• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2011-01-21 09:54:40 följande:
    Åh, då håller jag tummarna för BM-besöket!!! Hur många veckor o dagar är du nu?
    Kan ju vara så att din kille boxas där nere, det gör min ofta....
    35+6 idag. helt otroligt! jao, kanske han boxas, men i så fall har han snott på sig, för det boxade åt det håll han legat med ryggen hela tiden. jaja, får se vad BM säger.

legat på soffan en stund nu å det har varit världens håll-i-gång i magen.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Schäfer
    MagdaA skrev 2011-01-21 10:31:12 följande:
    35+6 idag. helt otroligt! jao, kanske han boxas, men i så fall har han snott på sig, för det boxade åt det håll han legat med ryggen hela tiden. jaja, får se vad BM säger.

Från 36+0 och framåt tycker jag känns lite som "fritt fram"
    Vad spännande det är nu!!!

Själv sitter jag och drömmer mig bort... Vi vill resa i höst om "allt går bra" så jag kollar resor och man blir ju bara så sugen!!! Solig
  • MagdaA
    Schäfer skrev 2011-01-21 10:38:04 följande:
    Från 36+0 och framåt tycker jag känns lite som "fritt fram"
    Vad spännande det är nu!!!

Själv sitter jag och drömmer mig bort... Vi vill resa i höst om "allt går bra" så jag kollar resor och man blir ju bara så sugen!!! Solig
    här är det verkligen fritt fram nu, vilket gör att jag känner mig ännu mera less! önskar det fanns nån knapp man kunde trycka på. Alex fråga flera ggr om dagen om inte bäbisen ska komma ut. Han har redan börjat planera vilka leksaker lillebror ska få låna

resa är inte riktigt våran grej, inom sverige ok, men inte mycke längre än så. vi är rätt så hemmakära i sommar blir det bara en liten tripp, till Lycksele. djurpark, badpark, hälsa på vänner... men resten av sommaren kommer gå åt till garagebygget som planeras för fullt.

däremot är vi väldigt sugna på att åka till gotland, så vi får se om vi lyckas med det sommaren 2012 kanske.
  • MiScHoOo
    MagdaA skrev 2011-01-21 10:31:12 följande:

Gud vad bra jobbat, då är det ingen fara om den busunge kommer snart, men det är klart inte roligt med menssmärtorna, stackars dig som har så ont men belöningen är på vägSolig
    MagdaA skrev 2011-01-21 07:59:58 följande:
    Hurra skönt att ni kunde komma överens. livet blir så mycke enklare då!
    Schäfer skrev 2011-01-21 08:45:08 följande:

Vad skönt att ni kommit överens Håller tummarna för Er nu!!!

Tack så mycket tjejer Skrattande
  • MagdaA

hej hej. hemma igen från bm och middagen intagen, nu blir det soffläge resten av helgen el nått. orkar inte mer!

bm kollen som jag trodde skulle gå på typ en halvtimme tog lite längre tid en så. började som vanligt. bra blrt, urinen blank, socker bra, sen när hon mätte magen sa hon OJ! Hon såg redan när jag kom att den vuxit mycke på de 2 veckor som gått sen sist vi sågs och med måttbandet fick hon det bekräftat. Den har vuxit 4 cm på 2 veckor! Jag låg ju redan en bra bit över översta kurvan och nu detta skutt! Så det blev en UL på tisdag för att kolla läger med lillskrutt. Sen kunde hon inte känna hur han låg eftersom magen är så spänd, så vi fick traska över till ett annat rum och kolla med UL. Skönt en sån gång att va på specen och att min bm gör rutin UL på blivande mammor varje vecka så hon har ju koll. Hur som låg han rätt, huvudet ner men inte fixerad. Å sen när det var dax att lyssna på hjärtljuden så hörde hon att ljudet liksom "hoppade" ibland, svårt att förklara. tror hon kallade det "arytmi" men är inte helt 100. tydligen ganska vanligt och inget farligt, det brukar visst gå till sig när dom föds, sen brukar visst barnläkaren lyssna lite extra på hjärtat sen barnet är fött för att höra att det gått till sig. men för säkerhetsskull ville hon ta en ctg-kurva. Men eftersom hon hade en annan patient efter mig så fick jag traska över på förlossningen, en av mina favvo-bm var där så, hon kopplade upp mig där åsså fick jag ligga en halvtimme ungefär. hon tyckte kurvan såg bra ut, min bm tyckte kurvan såg bra ut och även läkaren tyckte att det såg bra ut så ingen mer åtgärd där. men man kan ju iaf inte låta bli att bli lite nojjig. har itne hört det där ljudet förut. Men men, nu blir det som sagt UL hos läkaren på tisdag. inte så många dagar dit. helgen går ju fort. tyvärr missar jag en kurs i kalvhälsa som jag hade tänkt åka på då, men men...

• Niinis

har läst vad alla skriver men är så nere just nu så jag orkar inte kommentera allas inlägg, förlåt Skäms

v.22+0 idag, jobbiga veckor detta. nej fy så jobbiga. spänner och oroar mig konstant. har sammadragningar till och från. Har dessa jäkla flytningar som jag blir knäpp på, slemproppen som lossnar lite i taget, verkligen där för att plåga mig med mera oro. Så har jag ju haft i alla mina graviditeter ändå till slutet (även då jag vart fullgången som sist) men det hjälper inte, oroar ihjäl mig. Känner mig väldigt nere och ser framför mig hur jag föder fram ett för tidigt barn som dör IGEN Gråter Kan inte sova, ligger vaken och tänker sådana här tankar. Jag var ju som sagt inte riktigt beredd och redo för en ny graviditet, då detta var en oplanerad. Men nu är jag här IGEN, kan knappt tro det är sant. Hoppas så innerligt att det ska gå lika bra denna gång som sist. Sen får det vara nog med barn för min del, orkar inte med denna oro. Makens ska sterilisera sig nästa månad.

Förlåt för min inte så positiva attityd idag.

Drömmer om den 3 februari då jag har nästa koll, låt tiden gå fort nu!!!!!!!!!!!

• MagdaA
    Niiinis: STOR KRAM!!! Även om jag inte vet exakt så kan jag iaf föreställa mig hur du har det. Har också mått otroligt dåligt den här graviditeten. Just de där läskiga veckorna är verkligen inte kul! Håller alla tummar för dig/er och hoppas att allt ska gå bra, för det SKA det! 3 feb, det är snart, vet att dagarna sniglar sig fram men försök hitta nån sysselsättning så att dagarna går liite fortare iaf. KRAM!
  • Lanie

vill bara försöka peppa dig lite niinis! vet hur jobbiga dessa veckor är.. är själv i v 19 nu o jag tycker tiden går såååå långsamt...vill också komma upp på lite mer "säkra" veckor även om det känns som att det inte finns några säkra veckor..

efter en tung vecka så har iaf v avslutats lite lättare. var hos läkaren idag, cerklaget såg fint ut, tappen var stängd o den hade tom växt till sig några mm sen förra mätningen.. men jag tycker det är grymt obehagligt med vul, har aldrig tyckt det förut, men nu gör det nästan ont, någon annan som känner lite obehag när dessa undersökningar görs?

är sjukskriven 50% nu, när jag berättade hur jag hade haft det i veckan så hade nog läkaren helst velat sjukskriva mig helt, men jag sa till henne att jag har hittat en bekväm ställning i sängen o jag behöver verkligen få jobba lite grann, annars kommer jag o bli deprimerad.. hon tycker nog jag är lite envis, men jag är ju så klar i skallen, det är bara kroppen som är lite ur gängorna..

hoppas ni får en fin helg allesammans!

• MagdaA
    Lanie: jag tycker alla gynundersökningar är PEST och PINA när jag är gravid, inkl vul. Jag får så otroligt känsliga slemhinnor + att jag blir liksom "svullen" så minsta lilla gör ont och känns otäckt, hur mycke man än slappnar av.
  • MiScHoOo
    MagdaA skrev 2011-01-21 18:14:46 följande:
    hej hej. hemma igen från bm och middagen intagen, nu blir det soffläge resten av helgen el nått. orkar inte mer!

bm kollen som jag trodde skulle gå på typ en halvtimme tog lite längre tid en så. började som vanligt. bra blrt, urinen blank, socker bra, sen när hon mätte magen sa hon OJ! Hon såg redan när jag kom att den vuxit mycke på de 2 veckor som gått sen sist vi sågs och med måttbandet fick hon det bekräftat. Den har vuxit 4 cm på 2 veckor! Jag låg ju redan en bra bit över översta kurvan och nu detta skutt! Så det blev en UL på tisdag för att kolla läger med lillskrutt. Sen kunde hon inte känna hur han låg eftersom magen är så spänd, så vi fick traska över till ett annat rum och kolla med UL. Skönt en sån gång att va på specen och att min bm gör rutin UL på blivande mammor varje vecka så hon har ju koll. Hur som låg han rätt, huvudet ner men inte fixerad. Å sen när det var dax att lyssna på hjärtljuden så hörde hon att ljudet liksom "hoppade" ibland, svårt att förklara. tror hon kallade det "arytmi" men är inte helt 100. tydligen ganska vanligt och inget farligt, det brukar visst gå till sig när dom föds, sen brukar visst barnläkaren lyssna lite extra på hjärtat sen barnet är fött för att höra att det gått till sig. men för säkerhetsskull ville hon ta en ctg-kurva. Men eftersom hon hade en annan patient efter mig så fick jag traska över på förlossningen, en av mina favvo-bm var där så, hon kopplade upp mig där åsså fick jag ligga en halvtimme ungefär. hon tyckte kurvan såg bra ut, min bm tyckte kurvan såg bra ut och även läkaren tyckte att det såg bra ut så ingen mer åtgärd där. men man kan ju iaf inte låta bli att bli lite nojjig. har itne hört det där ljudet förut. Men men, nu blir det som sagt UL hos läkaren på tisdag. inte så många dagar dit. helgen går ju fort. tyvärr missar jag en kurs i kalvhälsa som jag hade tänkt åka på då, men men...
    vad glad jag blev att läsa ditt meddelande och allt är bra, då får du en lugn helg i alla fall Solig