är så enormt trött och illamående, men det kan man ta, så länge man får behålla bebis:)

Kul magda att det verkar gå bra för dig!! Vilken vecka är du i nu? över 4cm tapp låter ju väldigt bra!

• Niinis

åh blir tokig!! Min lilla 14mån vill bli ammad OFTA, inatt var det typ 5ggr, sen på förmiddan innan hon sover middag, på kvällen vid läggning, ibland när hon är otröstlig och har ramlat eller är ledsen. Hur sjutton ska jag kunna behålla detta barn när hon inte kan vara en enda natt utan mig och mina bröst? Hur får man en 14mån att sluta amma? UTAN att behöva låta henne skrika flera timmar osv. Både jag och pappan kan inte se när hon är ledsen och gråter en längre tid, så att sluta amma bara sådärr och låta henne skrika kommer nog inte gå. Välling vill hon inte ha, modersmjölkersättning känns lite olustigt att ge ett såhärr gammalt barn ändå, och napp vägrar hon. åh inte lätt detta! Finns det sådana där tabletter som stoppar mjölkproduktionen? Och kan man ta det som gravid? Hur mkt hjälper amningen vid infektioner osv, tänkte på om hon får ett stort skydd i vinter mot infektioner, eller är det kanske inte så mycket? svårt detta....

Svar på tråden Cerclage?