• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MagdaA
    MiScHoOo skrev 2011-02-19 18:01:10 följande:

en fråga till magda.. Hur har din vän det?

till issen skönt

pratade faktist med henne för en liten stund sedan. det är just nu lugnt. hon är fortfarande öppen 3 cm och har sängläge, men får gå upp på toaletten. har inte haft några mer sd så vi fortsätter hålla alla tummar att det ska gå bra! vi ska troligtvis upp till Umeå till helgen och hälsa på mina föräldrar så om läget är lugnt även då så ska vi åka och hälsa på henne.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MiScHoOo
    MagdaA skrev 2011-02-19 18:10:01 följande:
    pratade faktist med henne för en liten stund sedan. det är just nu lugnt. hon är fortfarande öppen 3 cm och har sängläge, men får gå upp på toaletten. har inte haft några mer sd så vi fortsätter hålla alla tummar att det ska gå bra! vi ska troligtvis upp till Umeå till helgen och hälsa på mina föräldrar så om läget är lugnt även då så ska vi åka och hälsa på henne.
    jag håller alla fingrar till henne och tänker på stackarns, jag vet vilken helvete man har och hoppas hon stänger sig vid sänglägge och hoppas du får en trevlig helg
  • Trassel

ISSEN, skönt att det går bra att vila! 2cm är inte fy skam alls! Det finns de som haft kortare tappar som har hållt länge! Min med cerklage höll sig faktikst runt hela 4cm vilket känns som jättelångt men även som ogravid så håller den sig där omkring. När cerklagt var klippt försvann den rätt snabbt.
    Tapplängden kan variera lite ändå, när barnet blir större och trycker lite nedåt kan den bli kortare och gör den inte det kan den vara lite längre.

Magda, varje dag som din kompis klarar är ju jättebra! Hoppas det går vägen nån vecka till för att komma på ännu säkrare mark!

• Schäfer
    ISSEN skrev 2011-02-19 10:32:41 följande:
    Allt gick jättebra på kollen! Eller ja allt såg ut precis så som hon lämnat det och cerklaget satt där det skulle! Min tapp va 20mm och som jag uppfattat det är det väldigt kort va? Hur lån är era tappar om man får fråga?  Känns rätt drygt just nu då jag inbillar mig att 20mm tapp inte kommer hålla spec länge :(  Om den blir kortare så finns et ju logiskt sett inget för cerklaget att hålla sig fast vid eller har jag fel? Jag ligger iaf ner så mkt som det går att ligga ner med två små yrväder hemma :) Går över förväntan måste jag säga! Skönt att det finns en sån här tråd som man kan läsa om er andra, har börjat plöja genom tråden från början :)
    Hoppas alla får en trevlig helg!
    Som jag förstått är det inte längden som räknas. Man kan ha en kort och stark tapp, men även en lång och svag så lägg inte för mycket i hur lång den är nu. Det är om den fort krymper eller du börjar öppna dig inifrån som det inte är bra. Vi har alla olika långa från början!
    Jätte skönt att det är oförändrat ju Fortsätt vila du, det är ju viktiga veckor fram till v.28! Kram
  • ISSEN

Tack alla för eran uppmuntran! Hade en sån där orolig dag igår, oroade mig för det mesta och läste en heldel vilket inte alltid är bra! Jag har rätt lång tapp innåt enligt läkaren som är stängd men utåt är den kort! Jag hade fått för mig att 2 cm tapp inte kunde hålla spec långt och är mer eller mindre inställd på det värsta :( Kanske något slags försva ifall något skulle hända! Idag är min sambo jättesjuk så jag har en hel del att göra här hemma med mina två yrväder som busar :) Men ska försöka ligga så mkt det bara går ändå! Hur sjutton har ni andra som har små barn som behöver tillsyn gjort?

• Schäfer
    ISSEN skrev 2011-02-20 12:39:26 följande:

Tack alla för eran uppmuntran! Hade en sån där orolig dag igår, oroade mig för det mesta och läste en heldel vilket inte alltid är bra! Jag har rätt lång tapp innåt enligt läkaren som är stängd men utåt är den kort! Jag hade fått för mig att 2 cm tapp inte kunde hålla spec långt och är mer eller mindre inställd på det värsta :( Kanske något slags försva ifall något skulle hända! Idag är min sambo jättesjuk så jag har en hel del att göra här hemma med mina två yrväder som busar :) Men ska försöka ligga så mkt det bara går ändå! Hur sjutton har ni andra som har små barn som behöver tillsyn gjort?

Min man fick ta allt ansvar oavsett hur sjuk/frisk eller trött han var...  Eller om man har goda vänner eller släktingar som kan hjälpa till?
    Värst var nog när han var magsjuk och ändå var tvungen att ta hand om både dotter och rasta vår hund... Men vad gör man inte Just magsjuka är lite jobbigt, inte många som vill komma över då...
    Han har haft det jätte stressigt min stackars man, tyvärr har det resulterat i magkatarr också

Hoppas din man kryar på sig fort! Det mesta kan man skjuta på till en annan dag, men barnen behöver ju såklart tillsyn!
  • Schäfer
    ISSEN: och glöm inte - man kan inte göra mer än sitt bästa {#emotions_dlg.flower}
  • MiScHoOo
    Schäfer skrev 2011-02-20 13:03:53 följande:
    ISSEN: och glöm inte - man kan inte göra mer än sitt bästa {#emotions_dlg.flower}
  • ISSEN

Här hemma är det jag som fått ta över allt jobb :( Min sambo är VERKLIGEN dålig!! Får knappt kontakt med honom, blir lite orolig för han har verkligen aldrig varit såhär dålig! Ska ringa och boka en tid hos en läkare åt honom tror jag! Han fick dock lov att pallra sig upp imorse och köra oss, och sätta barn i bilstolen så lämnade jag barnen, Hoppas inte det va någon fara och jag gör verkligen mitt bästa, har legat ner sen jag kom hem men om två timmar är det full rulle här hemma igen och jag vet ärligt talat inte hur jag ska klara av det här om han är sjuk i flera dagar :( Känns så olägligt och tungt :(
    Gud känns som att jag bara gnäller när jag skriver här :( Förlåt!