• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • SaraDK
    Lanie skrev 2011-04-09 20:37:46 följande:
    ojojoj! nu kan ju bebis komma då.... har du några känningar?
    Nu är hon absolut välkommen ut!
    Har gått upp drygt 20 kg, så knäna börjar ta stryk nu, men tyvärr har jag inga direkta känningar... Hoppas dock att hon kikar ut vääääldigt snart!!!!
    Vad skönt att det går framåt för dig! Skönt att bli flyttad närmre hemmet o kanske till och med hem... Håller tummarna för att du kommer hem! 
  • Lanie
    SaraDK skrev 2011-04-09 21:48:39 följande:
    Nu är hon absolut välkommen ut!
    Har gått upp drygt 20 kg, så knäna börjar ta stryk nu, men tyvärr har jag inga direkta känningar... Hoppas dock att hon kikar ut vääääldigt snart!!!!
    Vad skönt att det går framåt för dig! Skönt att bli flyttad närmre hemmet o kanske till och med hem... Håller tummarna för att du kommer hem! 
    förstår att du vill att hon kommer snart..

ja, nu är det inte många dagar kvar här.. o både jag o sambon är överens om att det bästa är nog att få bli flyttad till sjukhuset för jag vet inte hur jag ska kunna ligga hemma o ta det lugnt när jag ser allt som behöver göras... (vi har flyttat till hus nyligen så det finns ju massor av saker o göra) jag tror att huset kommer o stressa mig, även om jag samtidigt vill hem.. så vill jag inte..
  • SaraDK
    Lanie: Aha, då kanske det är bäst med sjukhus... Blir ju lätt att man börjar pilla med saker som man irriterar sig på hemma annars och har ni nyligen flyttat, så brukar det ju finnas en hel del att göra. Du är ju redan i v.30, så det är ju inte supermånga veckor tills du kan komma hem...
  • ISSEN

Lite dött här i tråden.. hur är det med alla?. Med mig är det sådär just nu, har fortfarande en hel del SD som vägrar ge med sig så jag åkte in idag igen, nu har jag en halv cm tapp kvar vilket känns piss :( fick adalat utskrivet och har inte sammandrsgningarna gett med sig till Tor blir jag inlagd , känns inte bra alls det här, tror ni jag kommer föda snart bara för min tapp är så kort? Hade inte någon brukande hinna o va helt stängd men det kan ju ändras väldigt fort! Om läkarna diskuterade betapred för lungorna på bebis tror ni de misstänker att jag föder snart? Någon som fått adalat mot sammandrsgningar?

• Lanie
    ISSEN skrev 2011-04-12 14:58:40 följande:
    Lite dött här i tråden.. hur är det med alla?. Med mig är det sådär just nu, har fortfarande en hel del SD som vägrar ge med sig så jag åkte in idag igen, nu har jag en halv cm tapp kvar vilket känns piss :( fick adalat utskrivet och har inte sammandrsgningarna gett med sig till Tor blir jag inlagd , känns inte bra alls det här, tror ni jag kommer föda snart bara för min tapp är så kort? Hade inte någon brukande hinna o va helt stängd men det kan ju ändras väldigt fort! Om läkarna diskuterade betapred för lungorna på bebis tror ni de misstänker att jag föder snart? Någon som fått adalat mot sammandrsgningar?
    tråkigt o höra om dina sd.. hade ingen aning om vad adalat var så var tvungen o googla lite.. jag har fått bricanyl o ngt annat som börjar på T, kommer inte ihåg vad det var.. men adalat har jag inte fått.. på de sjukhus jag har varit på nu, tre st så har dom bara pratat om dessa två läkemedel i samband med sd, inga andra.. hur lång tapp hade du från början? du har inte börjat o öppna dig ngt inifrån, sk funneling? när jag blev inlagd så gav dom mig kortison till bebisens lungor utifall jag skulle föda.. en försiktighetsåtgärd som inte ska påverka bebis om nu bebis stannar kvar i magen o föds när lungorna är färdigutvecklade... min tapp är inte heller så lång nu efter de sd jag haft.. är väl mellan 16-18 mm, men den har iaf stannat däromkring nu sen jag blev inlagd.. det bästa är kanske för dig att bli inlagd, så du kan få lite lugn o ro, vila o försöka slappna av.. stress är ju inget bra o det är lätt o bli det när man är hemma.. hoppas verkligen att du blir hjälpt o att bebis får stanna kvar!

JAg kommer o bli flyttad till mitt hemsjukhus imorgon.. o jag går även in i v 30+0 imorgon så allt känns lite lättare just nu.. förutom att jag dragit på mig en svampinfektion som dom hade svårt o få fram behandling för.. det har varit helg, läkemedlet har varit slut, så först idag har jag fått det jag ska ha...
  • ISSEN

Vilken vecka vart du inlagd? Allt såg bra ut förutom endast en halv cm tapp, ja jag känner nog innerst inne själv att det nog skulle vara mindre stressigt om jag vart inlagd, kanske känner jag så nu för i skrivande stund har min man att göra med en,rosenrasande treåring som tillskriver och en Envis supertrött grinig femåring som tjuter han med och bara kaoset runt mig gör mig rätt stressad! Känner mig otillräcklig som inte kan göra något! Känns som att de kommande veckorna är de avgörande och kommer gå så sakta och blir jag inlagd lär de gå ännu söligare. Jag är ju bara i v 22+3

• Lanie

jag var i v 25+5 när jag åkte in med sammandragningar. säkert kan ju den stressen du känner påverka de sammandragningar du har..det blir ju inte heller lättare av o ha allt kaos omkring sig när man faktiskt måste ta det lugnare. läkarna här tycker ju egentligen att jag kan få komma hem till huset nu, men jag vet faktiskt inte om jag kommer o klara av det.. o då har vi inga barn hemma.. men vi har mkt med huset o göra, både invändigt o utvändigt, det är knas med bilen o min sambo är redan stressad som det är, är jag hemma så måste han även laga mat till mig.. dessutom så är svärmor lite knepig nu så bara tanken på henne gör mig också småstressad o därför tycker både jag o sambon att det är bra om jag kan vara på sjukhuset ett par veckor till..

de veckor fram till v 25-26 eller tom fram till v 28 är ju jätteviktiga så om det går så kanske du skulle vara inlagd.. det blir tufft för både dig o din man, men ni har det tufft redan nu! o det är ju ändå tidsbegränsat, ingenting som kommer o vara för evigt... visst, tiden går söligt på sjukhus, men det konstiga är ju ändå att tiden går.. har nu legat inlagd över fyra veckor o på ngt vis har dom ändå gått snabbt, iaf nu när man ser tillbaka..

• vixan
    ISSEN skrev 2011-04-12 14:58:40 följande:
    Vi får återuppliva den! 

Jobbigt med sammandragningar. Hoppas att de ger med sig nu när du fått tabletter mot dem. Det här med längden på tappen är ju också lite skumt. Jag har en hyfsat lång tapp som dessvärre öppnar sig på två röda sekunder. Men låter ju bra att du inte inre livmodermunnen var stängd. Har de tagit prover på tappen eller i urinet?

Min tapp ska knytas igen den 27/4 är sjukt nervös vill ju inte bli sövd. Är nu i v11+ 2 så när det är dags är jag i v 13+3. Tappen mätt till 46mm verkar som den har krympt lite. Den har ju mätt 5 cm  min förra graviditeti v 20 men den kan ju tydligen variera i längd. 
  • vixan
    Lanie skrev 2011-04-12 15:48:31 följande:
    tråkigt o höra om dina sd.. hade ingen aning om vad adalat var så var tvungen o googla lite.. jag har fått bricanyl o ngt annat som börjar på T, kommer inte ihåg vad det var.. men adalat har jag inte fått.. på de sjukhus jag har varit på nu, tre st så har dom bara pratat om dessa två läkemedel i samband med sd, inga andra.. hur lång tapp hade du från början? du har inte börjat o öppna dig ngt inifrån, sk funneling? när jag blev inlagd så gav dom mig kortison till bebisens lungor utifall jag skulle föda.. en försiktighetsåtgärd som inte ska påverka bebis om nu bebis stannar kvar i magen o föds när lungorna är färdigutvecklade... min tapp är inte heller så lång nu efter de sd jag haft.. är väl mellan 16-18 mm, men den har iaf stannat däromkring nu sen jag blev inlagd.. det bästa är kanske för dig att bli inlagd, så du kan få lite lugn o ro, vila o försöka slappna av.. stress är ju inget bra o det är lätt o bli det när man är hemma.. hoppas verkligen att du blir hjälpt o att bebis får stanna kvar!

JAg kommer o bli flyttad till mitt hemsjukhus imorgon.. o jag går även in i v 30+0 imorgon så allt känns lite lättare just nu.. förutom att jag dragit på mig en svampinfektion som dom hade svårt o få fram behandling för.. det har varit helg, läkemedlet har varit slut, så först idag har jag fått det jag ska ha...
    Härligt att du får flytta hem till kalmar och super att allt håller sig lugnt och är oförändrat. Har du fått svar på proverna?