• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • SaraDK
    vixan skrev 2011-03-06 10:00:39 följande:
    Du får gärna inboxa namnet till mig. Jag går numera på specmvc i malmö. De har hjälpt mig allra bäst. 
    Går oxå på specmvc i Malmö. Är jättenöjd med dem!
  • Schäfer

Ang sjukintyg så sjukskrev min läkare mig från att cerklaget sattes till v.38 på en gång och det var inga problem med Försäkringskassan. Hon skrev kort om min bakgrund och att det nu var risk för förtidsbörd.

När det är risk för förtidsbörd kan man inte sjukskriva längre än till v.38 eftersom de sedan är fullgångna. Nu kom jag ju inte så långt, men jag hade ju problem med fogarna så det hade troligen blivit förlängt till BF pga fogarna sen. Annars får man ta ut föräldrapenning sista veckorna, eller semester, eller tjänsteledigt...

Här drog lilleman ut sonden i morse så vi väntar på hemsjukvården så de kan sätta en ny...

• vixan
    SaraDK skrev 2011-03-06 12:44:51 följande:
    Går oxå på specmvc i Malmö. Är jättenöjd med dem!
    Helt underbara männsikor som jobbar på mas!! Förmodar att du har samma läkare som mig eftersom du har cerklage. Är det kanske dr. P.O.
  • SaraDK
    vixan skrev 2011-03-06 14:47:31 följande:
    Helt underbara männsikor som jobbar på mas!! Förmodar att du har samma läkare som mig eftersom du har cerklage. Är det kanske dr. P.O.
    Ja, då har vi samma läkare. Skoj! Är det ditt första cerklage och vilken vecka är du i?
    Ska dit på tisdag, fast till en annan läkare. Så nästa gång jag träffar P.O blir antagligen när de ska ta cerklaget i början av april...
  • vixan
    SaraDK skrev 2011-03-06 16:28:58 följande:
    Ja, då har vi samma läkare. Skoj! Är det ditt första cerklage och vilken vecka är du i?
    Ska dit på tisdag, fast till en annan läkare. Så nästa gång jag träffar P.O blir antagligen när de ska ta cerklaget i början av april...
    Jag fick ett akutcerklage när ena tvillingen kommit ut så för att hindra att tvilling 2 ocksp skulle ploppa ut så fick jag det. Fick en massa sammandragningar efter 3 veckor man valde i Lund att inte stoppa värkarna eftersom jag blödde rejält så cerklaget klipptes.

Så jag hoppas att det håller när det sätts in planerat. P.O har varit helt otrolig efteråt och jag har fått komma dit tre gånger för samtal om det som hänt och framtida graviditet. Ska dit i början på maj och få ett VUL och datum för cerklage. Härligt att få det bort klippt. Jag kände inget alls när de klippte bort det. Hur har din graviditet varit och hur mycket har du fått röra dig.

Håller tummarna för att du får positiva besked. 
  • SaraDK

Vixan:  Vad hemskt att du förlorade båda barnen!
    Jag har fått en flicka i v.22+0, som inte överlevde och en flicka i v. 28+3 som nu är 9 år. Hon fick en hjärnblödning och sitter i rullstol.
    Min graviditet har varit toppen denna gången. Hade ont under båda de andra graviditeterna, som smärtsamma stickningar i livmodern. Men det har jag inte kännt av denna gången. Jag blev sjukskriven från operationsdagen tills nu den 2 april, då jag går går in i v.38 och det inte räknas som prematurfödsel efter det.
    Har inte varit sängliggande, men tagit det lugnare. Inte lyft tyngre än ca 4 kg, suttit och legat mycket i soffan och undvikit att gå för mycket... Mannen har fått ta mycket med dottern och städning.

Hoppas att jag får samma upplevelse som dig när de klipper cerklaget. Fick du lustgas?

• Smulan1975

Vixan o SaraDK: Beklagar allt ni fått gå igenom. Hoppas att du Sara får positiva besked snart! Vill bara skriva att P.O. är helt fantastisk och otroligt duktig på cerklage. Han har satt hundratals - dels i Saudiarabien och dels i Sverige. Tack vare honom och hans "snöre" har jag två barn idag! Han är min gud

(Nu vet jag inte riktigt vad som hände med texten)
    Ni är i goda händer iallafall.

• vixan
    SaraDK skrev 2011-03-06 21:45:20 följande:

Vixan:  Vad hemskt att du förlorade båda barnen!
    Jag har fått en flicka i v.22+0, som inte överlevde och en flicka i v. 28+3 som nu är 9 år. Hon fick en hjärnblödning och sitter i rullstol.
    Min graviditet har varit toppen denna gången. Hade ont under båda de andra graviditeterna, som smärtsamma stickningar i livmodern. Men det har jag inte kännt av denna gången. Jag blev sjukskriven från operationsdagen tills nu den 2 april, då jag går går in i v.38 och det inte räknas som prematurfödsel efter det.
    Har inte varit sängliggande, men tagit det lugnare. Inte lyft tyngre än ca 4 kg, suttit och legat mycket i soffan och undvikit att gå för mycket... Mannen har fått ta mycket med dottern och städning.

Hoppas att jag får samma upplevelse som dig när de klipper cerklaget. Fick du lu

Jag fick inget smärtstillande alls när de klippte bort cerklaget. Kändes inte alls. Har kanske ingen känsel i livmoderstappen. Känner inte när de knippsar av till cellproven heller. =)
  • vixan
    Smulan1975 skrev 2011-03-06 21:55:25 följande:
    Vixan o SaraDK: Beklagar allt ni fått gå igenom. Hoppas att du Sara får positiva besked snart! Vill bara skriva att P.O. är helt fantastisk och otroligt duktig på cerklage. Han har satt hundratals - dels i Saudiarabien och dels i Sverige. Tack vare honom och hans "snöre" har jag två barn idag! Han är min gud

(Nu vet jag inte riktigt vad som hände med texten)
    Ni är i goda händer iallafall.
    Han ska var bäst i Sverige på det här med cerklage. Jag hoppas att han lyckas med mig med!!!
  • Lanie

var en sväng på förlossningen igår o kollade upp mina ökade flytningar.. o från vad läkaren kunde se så var det just flytningar o inte fostervatten som jag gick runt o nojade över. kollade även så cerklaget satt där det skulle o att tappen var stängd o hård.. allt det såg bra ut, tappen var återigen lite kortare än förra mätningen, men inte så farligt.. dock har jag nog fått uvi igen så det lär väl bli antibiotika igen.. det var väl mindre roligt..