• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Thalis
    MiScHoOo skrev 2011-01-16 00:54:54 följande:
    duktig? jag svärde flera gånger och anklagade mig själv, första gången jag renoverar och är rätt nöjd om jag får skryta hehe
    Tycker att du fortfarande är duktig! Jag skulle aldrig komma på tanken.... jag är helt oduglig när det gäller sådant. Maken också
    Snart mamma- igen!!
  • Schäfer

Oj mätning idag och cervix var helt oförändrad och ingen funneling!!! Nu är jag i v.32 så min läkare tyckte jag skulle försöka sitta upp lite till att börja med
    Så, efter 18 veckors sängliggande får jag sitta upp !!!

Ingen mer mätning inplanerad. Ska träffa läkaren för en gynundersökning om 3 veckor för att få ett datum för klipp av cerklaget och efter det får jag röra på mig som jag vill och orkar (dock undvika tunga lyft)!

TUL idag visade en stor buse på +10% och läkaren höll på att försäga sig om könet

• MagdaA
    Schäfer: HURRA!!! Verkligen underbara nyheter! Ja sitt upp lite du och njut!

jag har varit på en lite extrakoll hos BM idag. mått konstigt i över en vecka och haft huvudvärk sen i torsdags så dom ville kolla upp mig lite, men alla värden var bra, bltr och urin + att jag fick sitta med ctg.

Däremot har jag blvit förkyld, IGEN! och mår inge vidare. känns som jag inte gjort annat än å varit sjuk den här vintern.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer
    Magda: ja du har haft otur med förkylningar och illamående nu!!! Jag hade spår i urinen på undersökningen idag Men det skulle inte vara någon fara sålänge blodtrycket höll sig fint och det har snarare sjunkit.....
    Hb var otroliga 130 trots att jag inte äter järntabletter!!! Låg på 120 för två veckor sen, men så har jag ätit leverpastej varje dag och nu var det 130 - otroligt tycker jag
  • Lanie
    Schäfer skrev 2011-01-17 15:07:18 följande:
    Oj mätning idag och cervix var helt oförändrad och ingen funneling!!! Nu är jag i v.32 så min läkare tyckte jag skulle försöka sitta upp lite till att börja med

Ingen mer mätning inplanerad. Ska träffa läkaren för en gynundersökning om 3 veckor för att få ett datum för klipp av cerklaget och efter det får jag röra på mig som jag vill och orkar (dock undvika tunga lyft)!

TUL idag visade en stor buse på +10% och läkaren höll på att försäga sig om könet
    åh vilka underbara nyheter!
  • Lanie
    Schäfer skrev 2011-01-17 16:16:21 följande:
    Magda: ja du har haft otur med förkylningar och illamående nu!!! Jag hade spår i urinen på undersökningen idag Men det skulle inte vara någon fara sålänge blodtrycket höll sig fint och det har snarare sjunkit.....
    Hb var otroliga 130 trots att jag inte äter järntabletter!!! Låg på 120 för två veckor sen, men så har jag ätit leverpastej varje dag och nu var det 130 - otroligt tycker jag
    hmm.. kanske skulle ta o äta lite mer leverpastej då.. jag tar ju blutsaft varje dag.. fick brev från bm att jag skulle börja med järntabletter i v 20, men när de proverna togs hade jag inte börjat ta blutsaft än.. kan man få upp värdena så pass mkt att man slipper o ta järntabletter, eller är det bara o börja med tabletterna sen?
  • MagdaA

jag äter inget järn. låg på 121 när jag slutade. blir så risig i magen, har IBS och har nog problem med min mage iaf. Men jag har en väldigt bra BM som inte blir så nojjig över allting så hon lät rätt så lugn. Har tid till henne för ord koll på fredag så det blir spännande att kolla hb:t då.

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer
    Lanie skrev 2011-01-17 16:42:45 följande:
    hmm.. kanske skulle ta o äta lite mer leverpastej då.. jag tar ju blutsaft varje dag.. fick brev från bm att jag skulle börja med järntabletter i v 20, men när de proverna togs hade jag inte börjat ta blutsaft än.. kan man få upp värdena så pass mkt att man slipper o ta järntabletter, eller är det bara o börja med tabletterna sen?

Jag åt inte järntabletter på hela min förra graviditet och har klarat mig utan hela denna också! Jag är noga att försöka äta grönt varje dag, mycket c-vitamin och undvika kaffe efter maten (hämmar upptaget av järn). Dessutom äter jag en extra folsyra tablett varje dag vilket hjälper nybildningen av blod.

Jag har klarat mig utan tabletter och nu sen förra provet har jag alltså ätit 1-2 smörgåsar med leverpastej varje dag och då ökade värdet

Sängliggning och trög mage går inte så jätte bra ihop så jag har verkligen ingen lust att äta järntabletter!

• MiScHoOo
    Thalis skrev 2011-01-16 01:03:36 följande:
    Tycker att du fortfarande är duktig! Jag skulle aldrig komma på tanken.... jag är helt oduglig när det gäller sådant. Maken också
    haha. tack. mannen kom och förvånad blev han
  • MiScHoOo
    Schäfer skrev 2011-01-17 15:07:18 följande:

grattis vännen, jag är glad för dig, vad tror du du har