• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MiScHoOo
    SaraDK skrev 2011-03-04 04:04:53 följande:

Tråkiga besked...

Så här tredje graviditeten trodde man ju inte att man oxå skulle ha otur. Det var ju tredje gången gillt...
    "Räkan" har något fel på höger hjärnhalva, så imorgon bär det av till magnetröntgen så att de ska få en bättre bild och kanske veta hur mycket som är fel. Om en vecka kommer svaret på fostervattensprovet som jag fick ta igår i samband med ultraljudet.
    Vet inte hur man ska orka...

jag hoppas att allt vissar vara normalt och tllfrisknar snart, tappa inte hoppet min vän
  • MiScHoOo
    vixan skrev 2011-03-04 16:24:52 följande:
    Konstigt att studier visar detta min läkare har gjort flest cerklage i Sverige och har sina egna anteckningar säger att det hjälper. tyvärr är det så i Sverige att allt måste forskas fram trots att man vet och sett att något fungerar och endast svenska forskningar gäller.

Jag kan inte merän hoppas på att det ska fungera denna gången.
    det hoppas jag också. läkaren i lund sa att jag inte får bli gravid med tvillingar och hoppas inte jag blir det. det är det enda jag är rädd för just nu
  • ISSEN

Fy nu har jag börjat nojja riktigt ordentligt! Inatt vaknade jag av att jag hade riktigt ont i magen, allt snurrade och jag höll på att svimma :(  Det gick över rätt snabbt och jag somnade om. Idag har jag inte haft ont men när jag är och kissar kan jag "klämma" ut massor extra kiss eller hur jag ska förklara! Det är inte så att det läcker när jag står mm utan bara när jag kissar och känner mig kissnödig hela tiden fast jag pracis kissat1 Kan det vara fostervatten jag läcker tro??? Vad gör man åt det isåfall? Måste jag åka in? Fy farao vad jag blir trött på den ständiga oron för att något ska vara fel!

• Lanie
    ISSEN skrev 2011-03-05 11:25:35 följande:
    Fy nu har jag börjat nojja riktigt ordentligt! Inatt vaknade jag av att jag hade riktigt ont i magen, allt snurrade och jag höll på att svimma :(  Det gick över rätt snabbt och jag somnade om. Idag har jag inte haft ont men när jag är och kissar kan jag "klämma" ut massor extra kiss eller hur jag ska förklara! Det är inte så att det läcker när jag står mm utan bara när jag kissar och känner mig kissnödig hela tiden fast jag pracis kissat1 Kan det vara fostervatten jag läcker tro??? Vad gör man åt det isåfall? Måste jag åka in? Fy farao vad jag blir trött på den ständiga oron för att något ska vara fel!
    jag har känt av mensvärk till o från de senaste dagarna, är det sån smärta du hade? jag tänker lite som så att bebis ska ju växa till sig en massa så det måste ju på ngt vis kännas..

om du sitter på toa, kan du knipa av strålen när du vill? för om det är fostervatten som läcker så kan du inte knipa igen hur mkt du än kniper. Vilken vecka är du i nu? jag har märkt av att jag blivit mer kissnödig på sistone, men jag tror bebis ligger o antingen sparkar på blåsan eller ligger o trycker på så det är därför jag behöver springa hela tiden..

när jag ringde in till förlossningen o var orolig så bad dom mig ta på mig en ny binda o ha på mig den ett par timmar, skulle den bli tung o att det inte luktar flytning eller urin så skulle jag få komma in, men eftersom bindan var nästan torr o hade min vanliga underlivslukt så behövde jag aldrig åka in.. läcker man så borde man ju läcka mer än då man bara sitter på toa... är du orolig så ring in o fråga hur ni ska göra...
  • vixan
    MiScHoOo skrev 2011-03-05 00:57:31 följande:
    det hoppas jag också. läkaren i lund sa att jag inte får bli gravid med tvillingar och hoppas inte jag blir det. det är det enda jag är rädd för just nu
    Läkarna i Lund tror inte att jag behöver ett cerklage.
  • ISSEN
    Lanie skrev 2011-03-05 11:43:36 följande:
    jag har känt av mensvärk till o från de senaste dagarna, är det sån smärta du hade? jag tänker lite som så att bebis ska ju växa till sig en massa så det måste ju på ngt vis kännas..

om du sitter på toa, kan du knipa av strålen när du vill? för om det är fostervatten som läcker så kan du inte knipa igen hur mkt du än kniper. Vilken vecka är du i nu? jag har märkt av att jag blivit mer kissnödig på sistone, men jag tror bebis ligger o antingen sparkar på blåsan eller ligger o trycker på så det är därför jag behöver springa hela tiden..

när jag ringde in till förlossningen o var orolig så bad dom mig ta på mig en ny binda o ha på mig den ett par timmar, skulle den bli tung o att det inte luktar flytning eller urin så skulle jag få komma in, men eftersom bindan var nästan torr o hade min vanliga underlivslukt så behövde jag aldrig åka in.. läcker man så borde man ju läcka mer än då man bara sitter på toa... är du orolig så ring in o fråga hur ni ska göra...
    Det var inte mensvärkjag hade! Känndes mer som magknip och när jag reste mig upp började allt snurra,jag kallsvettades och det tjöt och susade i öronen så jag antar att jag hll på att svimma! Det hela gick väl över på ca 15 min sen var jag som vanligt igen..jätteskumt!
    Jag kan knipa strålen när jag kissar och det har inte kommit en droppe ens i trosan på hela dagen så jag ska nog inte oroa mig! Har som tur är en doppler hemma som jag kan lyssna på bebisens hjärtljud när jag blir orolig och allt verkar som vanligt där inne så jag är rätt lugn!
    Jag är i v 18+1 så om det vore fostervatten känns det ju rätt kört :(

Däremot tror jag mig ha massa sammandragningar :( det gör absolut inte ont men hela magen blir spänd när jag ligger på rygg. Hade det de andra graviditeterna men då gjorde de lite ont så jag kan inte alls jämföra!
     Hur farligt kan ddet vara att ha det med cerklage vet ni det? Kan man få något som gör att det slutar?
  • Lanie
    ISSEN skrev 2011-03-05 16:13:22 följande:
    Det var inte mensvärkjag hade! Känndes mer som magknip och när jag reste mig upp började allt snurra,jag kallsvettades och det tjöt och susade i öronen så jag antar att jag hll på att svimma! Det hela gick väl över på ca 15 min sen var jag som vanligt igen..jätteskumt!
    Jag kan knipa strålen när jag kissar och det har inte kommit en droppe ens i trosan på hela dagen så jag ska nog inte oroa mig! Har som tur är en doppler hemma som jag kan lyssna på bebisens hjärtljud när jag blir orolig och allt verkar som vanligt där inne så jag är rätt lugn!
    Jag är i v 18+1 så om det vore fostervatten känns det ju rätt kört :(

Däremot tror jag mig ha massa sammandragningar :( det gör absolut inte ont men hela magen blir spänd när jag ligger på rygg. Hade det de andra graviditeterna men då gjorde de lite ont så jag kan inte alls jämföra!
     Hur farligt kan ddet vara att ha det med cerklage vet ni det? Kan man få något som gör att det slutar?
    ja, jag har ingen aning om vad det var du hade.. du får prata med bm eller läkare nästa gång du ska dit o fråga vad det kan ha varit.. o eftersom det inte har kommit ngt mer i trosan så behöver du nog inte vara orolig över att du läcker fostervatten.. har suttit o läst en del om läckage de senaste dagarna då jag själv nojat o börjar man läcka i den veckan du är i så behöver det inte vara kört, fostervatten skapas ju hela tiden så läcker man lite så kan sängläge hjälpa.

det är ju inte bra att ha för mkt sd när man har cerklage då det kan trigga igång så man öppnar sig.. första frågan jag får när jag kommer till läkaren är om jag haft några blödningar eller sammandragningar. jag vet att flera i tråden har fått bricanyl, tror det är i tablettform som man kan ta för att minska sd o på så sätt minska trycket på tappen.. själv har jag inga sd alls, vet inte alls hur dom känns...
  • MiScHoOo
    vixan skrev 2011-03-05 14:20:10 följande:
    Läkarna i Lund tror inte att jag behöver ett cerklage.
    men varför tror dem inte det? Be om att träffa den doktorn jag var hos, han var jätte duktig. om du är intresserad kan jag inboxa namnet till dig. Jag mådde jätte bra efter undersökningen, inte innan för att jag trodde att han skulle neka, och var trygg under och efter operationen. Han var jätte duktig och brydde sig inte som andra läkare
  • Trassel

ISSEN, angående sd så hade jag alltid sd som inte gjorde ont. Cerklaget påverkades aldrig av det och jag vet flera tidigare som också haft mycket sd men opåverkad tapp. Så sd behöver inte påverka. Det finns de som fått bricanyltabletter utskriva men då finns det ju andra biverkningar. Men om du känner mycket sd så ring och be att få det kollat så det stillar oron!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • vixan
    MiScHoOo skrev 2011-03-05 19:49:10 följande:
    men varför tror dem inte det? Be om att träffa den doktorn jag var hos, han var jätte duktig. om du är intresserad kan jag inboxa namnet till dig. Jag mådde jätte bra efter undersökningen, inte innan för att jag trodde att han skulle neka, och var trygg under och efter operationen. Han var jätte duktig och brydde sig inte som andra läkare
    Du får gärna inboxa namnet till mig. Jag går numera på specmvc i malmö. De har hjälpt mig allra bäst.