MiScHoOo skrev 2011-03-02 17:58:28 följande:
grattis till din graviditet, jag har en fråga eftersom ditt cerklage sprack förra gången varför ber du inte om abdominell cerklage som är säkrare?! Jag har förlorar 3 barn innan dem accepterade ett vanligt cerklage och den sprack och jag förlorade mitt fjärde barn....
Jag vet hur ledsen man blir, specielt när man tror att man har en livlina,,, Hade jag varit som du skulle jag begärra abdominellt som jag har fått och då föder du inte vaginalt längre eftersom etappen är helt stängt.
Har tyvärr inte blivit gravid sedan jag fick mitt band, men vi ska börja denna månaden och förhoppnings viss innan sommaren blir jag med barn. Så mer fakta kan jag inte komma med än i allla fall. Har skrivit på min blogg innan och under och efter hur operationen går till osv...
Ett vanligt cerklage fungerar bara för vissa kvinnor, men andra kvinnor som har mer mjuka ligment så håller inte ett sådant band.
På vilket sätt sprack ditt cerklag?
Mitt fall är väldigt speciellt då jag hade en tvilling graviditet där ena tvillingen redan tittat ut. Jag fick mitt isatt i v20 för att tvilling 2 skulle stanna kvar. Det var en chansning att det skulle hålla. I v 24 fick jag värkar som tidigare gått att stoppa men man såg nu att vattnet förmodligen hade gått så man beslöt att inte stoppa värkarna utan att klippa cerklaget. Bebisen låg och tryckte på cerklaget. Hade jag inte haft cerklaget så hade bebisen kom ut förmodligen på samma sätt som tvilling 1 alltså typ trillat ut.
Så jag upplever att mitt cerklag höll men eftersom jag hade värkar förmodligen för alla komplikationer så fick de klippa upp det istället för att försöka stoppa värkarna. Så hade inte histroiken varit som den var hade man försökt stoppa värkarna.
Även om det kanske är så att ett vanligt cerklage inte håller så är det ju försent med ett abdominellt cerklage. Jag har frågat läkaren om ett sådant men han trodde att det skulle funka denna gången då det ger bättre förutsättningar när man inte sätter i det akut. Så nu kan jag bara hålla tummarna på att det skahjälpa mig.