• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • SaraDK
    ISSEN skrev 2011-03-04 11:42:08 följande:
    Fy vad tråkigt att få ett sånt besked! Beklagar verkligen och håller tummarna för att det inte är så farligt trots allt! Vilken vecka är du i? Ta hand om dig!
    Jag är i v.32+5... Har ju bara tänkt på att bebisen ska stanna i magen, inte att något annat skulle gå fel...
    Känns extra tungt eftersom vi redan har en flicka som har en cp-skada och sitter i rullstol. Blir tufft om man skulle få två handikappade barn...
  • Lanie
    SaraDK skrev 2011-03-04 04:04:53 följande:

Tråkiga besked...

Så här tredje graviditeten trodde man ju inte att man oxå skulle ha otur. Det var ju tredje gången gillt...
    "Räkan" har något fel på höger hjärnhalva, så imorgon bär det av till magnetröntgen så att de ska få en bättre bild och kanske veta hur mycket som är fel. Om en vecka kommer svaret på fostervattensprovet som jag fick ta igår i samband med ultraljudet.
    Vet inte hur man ska orka...

nämen vad tråkigt o höra! jag är riktigt ledsen för att ni har sån otur.. ta hand om varandra! kramar!
  • Lanie

ISSEN: jag förstår dig verkligen att man vill ut o göra saker o se människor o inte bara vara hemma. själv håller jag på o bli tokig på att knappt ta mig ur huset, men jag tänker hela tiden på vad jag kan få för mödan.. kan inte ge dig några tips hur o lösa det med barnen då vi inte har några levande barn sen innan, jag tycker det är svårt nog att det bara är jag o sambon o att jag får lägga över mer på sambon.. jag tror inte jag skulle klara en sån här graviditet igen med barn springande runt i huset.. det är nog så tufft ändå.. du har inte en nära vän som kanske kan avlasta er lite? kramar!

• vixan
    Lanie skrev 2011-03-03 19:05:44 följande:
    oron har väl funnits hela graviditeten men just den senaste oron bottnar i vad som hände igårmorse när jag nös o jag läckte... men nu har jag iaf övertygat mig om att det inte är ngn fara.. idag har allt varit som alla andra dagar, har haft samma mängd flytningar som jag haft under hela graviditeten, så nu har jag ändå lyckats o dämpa oron ändå, nu är jag mer rastlös för att jag inte vill greja för mkt utifall att ngt skulle hända o jag har massor med energi för o göra saker, men jag vill inte riskera ngt.. så jag blir liggandes i soffan i samma läge jag varit i sen jag klev upp imorse.. o sambon jobbar o jag är uttråkad.. tur att jag ändå kan sitta här o klaga lite o slå ihjäl några timmar...

hur mår du annars då? har du fått några graviditetssymptom?
    Nja inte så farligt men kanske lite illamående och trötthet men så har jag ju kännt hela vintern. Mådde som en prinsessa när jag väntade min dotter. Det enda var att jag itne hade någon aptit. Med tvillingarna mådde jag riktigt dåligt så jag hoppas att det inte blir värre för då ör jag rädd att det kanske är tvillingar igen.

När jag fick reda på att jag var gravid blev jag lite rädd och frågade mig själv vad jag gett mig in på. Nu känns det ganska lugnt men jag tänker på framtiden och på all oro som kommer komma framöver.
  • vixan
    MiScHoOo skrev 2011-03-03 19:12:16 följande:
    Jag fick mitt cerklage på helsingborgslasarett av en läkare som har jobbat i linköping och är jätte duktig men helsingborgslasarett är emot cerklage eftersom studier vissar inte att det verkligen hjälper. Det tog mig 3 barn innan min läkare slåg handen i bordet och jag fick den. Han sa att han satte den så högt uppe det bara gick. Jag har någ jätte svaga ligment eftersom när läkaren skickade remiss till lund sa han efter undersökningen du ska få abdominell cerklge utan tvekan.
    Konstigt att studier visar detta min läkare har gjort flest cerklage i Sverige och har sina egna anteckningar säger att det hjälper. tyvärr är det så i Sverige att allt måste forskas fram trots att man vet och sett att något fungerar och endast svenska forskningar gäller.

Jag kan inte merän hoppas på att det ska fungera denna gången.
  • vixan
    SaraDK skrev 2011-03-04 13:04:50 följande:
    Jag är i v.32+5... Har ju bara tänkt på att bebisen ska stanna i magen, inte att något annat skulle gå fel...
    Känns extra tungt eftersom vi redan har en flicka som har en cp-skada och sitter i rullstol. Blir tufft om man skulle få två handikappade barn...
    Beklagar verkligen! Håller tummarna på att de sett fel.
  • vixan
    Lanie skrev 2011-03-04 13:31:05 följande:
    ISSEN: jag förstår dig verkligen att man vill ut o göra saker o se människor o inte bara vara hemma. själv håller jag på o bli tokig på att knappt ta mig ur huset, men jag tänker hela tiden på vad jag kan få för mödan.. kan inte ge dig några tips hur o lösa det med barnen då vi inte har några levande barn sen innan, jag tycker det är svårt nog att det bara är jag o sambon o att jag får lägga över mer på sambon.. jag tror inte jag skulle klara en sån här graviditet igen med barn springande runt i huset.. det är nog så tufft ändå.. du har inte en nära vän som kanske kan avlasta er lite? kramar!
    Ni skrämmer mig!! =)
  • Thalis
    SaraDK skrev 2011-03-04 04:04:53 följande:

Tråkiga besked...

Så här tredje graviditeten trodde man ju inte att man oxå skulle ha otur. Det var ju tredje gången gillt...
    "Räkan" har något fel på höger hjärnhalva, så imorgon bär det av till magnetröntgen så att de ska få en bättre bild och kanske veta hur mycket som är fel. Om en vecka kommer svaret på fostervattensprovet som jag fick ta igår i samband med ultraljudet.
    Vet inte hur man ska orka...

SaraDK skrev 2011-03-04 13:04:50 följande:
    Men vännen!!!
    Vet inte vad jag ska säga,vill bara ge dig mitt stöd och skicka en massa kramar.
    Vad kan detta "fel" innebära?
    Mamma till A, A, A och V.
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-04 16:20:07 följande:
    Nja inte så farligt men kanske lite illamående och trötthet men så har jag ju kännt hela vintern. Mådde som en prinsessa när jag väntade min dotter. Det enda var att jag itne hade någon aptit. Med tvillingarna mådde jag riktigt dåligt så jag hoppas att det inte blir värre för då ör jag rädd att det kanske är tvillingar igen.

När jag fick reda på att jag var gravid blev jag lite rädd och frågade mig själv vad jag gett mig in på. Nu känns det ganska lugnt men jag tänker på framtiden och på all oro som kommer komma framöver.
    skönt att du inte mår så dåligt, hoppas det håller i sig! när började du o må dåligt med tvillingarna?

jag har börjat o ställa mig den frågan nu, vad fasen håller vi på med? i början var jag ju orolig för mf, men det är ju sånt man inte styr över, men nu är oron ngt helt annat för nu känner jag ansvar att göra allt rätt för att den lille i magen ska få en chans.. jag var medveten om att graviditeten skulle bli jobbig, men det här är värre än jag föreställt mig... o i ärlighetens namn vet jag inte om jag skulle orka med det här igen, det tar alldeles för mkt på psyket..
  • Lanie
    vixan skrev 2011-03-04 16:34:06 följande:
    Ni skrämmer mig!! =)
    sorry.. jag är kanske lite väl försiktig, men eftersom jag inte litar på kroppen så litar jag inte på om kroppen skickar signaler om ngt är fel då den inte gjorde det förra gången..eller att den gjorde det som jag inte uppfattade... så jag är nog lite mer nojig än vad jag borde vara, men det är pga min egen osäkerhet..