• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Nenne

Jo jag har också den tryggheten att jag kan ringa till sjukhuset ocj spec MVC när jag vill. Ringde faktiskt igår och fick komma förbi idag efter att jag varit hos kuratorn. Vilket var skönt, fick träffa både BM och min läkare som kollade tappen och gjorde ett ul och mätte. Har eran tapp blivit kortare på en vecka? Min hade gått från 5,1 cm till 4,2 cm idag på lite mindre än en vecka. Ändå har jag försökt ligga i soffan så mkt som möjligt är dock bara en vecka sedan operationen idag. Han sa att de såg bra ut och att de var stängt och fint å cerclaget satt bra. Så nu känner mig jag lugnare och vet att jag ska till BM på fredag redan och sen till läkaren nästa vecka för att kolla tappen igen.

De enda jag hade sist var att jag hade mensvärk på fredagen innan och Malte kom på söndag helt utan smärta. Så idag och igår har jag haft en hel del mensvärk så de var skönt å kolla att allt såg bra ut :)

Ja, jag får hitta något att göra. Har tänkt att de ta extra lugnt tills nästa vecka och är de okej med tappen då så kanske jag vågar göra lite mer saker. Vill bara att dessa veckor ska gå och att man ska vara i v 28 så kommer jag helt kunna slappna av även om jag vill gå så nära 40 veckor som möjligt.

• SaraDK

Var på specMVC idag...
    Tappen var ca 3 cm, så det var oki.
    Men han sa oxå att hade jag inte haft cerklaget, så hade jag nog redan fött. Var öppen 2 mm innefrån men cerklaget satt bra och höll ihop.
    Väntar vidare på resultatet på fostervattensprovet och magnetröntgen...

• vixan
    Lanie skrev 2011-03-07 20:15:58 följande:
    var en sväng på förlossningen igår o kollade upp mina ökade flytningar.. o från vad läkaren kunde se så var det just flytningar o inte fostervatten som jag gick runt o nojade över. kollade även så cerklaget satt där det skulle o att tappen var stängd o hård.. allt det såg bra ut, tappen var återigen lite kortare än förra mätningen, men inte så farligt.. dock har jag nog fått uvi igen så det lär väl bli antibiotika igen.. det var väl mindre roligt..
    Avskyr UVI och får det lätt i graviditet. Har haft en uppåtgående uvi (njurbäcksinfektion) när jag väntade min dotter. Nu äter jag tranbärstabletter 2 gånger dagligen och detta funkar iallafall när jag inte är gravid så jag hoppas att det funkar nu när jag är gravid också. Dricker citronvatten dagligen och försöker dricka massor.  
  • vixan
    auca skrev 2011-03-07 21:26:02 följande:
    Glömde att skriva att jag var sjukskriven från vecka 14 och låg ner med tillåtelse att vara uppe i 15 minuter varje dag och fick bära 1 kg ungefär
    Oj bara 15 minuter om dagen!!! 
  • Lanie

Lillknas: det är vanligt att tappen förkortas lite de första veckorna efter ingreppet. Min tapp förkortades nog som mest 1,5 cm under fem sex veckor, från 39 mm, ner till 24 mm, för två veckor sen hade den växt till 32 mm, men när jag kollade den i söndags så var den nere på 24 mm igen.. men så länge som tappen är helt stängd så är det ingen fara.. bara fortsätt o vila... har hört att det är bra o ta det så lugnt man kan iaf tre fyra veckor så cerklaget verkligen sätter sig...

saradk: lite läskigt att du börjat o öppna dig innifrån, hoppas det stänger till sig igen.. när ska ni få beskedet om proverna?

vixan: efter senaste infektionen har jag druckit mkt limevatten o även sett till o dricka mkt o jag har ju inte haft problem, men har slarvat lite med limen nu så det har kanske ändå funkat.. har återgått till limevatten igen.. jag vet också det att jag drack väldigt dåligt i söndags, drack en hel del kaffe, men inte så mkt vatten så vet inte om det kunde ge utslag.. iofs har jag känt av lite obehag, så kanske har jag fått infektion igen.. får se om dom ringer, om jag har fått uvi igen så borde de ringa idag eller på torsdag. även om jag var på kontroll i söndags, så har jag ju en tid på torsdag också, funderar på om jag inte ska ta o kolla igen då.. har lite frågor till läkaren också som jag kunde passa på o fråga också.. så jag kommer nog inte o avboka, som jag tänkt först

• SaraDK
    Lanie skrev 2011-03-08 21:40:08 följande:
    saradk: lite läskigt att du börjat o öppna dig innifrån, hoppas det stänger till sig igen.. när ska ni få beskedet om proverna?
    Får förhoppningsvis besked på torsdag, senast fredag... Vill inte behöva vänta över helgen...
  • Schäfer

Hej alla,

Sara DK fortsätter att hålla tummarna för positiva besked senare i veckan!!!

Jag läser och tänker på Er och håller mina tummar för Er! Men hinner inte skriva så mycket längre, när jag läst klart och ska skriva är det någon som vill äta och så blir det inget inlägg... Men jag tänker på Er massor!!!
    Mitt cerklage gjorde verkligen nytta Det var förkortat men stängt och fint ända tills det klipptes. Så fort det klipptes öppnade jag mig 2 cm direkt
    Sedan öppnade jag mig från 3 cm till 10 cm på mindre än 2 timmar så speciellt "stark" är i alla fall inte min cervix!

Ser att det finns nya i tråden också - Välkomna och grattis till nya frön Själv var jag sängliggande hemma från att cerklaget sattes i v.14 till att vi passerat 34 fulla veckor. Jag gick enbart på toaletten och så duschade jag var annan/var tredje dag...

Nu vill liten skrutt ha mat...igen... Baby

• SaraDK

Har fått svaret på magnetröntgen och det var ganska positivt. Ingen synlig blödning och inget som växer i hjärnan, utan enda synliga förändringarna var något förhöjda vätskespalter. Gränsvärdet är 10 mm och på vänster sida var det 11 mm och höger 13 mm... Läkaren var positiv till detta beskedet och nu väntar vi på fostervattensprovet och det sista blodprovet... Det andra blodprovet som de tog för att se om det var någon infektion visade att jag inte har syfilis.
    Såååå, ganska positiva besked än så länge...

• Trassel

SaraDK, det var verkligen positiva nyheter! Det låter ju rätt bra då med andra ord, hoppas de sista resultaten visar lika bra resultat också!

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008