• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan
    Lanie skrev 2011-03-02 17:53:15 följande:
    förresten vixan: när du läckte, fick du sd i samband med det, eller andra obehagskänslor?
    Jag vaknade mitt inatten i en blötfläck. Kände inget alls sen var det lugnt åkte in och de kunde inte hitta något spår av fostervatten men jag var dum som duschade innan jag åkte in. På Ul såg de att det var lite mindre vatten hos ena tvillingen. Sen gick det en vecka och jag stod i stallet och skulle fylla på vatten till hästen. Plask så kom det igen, har jag för mig att det läckte för jag kunde se en grönaktig fläck på bindan. Därefter kom det två blödningar som varade en minut och någon vecka senare kom tvilling 1. Den enda gång jag känt smärta var när tvilling ett kom ut och det var inte värre än en mensliknade smärta. Tog en alvedon och gick och la mig igen. Det är en av anledningarna till att de tror att jag har försvagad livmodershals.
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-02 17:57:26 följande:
    Hehe expert japp nästan proffesor inom detta. Hur är ditt cerklag fäst då? När jag hade mitt cerklage fick jag värkar och jag sökte hjälp först när det var typ värk var fjärde minut. Min livmoder blev inte sönder sliten men ska ändå fråga. Kanske beror på hur man fäster det.

Skönt att höra att det inte kom mer. 
    de har bara lagt ett band runt tappen o liksom knutit fast det, har inga stödstygn...
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-02 18:07:08 följande:
    Jag vaknade mitt inatten i en blötfläck. Kände inget alls sen var det lugnt åkte in och de kunde inte hitta något spår av fostervatten men jag var dum som duschade innan jag åkte in. På Ul såg de att det var lite mindre vatten hos ena tvillingen. Sen gick det en vecka och jag stod i stallet och skulle fylla på vatten till hästen. Plask så kom det igen, har jag för mig att det läckte för jag kunde se en grönaktig fläck på bindan. Därefter kom det två blödningar som varade en minut och någon vecka senare kom tvilling 1. Den enda gång jag känt smärta var när tvilling ett kom ut och det var inte värre än en mensliknade smärta. Tog en alvedon och gick och la mig igen. Det är en av anledningarna till att de tror att jag har försvagad livmodershals.
    jag öppnade mig också tyst, dvs utan någon smärta förrän jag redan var öppen några cm.. så därför vblir det ju lite jobbigt när man ringer o det första dom frågar är om man har några sammandragningar, jag har liksom inga sammandragningar.. usch det känns ändå lite småoroligt.. är hemma själv ikväll, sambon jobbar så det är lite jobbigt med alla tankarna..o man ligger o känner efter så jag håller på o bli galen..
  • vixan
    MiScHoOo skrev 2011-03-02 17:58:28 följande:
    grattis till din graviditet, jag har en fråga eftersom ditt cerklage sprack förra gången varför ber du inte om abdominell cerklage som är säkrare?! Jag har förlorar 3 barn innan dem accepterade ett vanligt cerklage och den sprack och jag förlorade mitt fjärde barn....

Jag vet hur ledsen man blir, specielt när man tror att man har en livlina,,, Hade jag varit som du skulle jag begärra abdominellt som jag har fått och då föder du inte vaginalt längre eftersom etappen är helt stängt.

Har tyvärr inte blivit gravid sedan jag fick mitt band, men vi ska börja denna månaden och förhoppnings viss innan sommaren blir jag med barn. Så mer fakta kan jag inte komma med än i allla fall. Har skrivit på min blogg innan och under och efter hur operationen går till osv...

Ett vanligt cerklage fungerar bara för vissa kvinnor, men andra kvinnor som har mer mjuka ligment så håller inte ett sådant band.
    På vilket sätt sprack ditt cerklag?
    Mitt fall är väldigt speciellt då jag hade en tvilling graviditet där ena tvillingen redan tittat ut. Jag fick mitt isatt i v20 för att tvilling 2 skulle stanna kvar. Det var en chansning att det skulle hålla. I v 24 fick jag värkar som tidigare gått att stoppa men man såg nu att vattnet förmodligen hade gått så man beslöt att inte stoppa värkarna utan att klippa cerklaget. Bebisen låg och tryckte på cerklaget. Hade jag inte haft cerklaget så hade bebisen kom ut förmodligen på samma sätt som tvilling 1 alltså typ trillat ut. 

Så jag upplever att mitt cerklag höll men eftersom jag hade värkar förmodligen för alla komplikationer så fick de klippa upp det istället för att försöka stoppa värkarna. Så hade inte histroiken varit som den var hade man försökt stoppa värkarna. 

Även om det kanske är så att ett vanligt cerklage inte håller så är det ju försent med ett abdominellt cerklage. Jag har frågat läkaren om ett sådant men han trodde att det skulle funka denna gången då det ger bättre förutsättningar när man inte sätter i det akut. Så nu kan jag bara hålla tummarna på att det skahjälpa mig.
  • vixan
    Lanie skrev 2011-03-02 18:07:12 följande:
    de har bara lagt ett band runt tappen o liksom knutit fast det, har inga stödstygn...
    Aha, jag hade stygn som var fästa i ligament runt livmodern. Jag vet att han inte fäster på samma sätt som många andra.
  • vixan
    Lanie skrev 2011-03-02 18:13:11 följande:
    jag öppnade mig också tyst, dvs utan någon smärta förrän jag redan var öppen några cm.. så därför vblir det ju lite jobbigt när man ringer o det första dom frågar är om man har några sammandragningar, jag har liksom inga sammandragningar.. usch det känns ändå lite småoroligt.. är hemma själv ikväll, sambon jobbar så det är lite jobbigt med alla tankarna..o man ligger o känner efter så jag håller på o bli galen..
    Förstår din oro. =( Jag vet att jag åkte hem till mina föräldrar när min sambo var på jobbet. Jag var livrädd för att Elian skulle komma ut under ett toabesök som sin bror Lennox. 

Har du mensvärk då? 
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-02 18:43:38 följande:
    Förstår din oro. =( Jag vet att jag åkte hem till mina föräldrar när min sambo var på jobbet. Jag var livrädd för att Elian skulle komma ut under ett toabesök som sin bror Lennox. 

Har du mensvärk då? 
    jag kan inte åka någonstans heller, vi har bara en bil o den har sambon o visst har jag vänner omkring men, men min bästa vän jobbar också ikväll o många andra har precis fått bebis så de har ju fullt upp med dom.. o vet inte om mamma skulle kunna få mig o oroa mig mindre.. så jag får hänga här o sukta efter sällskap..

nej, har ingen värk alls, känner inte ens av mina foglossningar som jag brukar o göra.. känner mig bara lite öm i underlivet, men det har jag gjort sen jag fick cerklaget o bebis sparkar väldigt mkt så känner mig lite öm för det.. men annars känns det inget..
  • vixan

Jobbigt men kanske bättre du åker in för att stilla din oro. Det viktigaste är att du vilar. Undrar om det hjälper om man ställer sig på huvudet =).

Jag förstår precis hur du känner och jag vet att jag kommer om några månader känna likadant. Jag kommer ha mina kris veckor mitt i sommaren så det blir inget bad och stoj. Vet inte hur restriktionerna är när man har ett cerklag som satts in i v14. Kan man lämna och hämta på dagis? 

• Lanie
    vixan skrev 2011-03-02 19:37:33 följande:
    Jobbigt men kanske bättre du åker in för att stilla din oro. Det viktigaste är att du vilar. Undrar om det hjälper om man ställer sig på huvudet =).

Jag förstår precis hur du känner och jag vet att jag kommer om några månader känna likadant. Jag kommer ha mina kris veckor mitt i sommaren så det blir inget bad och stoj. Vet inte hur restriktionerna är när man har ett cerklag som satts in i v14. Kan man lämna och hämta på dagis? 
    nä jag avvaktar.. kände ju bara av det en gång imorse o jag är ganska övertygad om att det var flytningar eller urin, o sen har allt varit precis som vanligt o jag har inte gjort mer än jag brukar o göra, har legat ner i princip hela dagen, struntar i matlagningen ikväll med så vilar jag lite till.. blev ost o kex till middag idag :) var på toa förut o torkade mig innan jag kissade, snustorrt, likaså trosorna är torra...

restriktionerna är ju olika från olika personer.. finns ju dom som ska ligga ner hela tiden.. såna restriktioner har inte jag fått. det jag ska undvika är sex, tunga luft o långa promenader.. men ändå vila så mkt jag bara kan.. jag jobbar ju 50 % hemifrån o jag ligger ju i soffan o jobbar, så jag är väldigt stilla.. lagar lite enklare maträtter, slänger in en tvätt, har faktiskt dammsugit lite grann.. har varit med o handlat ngn gång, men det undviker jag nu då jag inte gillar o stå upp för mkt.. du får helt enkelt testa dig fram för vad som du klarar av. känns det okej o åka till dagis o lämna så är det ju okej, men får du obehag så kanske du ska låta bli.. jag brukar se till o göra lite mer ngn dag, för att sen nästa dag vila lite mer för o ta igen mig..
  • vixan

Jag försöker förbereda så mycket som möjligt nu innan cerklaget. Kommer få det någon gång i maj. Försöker ordna så att jag får hjälp med hästen och söker städerska. Ska försöka lämna på dagis på morgonen. Men fy vad hemskt under semestern om jag bara ska ligga ner. Hoppas att läkarna har fel och att jag itne har en försvagning.