• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • SaraDK

Vill bara säg att det inte är stygn tvärs genom hela tappen utan genom fyra ändar och sedan dras det  ihop och knyts åt (gympapåse-stil)...

Har nu 9 dagar till bf och imorgon har jag klarat 4 veckor utan cerklage!

• ISSEN

Nu är jag hemma från sjukhuset och min oro är inte lika stor! Min tapp va 20 mm och helt stängd och adalat har hjälpt mot sammandragningarna iaf de värsta! Cerklaget hade glidit en aning men inte så det riskerar att lossna enligt min läkare! Ska dock fortsätta med sängläge och vila!

• Lanie

issen: skönt o höra att allt är bra o att du känner mindre oro! ni pratade inget om o bli inlagd?

• vixan
    SaraDK skrev 2011-04-13 22:04:29 följande:
    Vixan: Jag opererades på eftermiddagen och stannade över natten. Åkte hem och hade jätteont, men trodde att det var normalt för de hade ju sagt att det kunde kännas olika från person till person... Efter ett dygn hemma, så skrev Schäfer (på denna tråden) och frågade om jag sluppit sammandragningar. Det var det som fick mig att inse att det var det jag hade och att det inte var normal smärta efter den sortens op. Ringde prenatal som ville att jag skulle komma in. Sen var jag inlagd i två dygn med brikanyl, smärtstillande och två sorters antibiotika (eftersom det kunde vara pga en infektion).
    Min rumskamrat fick åka hem under min op, för hela dagen hade blivit så försenad, så de hann inte operera henne då. Hon kom tillbaka morgonen efter för sin op och jag tror att hon oxå fick stanna en natt.
    Farbror doktor sa inget om att jag skulle ligga över men han sa inget om att jag skulle åka hem heller. OP är på morgon så jag lär väl stanna till kvällen.

Om han fäst mitt förra cerklage på det sättet var det inte konstigt att jag störtblödde när bebis tryckte med huvudet på cerklaget. Fast doktorn tror inte att det var cerklaget som blödde då man inte brukar blöda så när man öppnar sig med cerklage.

Har också funderat över framtida förlossning. Är orolig att då jag fick första värken 15.15 och bebis kom ut 18.24. Första värken jag fick visade på över 200% sen hade jag ont konstant till min dotter var ute. Hur ska jag hinna in när jag inte får någon varning och hur ska jag ta mig in när jag har ont hela tiden. Funderade på om man kanske kan sätta igång mig istället.
  • vixan
    Schäfer skrev 2011-04-14 11:02:46 följande:
    Vixan: mitt senaste cerklage sydde de inte. Tidigar har de gjort det men tydligen är det "senaste" att man inte behöver göra det och att det även innebär fler risker (infektion, missfall osv...) om man syr! Jag gick på Karolinska så om du ska till Huddinge borde det vara samma där att de inte syr längre!
    Sövning är inte att rekommendera i första trimestern, men i tvåan kan man även om ryggmärgsbedövning är bättre för fostret som då inte påverkas alls!
    Lycka till, när var det dax?
    Hur påverkas fostret? Somnar bebis också?

Jag ska opereras i malmö den 27/4 ska på inskrivning den 26/4 sen får jag åka hem och komma tillbaka tidigt på morgonen.  
  • vixan
    Lanie skrev 2011-04-14 11:37:17 följande:

Vixan: jag frågade hur sövningen påverkade fostret o de svarade att fostret kan påverkas, men den påverkan borde vara liten då man får en väldigt låg dog av sövning eftersom ingreppet inte tar så lång tid så behöver man inte heller få så mkt narkos

schäfer: jag är i v 30+1 idag! jo det klart att det är bra o börja o röra på sig om man kan och jag har ju faktiskt inga problem med o gå kortare sträckor eller stå upp, känner inget tryck nedåt, kan få lite sd, men de är så små så jag knappt reagerar på de längre. det jobbiga blev väl bara att det blev så mkt nytt på en gång, först transport, nytt rum, nya människor, nya rutiner o sen skulle jag helt plötsligt vara uppe o röra på mig. blev lite för mkt av allting, men idag känns det ändå okej att gå upp o göra sin egen frukost, sambon var här så vi satt ute i dagrummet o fikade o kanske att jag får åka hem om några dagar. det verkar iaf så på personalen.

Vad bra att det känns bättre idag. Hoppas det fortsätter så och att du får åka hem och vila tills BF.
  • Niinis

den 11 april kl 10.04 tittade vår lilla prins ut, född v.33+3, 2130g och 45cm, skrek direkt när han kom ut Skrattande hade cpap 2 dagar, nu bara sond och övervak, allt är bra med honom. Själv fick jag mitt snitt, blev akut visserligen men är SÅ NÖJD med den förlossningen, superbra gick allt!! Fick värkar kvällen innan, åkte in med ambulans, de stoppade värkarna över natten med sen var jag öppen 3 cm dagen efter och cerklaget hade inte ens klippts så det blev akutsnitt, samt cerklage borttagning efter snittet. är super glad och lilla killen ska heta Julian! vi blir kvar på sjukhuset ett tag men jag återkommer! kämpa på kära vänner med graviditerna, plötsligt är man där med ett barn, vare sig man tror det eller ej Glad

• MiScHoOo
    Niinis skrev 2011-04-16 00:14:09 följande:

den 11 april kl 10.04 tittade vår lilla prins ut, född v.33+3, 2130g och 45cm, skrek direkt när han kom ut Skrattande hade cpap 2 dagar, nu bara sond och övervak, allt är bra med honom. Själv fick jag mitt snitt, blev akut visserligen men är SÅ NÖJD med den förlossningen, superbra gick allt!! Fick värkar kvällen innan, åkte in med ambulans, de stoppade värkarna över natten med sen var jag öppen 3 cm dagen efter och cerklaget hade inte ens klippts så det blev akutsnitt, samt cerklage borttagning efter snittet. är super glad och lilla killen ska heta Julian! vi blir kvar på sjukhuset ett tag men jag återkommer! kämpa på kära vänner med graviditerna, plötsligt är man där med ett barn, vare sig man tror det eller ej Glad

stort grattis till er nya son, lycka till med allt som händer här näst men jag tror allt kommer att ordna sig eftersom han är stor och kom efter en  lång gång i graviditeten, gratis än en gång
  • Lanie
    Niinis skrev 2011-04-16 00:14:09 följande:

Grattis till lillkillen! härligt o höra att allt gått bra! ta hand om er! kram
  • Trassel
    Niinis! Nej men vad härligt att allt löste sig! Det var ju en stor kille för den veckan, låter ju jättebra! Massor grattis och Hjärta
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008