• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • TikTok

Magda: Va innebär detta med trattbildning? Är det något som kan växa igen el den bara är som den är?

• MagdaA
    TikTok skrev 2010-12-08 14:47:35 följande:
    Magda: Va innebär detta med trattbildning? Är det något som kan växa igen el den bara är som den är?
    Tratt, el "Funneling" som det eg heter är liksom en trattformad öppning i livmoderhalsen. Väldigt vanligt hos omföderskor och inget "farligt" i normala fall. Nu, iom min historia, så vill dom ju hålla extra koll och se att det inte börjar öppna sig mer. Tratten kan gå tillbaka om man har tur, i mitt fall har den inte gjort det.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer
    TikTok skrev 2010-12-08 14:47:35 följande:
    Tratt = funneling = börjat öppna sig inifrån
  • Lanie

fick idag svar från ytterligare ett sjukhus, denna gången från Lund och överläkaren skrev om både planerade o akuta cerklage o han menade på (precis som min läkare) att vid planerat cerklage behövs ingen sjukskrivning efter ingreppet om man inte har fysiskt krävande jobb då.. o han menade även på att det är ett band som sätts runt cervix o därför ingenting som ska läka... hmm... jag verkar få det väldigt svårt o få till en sjukskrivning pga operationen... får väl hävda min psykiska obalans istället... lite tröst i hela skiten är ju att jag iaf får jobba hemifrån, så jag behöver inte ge mig ut o stressa o riskera o halka osv... kanske räcker det med den där veckan ändå, det är ju jul o nyår så då går ju några dagar bort iaf...

• MagdaA

Lanie: verkar som cerklagen sätts lite olika. När jag fick mitt så sydde dom liksom i vävnaden runt om, lite svårt att förklara. det satt alltså inte utanpå runtom bara. utan runt igenom. hade dessutom 2 st.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • TikTok

Ja det är så olika va läkarna säger. Jag har fått sjukskrivninng hela graviditeten denna ggr & jag fick mitt planerade cerklage i vecka 13 i Lund. Men jag har väldigt mkt i bagaget också bakom..

• Schäfer
    Lanie: mitt är också satt med stygn. Här sätts det under slemhinnan som då kan bli irriterad och så sätter man några stygn för att se till att det inte "halkar" ner. Om man inte skulle vila efter detta skulle stygnen lätt kunna gå upp och slemhinnan behöver tid att läka också! Blöder gör man dessutom ett tag efteråt medans det läker...
    Hoppas din kurator kan hjälpa dig ändå! Kram!
  • TikTok

Har ni andra haft ont i era cerklage längre in i graviditeten när bebisen blivit lite tyngre, el det e kanske bara jag?

• Schäfer
    TikTok: jag tror ju att jag känner det ibland (som knip/ilningar) men min läkare tror snarare på att det är nerver och eller foglossning som känns. Svårt att veta vad som är vad ibland...!?
    Vilken vecka är du i nu?