• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MagdaA

å jag har så ont i magen, å i hjärtat, å en stor klump i bröstet. Gråter En av mina bästa vänner, som väntar barn i maj, ligger nu på förlossningen i Umeå. Bor inte i Umeå men blev transporterad dit med helikopter. Hon har haft problem med blödningar sen vecka 15 ungefär, (tror jag berättat om henne tidigare) och hon har gått på regelbunda kontroller. Vid senaste kollen i måndags upptäckte dom att hon var öppen! Så det blev helikopter direkt till Umeå. Igår hade hon regelbunda sd så läkarna trodde att bäbisen skulle komma, men dom lyckades stoppa de. nu är det strikt sängläge. hon får inte ens gå upp på toaletten. åh, jag är livrädd att nått ska hända Vecak 26+1 idag så det är ju alldelens för tidigt!!! Hjälp mig skicka stärkande tankar till dom!!!

Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Lanie
    MagdaA skrev 2011-02-16 17:34:22 följande:
    å jag har så ont i magen, å i hjärtat, å en stor klump i bröstet. Gråter En av mina bästa vänner, som väntar barn i maj, ligger nu på förlossningen i Umeå. Bor inte i Umeå men blev transporterad dit med helikopter. Hon har haft problem med blödningar sen vecka 15 ungefär, (tror jag berättat om henne tidigare) och hon har gått på regelbunda kontroller. Vid senaste kollen i måndags upptäckte dom att hon var öppen! Så det blev helikopter direkt till Umeå. Igår hade hon regelbunda sd så läkarna trodde att bäbisen skulle komma, men dom lyckades stoppa de. nu är det strikt sängläge. hon får inte ens gå upp på toaletten. åh, jag är livrädd att nått ska hända Vecak 26+1 idag så det är ju alldelens för tidigt!!! Hjälp mig skicka stärkande tankar till dom!!!
    usch vad hemskt o höra. o vad tråkigt för din vän! hoppas verkligen att de kan få stopp på det så bebis stannar i magen i många veckor till

jag ska skicka så mkt tankar o kramar jag kan till dom! o jag ska hålla alla mina tummar o tår jag har att det kommer o sluta gott det här..Demon
  • ISSEN

Jag fick mitt cerklage i Torsdags och imorgon är första kollen så att allt ser bra ut! Är nervös som bara den och inbillar mig massor (tror jag)  Det känns idag ungefär som att något skaver fast det gör inte ont men är obehagligt när jag ex sitter eller går, Vet inte om det ska vara så eller om jag har gått för mkt, vad tror ni?  Är nog bara nojjig!

Magda: Jag fick min yngsta son i v 26+2 och när han föddes vägde han 1187g och var 37cm lång, hans lungor var inte utvecklade nästan alls så det vart respirator i ett par veckor, men när lungorna var ok gick det bara frammåt och vi fick stanna sammanlagt 8 veckor på sjukhus! Hoppas verkligen dina vänner slipper få så pass tidigt och att de lyckas hålla det lilla livet i magen iaf ett par veckor till!

• Lanie
    ISSEN skrev 2011-02-16 19:12:34 följande:

Jag fick mitt cerklage i Torsdags och imorgon är första kollen så att allt ser bra ut! Är nervös som bara den och inbillar mig massor (tror jag)  Det känns idag ungefär som att något skaver fast det gör inte ont men är obehagligt när jag ex sitter eller går, Vet inte om det ska vara så eller om jag har gått för mkt, vad tror ni?  Är nog bara nojjig!

Magda: Jag fick min yngsta son i v 26+2 och när han föddes vägde han 1187g och var 37cm lång, hans lungor var inte utvecklade nästan alls så det vart respirator i ett par veckor, men när lungorna var ok gick det bara frammåt och vi fick stanna sammanlagt 8 veckor på sjukhus! Hoppas verkligen dina vänner slipper få så pass tidigt och att de lyckas hålla det lilla livet i magen iaf ett par veckor till!

så där kändes det för mig också i början, o om jag ska vara ärlig så känns det fortfarande så när jag sitter o går.. så det är nog vanligt att man ändå känner att ngt sitter där som inte ska sitta där.. jag brukar o jämföra vid att man har en tampong som sitter för lågt ner som retar o skaver.. då fattar alla hur det känns :) lycka till imorgon! det ska gå bra ska du se! jag har aldrig känt oror för kontrollen, för mig har det blivit en trygghet att se att allt ser bra ut...
  • Trassel

Hej på er gamla och nya cerklagare!
    Jag var gravid men tyvärr slutade det i missfall för några veckor sen, ett tidigt sådant. Jag vill ändå hålla lite knas på er härinne så nu har jag er i mina favorittrådar! jag får återkomma ordentligt när det är dags för ett nytt +

Thalis, Å men grattis!! Gudars så söt!! Vad härligt att allt gick väl trots stor dramatik!

Magda, skickar över ett gäng med styrkekramar! varje dag är ju värdefull så tidigt så klarar hon en vecka så är ju det jättebra! Håller självklart tummar och tår!!!!

• MagdaA
    Trassel: HEJ!!! Va roligt å se dig igen! Beklagar mf:et, vilken vecka var det? Kämpa på, snart hänger du här igen KRAM!
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Trassel

Jättekul att se att det är ett gäng goa cerklagare som är gravida!
    Nej det var tidigt, jag kan inte exakt säga men runt v 6 troligen. det var väääldigt oplanerat och mensen var oregelbunden som vanligt så det var nog v 6. Känslan av att det kan ha varit ett väldigt tidigt ma är rätt stark med. Jag hade dåligt med graviditetssymptom och jag hade inte speciellt ont av missfallet och det blödde inte särskilt mycket s jag tror att det stannade av tidigt. Nått var förmodligen inte rätt.
    Men nya tag är det som gäller. Just nu har vi halsfluss hela familjen så denna äl kankse det inte blir...

• MiScHoOo
    Thalis skrev 2011-02-16 12:03:31 följande:
    Adrian

gud i himlen så söt adrian är. grattis
  • ISSEN

Allt gick jättebra på kollen! Eller ja allt såg ut precis så som hon lämnat det och cerklaget satt där det skulle! Min tapp va 20mm och som jag uppfattat det är det väldigt kort va? Hur lån är era tappar om man får fråga?  Känns rätt drygt just nu då jag inbillar mig att 20mm tapp inte kommer hålla spec länge :(  Om den blir kortare så finns et ju logiskt sett inget för cerklaget att hålla sig fast vid eller har jag fel? Jag ligger iaf ner så mkt som det går att ligga ner med två små yrväder hemma :) Går över förväntan måste jag säga! Skönt att det finns en sån här tråd som man kan läsa om er andra, har börjat plöja genom tråden från början :)
    Hoppas alla får en trevlig helg!

• Lanie
    ISSEN skrev 2011-02-19 10:32:41 följande:
    Allt gick jättebra på kollen! Eller ja allt såg ut precis så som hon lämnat det och cerklaget satt där det skulle! Min tapp va 20mm och som jag uppfattat det är det väldigt kort va? Hur lån är era tappar om man får fråga?  Känns rätt drygt just nu då jag inbillar mig att 20mm tapp inte kommer hålla spec länge :(  Om den blir kortare så finns et ju logiskt sett inget för cerklaget att hålla sig fast vid eller har jag fel? Jag ligger iaf ner så mkt som det går att ligga ner med två små yrväder hemma :) Går över förväntan måste jag säga! Skönt att det finns en sån här tråd som man kan läsa om er andra, har börjat plöja genom tråden från början :)
    Hoppas alla får en trevlig helg!
    vad skönt att allt ser bra ut! jag har inte heller så lång tapp, den brukar ligga mellan 24 mm-30 mm o det viktigaste är ändå att tappen är helt stängd, att man inte öppnar sig innifrån, så så länge din tapp är helt stängd så ska du inte oroa dig. sen kan tappen bli lite förkortad efter ingreppet för o sen växa till sig lite så småningom, o ju mer du tar det lugnt desto större chans att det ska gå bra! jag har inte riktigt koll på hur dom sätter cerklaget, långt upp eller långt ner.. jag vet knappt hur det sitter på mig...