• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Trassel
    Schäfer, Å finaste Melvin! Han var inte så liten då för v 36! Härligt att höra att det går bra! Sander åt upp sig nått otroligt efter att han fått lite tillägg och solat lite ( och han var ju verkligen ingen liten kille från start...)
    De för himla söta när de ligger och solar, som små tvättbjörnar
    Kramar igen!

Smulan, hej på dej också! Hur är det?
    Tack, ja mf var verkligen inget roligt det heller Väntar på att kroppen ska hoppa igång men både äl och mens lyser med sin frånvara, just nu har jag foglossningsont som attan vilket borde tyda på antingen det ena eller andra.
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • ISSEN
    Smulan1975 skrev 2011-02-26 18:44:24 följande:
    ISSEN: Vilken vecka är du i?
    Jag är i v 17+2 och önskar tiden kunde gå fortare!  Önska så att jag får gå till åtminstånde v 32!

Va på kontroll i torsdags och tappen var fortfarande  mellan 20-21mm men nu hade den blivit mjuk :( Har ju haft en hel del att göra med två sjuka jättemammiga söner och en sjuk pappa :( Nu har de blivit friska så jag ligger ner på heltid igen och hoppas tappen blir hård!
    Vågar knappt fråga men vad kan hända om tappen är mjuk? Tror jag haft lite sammandragningar oxå som jag förstått inte är bra ihop med cerklage!
    Vet inte om det är bara som jag känner men det känns som att folk runt omkring oss tycker vi är dumma, som förstört för oss själva typ.. att vi hade det bra innan och nu blir jaag tvungen att ligga ner tills bebisen kommer :( Känns som man får blickar men ingen vågar säga något! Är säkert bara som man själv känner för innerst inne tänker man väl lite så kanske? Vi vill inget hellre än att ha det här barnet och ändå får man så knäppa tankar varför?? Är jag ensam? Tror jag går av :(
  • Lanie
    ISSEN skrev 2011-02-27 15:07:17 följande:
    Jag är i v 17+2 och önskar tiden kunde gå fortare!  Önska så att jag får gå till åtminstånde v 32!

Va på kontroll i torsdags och tappen var fortfarande  mellan 20-21mm men nu hade den blivit mjuk :( Har ju haft en hel del att göra med två sjuka jättemammiga söner och en sjuk pappa :( Nu har de blivit friska så jag ligger ner på heltid igen och hoppas tappen blir hård!
    Vågar knappt fråga men vad kan hända om tappen är mjuk? Tror jag haft lite sammandragningar oxå som jag förstått inte är bra ihop med cerklage!
    Vet inte om det är bara som jag känner men det känns som att folk runt omkring oss tycker vi är dumma, som förstört för oss själva typ.. att vi hade det bra innan och nu blir jaag tvungen att ligga ner tills bebisen kommer :( Känns som man får blickar men ingen vågar säga något! Är säkert bara som man själv känner för innerst inne tänker man väl lite så kanske? Vi vill inget hellre än att ha det här barnet och ändå får man så knäppa tankar varför?? Är jag ensam? Tror jag går av :(
    Hej! jobbigt o höra att ni varit sjuka o att du inte fått den vila som du kanske behöver. för vad jag förstår så finns det en ökad risk att öppna sig när tappen är mjuk (det är väl det som händer när man ska föda, att tappen mjuknar upp för att sedan öppna sig helt?). Sa inte läkaren ngt om detta? jag förstår att du är orolig, men se till o vila o avlasta så mkt du bara kan så ska den väl bli lite hårdare igen...

kanske är det dina egna hjärspöken som är lite elaka mot dig, kanske för att du själv har dåligt samvete? man projicerar liksom över sina egna tankar på andra så man tror att dom också tänker så, när dom förmodligen inte gör det. jag vet att jag ngn gång har tagit upp såna här tankar med mina vänner, men även med sambon, det är skönt att få ur sig sina känslor o på ngt vis få bekräftelse för att dom inte tänker o känner så så man själv gör.. du behöver absolut inte känna dig ensam, jag känner iaf också så....

o kom ihåg att ni gör så gott ni kan, ni har ju inte valt att hela familjen skulle bli sjuka o att du fått göra mer än vad ni kanske hade tänkt att du skulle göra, se bara till o få vila så mkt som möjligt nu, det kan göra underverk! när ska du på kontroll igen? kramar!
  • Lanie

ISSEN: förresten, sa läkaren ngt om att tappen ändå var stängd så du inte började o öppna dig innifrån? För är tappen ändå helt stängd, men ändå mjuk så är det ju ändå bättre än om du även skulle börja o öppna dig innifrån....

• MagdaA

i fredags fick jag se en sån liten liten bäbis! Var och hälsade på våra vänner som fick sin lilla i onsdags. Så liten! Men stark och pigg, jag hoppas verkligen att det ska gå bra för dom! Dom ligger på samma sal som vi låg med Matteus, kändes lite konstigt att va där igen, men Matteus verkade trivas, han slockade i min famn på 2 sekunder, var precis som att han kände sig hemma med ljuden, lukten, värmen. Vaknade dirket vi gick ut därifrån. Lustigt med barn.

KRAM till er alla! kämpa på!

Ebba, Alexander, Matteus. Älskade barn!
  • ISSEN
    Lanie skrev 2011-02-27 15:55:03 följande:
    Hej! jobbigt o höra att ni varit sjuka o att du inte fått den vila som du kanske behöver. för vad jag förstår så finns det en ökad risk att öppna sig när tappen är mjuk (det är väl det som händer när man ska föda, att tappen mjuknar upp för att sedan öppna sig helt?). Sa inte läkaren ngt om detta? jag förstår att du är orolig, men se till o vila o avlasta så mkt du bara kan så ska den väl bli lite hårdare igen...

kanske är det dina egna hjärspöken som är lite elaka mot dig, kanske för att du själv har dåligt samvete? man projicerar liksom över sina egna tankar på andra så man tror att dom också tänker så, när dom förmodligen inte gör det. jag vet att jag ngn gång har tagit upp såna här tankar med mina vänner, men även med sambon, det är skönt att få ur sig sina känslor o på ngt vis få bekräftelse för att dom inte tänker o känner så så man själv gör.. du behöver absolut inte känna dig ensam, jag känner iaf också så....

o kom ihåg att ni gör så gott ni kan, ni har ju inte valt att hela familjen skulle bli sjuka o att du fått göra mer än vad ni kanske hade tänkt att du skulle göra, se bara till o få vila så mkt som möjligt nu, det kan göra underverk! när ska du på kontroll igen? kramar!
    Nej läkaren sa inget alls, bara att jag skulle ligga ner i fortsättningen! Om jag öppnar mig innifrån har jag ingen aning om, sånt måste man väl kolla med ul va? Det gjorde hon inte den här gången för det var bara en vecka sen vi gjorde det sist så hon ville inte göra i onödan sa hon (?)
    Hjärnspöken, ja de finns det gott om tyvärr :( Antar att det är mitt samvete som du skriver, inte minst för att mina barn får ha en så tråkig morsa som bara ligger ner och inte får göra något!
    Jag ska på kontroll om 2 veckor igen och det känns som evigheter dit!!
    MagdaA skrev 2011-02-27 20:40:14 följande:
    i fredags fick jag se en sån liten liten bäbis! Var och hälsade på våra vänner som fick sin lilla i onsdags. Så liten! Men stark och pigg, jag hoppas verkligen att det ska gå bra för dom! Dom ligger på samma sal som vi låg med Matteus, kändes lite konstigt att va där igen, men Matteus verkade trivas, han slockade i min famn på 2 sekunder, var precis som att han kände sig hemma med ljuden, lukten, värmen. Vaknade dirket vi gick ut därifrån. Lustigt med barn.

KRAM till er alla! kämpa på!
    Kul att du fick se den lilla :) Och att det verkar gå åt rätt håll för dem! Hoppas det fortsätter så och att de får komma hem någolunda snabbt!
  • Smulan1975
    Trassel: Tack det är bra, förutom baciller som härjar i familjen. Men de finns ju lite varstans såhär års. Annars rullar det på. Emmy har hunnit bli 20 månader (vart tar tiden vägen?) och jag är ff mammaledig. Börjar jobba augusti/september. Trivs verkligen med det livet.
    Hoppas att du får rätsida på cykeln igen. Det är så jobbigt när kroppen inte vill som man själv vill... Och mest irriterande att det ändå är den som bestämmer. Men jag håller tummarna!

Issen: Jag förstår att du vill hoppa fram i graviditeten. Man vill att veckorna bara ska svischa förbi. Och vilken otur att familjen varit sjuka... Inte vad man direkt behöver. Försök ta en dag i taget och sätt upp små delmål och fira dom med nåt trevligt. Kanske nåt gott eller liknande (ja jag tillhör dom som tycker att man ska unna sig goda saker när man är gravid ) Och vila allt vad du kan. Vila är bästa medicinen!
  • Trassel
    Smulan, ha ,ja Vabruari är det väl det heter? 20 månader redan! Ja jösses! Ja och Sander är väl typ 27 månader! Tiden går fort! Med lite tur är äl äntligen här men vi får se! Krya på er!
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Dallis
    ISSEN skrev 2011-02-27 15:07:17 följande:
    Så kände jag det också. Det kändes lite som att folk inte fattade varför jag var "lat". Att vara gravid är ju ingen sjukdom.... Själv så mådde jag otroligt dåligt över att inte kunna vara med tom över att inte kunna städa och fixa i trädgården.
    Jag fick även kommentarer om att det går som det går oavsett vad jag gör. (idioter)
    Skit i vad andra tycker (oavsett om du vet vad de tycker eller inte) och kör ert race. Du känner din kropp bäst själv :)
  • Lanie
    ISSEN skrev 2011-02-27 21:24:15 följande:
    Nej läkaren sa inget alls, bara att jag skulle ligga ner i fortsättningen! Om jag öppnar mig innifrån har jag ingen aning om, sånt måste man väl kolla med ul va? Det gjorde hon inte den här gången för det var bara en vecka sen vi gjorde det sist så hon ville inte göra i onödan sa hon (?)
    Hjärnspöken, ja de finns det gott om tyvärr :( Antar att det är mitt samvete som du skriver, inte minst för att mina barn får ha en så tråkig morsa som bara ligger ner och inte får göra något!
    Jag ska på kontroll om 2 veckor igen och det känns som evigheter dit!!
    ja, för o se om man öppnat sig måste man göra vul.. om läkaren hade känt oro så hade hon ju kollat dig, man tycker ju att hon borde ha sån koll på läget att hon anser att vila är det bästa du kan göra nu... men om du ändå känner oro kanske du ändå kan ringa o ställa komplementerade frågor? bara så att du själv vet hur dom tänker. o man vill ju inte heller göra för många vul eftersom det ändå finns en ökad risk för infektioner när man är där o pillar.. ta en dag i taget så ska du se att det snart gått två veckor!

känner mig också så lat ibland. var hos kuratorn, tog bussen in för den passade så bra, men hem gick inte den bussen som går förbi mig så jag bad sambon o boka en sjukresa o jag känner mig så fånig när jag sitter där med alla dom som knappt kan gå, som sitter i rullstol etc o de blir lika förvånade varje gång de ser mig för varför sitter där en ung till synes frisk tjej? o det är nästan så jag vill förklara varför jag inte kan gå för mkt..men jag känner mig så oerhört lat...