• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Thalis
    MiScHoOo skrev 2011-04-08 09:00:11 följande:
    Gud vad gullig son du har som har växt, tänk dig hur snabbt tiden går...
    Och det är klart du ska inte alltid leva i Lyx ibland bestämmer barn när föräldrarna ska vakna. Jag har en systerson som får sova hos mig och ibland kl 7-8 ska han vakna och då ska han bli ren och äta och leka och sedan vila efter 1-2 timmar... Ja du, då kan man inte sova om med honom, då är det skönt att skicka hem honom efter några timmar Flört, jag får ofta höra -Sov så mycket du kan nu, när du får barn kommer du längta för att sova heheh

Jag mår bättre tack, jag har en underbar barnmorska och min privata Gyn läkare som har ringt och kollat hur jag mådde efter att det blev bekräftat att jag har fått missfall och imorgon börjar jag jobba igen
    Fy sjutton!!
    Jag hatar verkligen mf! Du verkar ha bra vårdpersonal omkring dig och det är så himla viktigt.
    Kommer ni att försöka igen snart?
    Mamma till A, A, A och V.
  • MiScHoOo
    Thalis skrev 2011-04-08 09:05:56 följande:
    Fy sjutton!!
    Jag hatar verkligen mf! Du verkar ha bra vårdpersonal omkring dig och det är så himla viktigt.
    Kommer ni att försöka igen snart?
    ja, redan om några dagar
    eftersom det finns inga hormoner kvar i kroppen
  • Niinis
    Thalis skrev 2011-04-08 08:32:32 följande:
    Grattis!! Snart har du din bebbe!

Men hur tänker läkarna?
    Jag hade ju planerat snitt pga sätesläge och mitt cerklage skulle tas bort på operationsbordet efter snittet pga risken att jag öppnade mig .
    Nu hände det ändå men det var för att carrot top bestämde sig för att han ville ut då.
    jamen jag tycker också det är dumt! vilken vecka var det planerat för dig, 37 eller 38?
  • Lanie

thalis: vilken liten sötnos!

Niinis: din graviditetssaga är nästan lite komisk.. alltid är det ngt.. hoppas verkligen dom vet vad dom gör, fattar inte heller varför dom inte kan göra det samtidigt... men det närmar sig för dig nu...

ego: är ff på sjukhuset, men nästa vecka ska jag bli flyttad till hemsjukhuset eller kanske tom hem till soffan i huset!

har varit lite småsur på hur dom tänker här. hade ul igår, två veckor sen sist o jag var ju helt säker på att de skulle kolla tappen också, vilket dom inte gjorde utan kollade bara bebis..kickan uppskattas o väga 1,5 kg nu, är i v 29+2 idag. tog upp detta med bm att jag tycker de är konstigt att de bara kollade bebis när jag fkatiskt ligger här pga tappen, så idag fick jag ett vul. tappen är ganska oförändrad, en liten funneling, men mesta dels av tappen är kvar o cerklaget sitter där det sitter.. de satte ju cerklaget väldigt långt ner på mig pga ärrbildning o det är förmodligen därför jag har såna problem med o sitta.. läkaren såg idag att jag är lite röd o svullen i underlivet, vilket jag också känt av de senaste dagarna.. antibiotikan gör väl sitt ockå att det inte är riktigt som det ska där nere...

• ISSEN

Idag har jag fått helt och hålletnog av läkare!!!!!!!! Har igår haft väldigt mkt  sammandragningar varav en faktiskt gjorde ont och idag har jag haft några så vid 11 tiden imorse ringde jag spec mvc för att se vad de tycte jag skulle göra och såklart tyckte de då att jag bör komma in för en koll! Fick en tid kl 13 och väl där fick jag för det första en skitgrinig syrra som förmodligen inte läst någon journal då hon inte ens viste vilken vecka jag är i, hon började med att ta mig till ett rum där hon tänkte göra CTG, frågade vilken vecka jag är i och svarade att jag går in i v 22 imorgon, då säger hn -SORRY då kan vi inte göra CTG bara att gå ut i väntrummet för dig igen! ... Jaha?! va inte riktigt därför jag kommit dit heller, ville såklart veta så att allt var ok med tappen! I väntrummet vart jag sittandes ända till kl 15.10 och då hade jag som sagt fått en tid kl 13?!! Doktorn jag fick verkade till en början bra men efterhand förstod jag att hon var en inkompetent idiot!! Hon frågade lite om hur jag mådde osv, sa att jag möjligtvis kunde ha uvi varpå jag sa att jag gärna tar en odling för jag har i tidigare graviditet haft GBS och att jag gärna inte vill gå runt med det, då säger hon att GBS är inte farligt att ha när man är gravid så det behöver jag inte oroa mig för??!! OK?!  Sen fick jag lägga mig i gynstolen och innan hon börjar undersöka säger hon att hon ska vara väääldigt försiktig och inte ta på tappen då det kan störa, än sålänge inget fel.. hon undersöker, ser MKT konstig ut och suckar högt medans hon undrsöker! Jag blir såklart jätteorolig och frågar om det ser ok ut, då säger kärringen -Jag kan faktiskt inte svara på det för jag har aldrig sett ett cerklage förrut! så jag måste hämta en läkare som är van vid cerklage!
    MEN HALLÅ????!!! VAFAN SKULLE HON MELLAN MINA BEN ATT GÖRA FRÅN BÖRJAN DÅ????!!  Om hon inte visste ett skvatt om hur ett cerklage ska se ut eller sitta!!  Hur som så fick jag dra på mig brallorna och vänta en stund, då kommer nästa idiot! Han pratar knappt med mig under hela undersökningen, utan pratar över huvudet på mig, när han frågar den andra läkaren något vet hon inte ett skit för hon har INTE LÄST JOURNALEN??!  Jag frågar även denna läkare (den här gången med gråten i helsen) om allt ser bra ut och han säger att det kan han inte säga för jag måste tömma blåsan! På med byxor,går på toa, av med byxor och upp i stolhelvettet igen! Frågar igen om allt ser bra ut och han svarar att - bra och bra vet jag inte, men det ser ut som förra gången du var på undersökning( alltså för en vecka sen)  jag hade en cm tapp och enligt min läkare då så var allt bra! Men nu ville han alltså inte säga om han tyckte det var bra eller dåligt! Jag frågade om jag behöver vara orolig och då säger han bara att - Jag kan inte ta bort din oro stoppar en godisjävel i munnen vinkar till med handen och säger -HEJ! sen går fanskapet ut genom dörren! Kvar sitter jag med kärringen som inte fattat ett skit!

Jävla idioter! Jag blev så ledsen så jag var tvungn att springa till toan och gråta av mig! Får de behandla sina patienter hur som helst?!
    jag och sambon har nu pratat om det här hela kvällen och tror faktiskt vi har bestämt oss för att inte gå på fler undersökningar! Jag får sammandragningar ibland efter när de vart där o grävt och min läkare (som satte cerklaget) gör fortfarande gyn (?!) undersökning när hon kollar så att allt är ok, alltså inte ul! Ifrågasatte det men hon sa att hon inte rör tappen fast då undrar jag hur hon gör då hon känner med fingrarna hur hårt cerklaget sitter? Går ens det? Fy fan vad jag är besviken på min upplevelse idag! Känns som jag aldrig mer vill gå till en gynekolog ens :(

• ISSEN

Förresten jag frågade gubbfan vad jag kan göra åt mina sammandragningar då säger han vila... jag är helt sängliggande sa jag då och då sa han att ja då finns det inget vi kan göra! Jag frågade oxå hur jagg skulle veta om jag har "vanliga" sammandragningar eller farliga, då säger han något om förvärkar ochjag undrar då om man verkligen kan ha det i v 22 redan? Han svarar barskt -TYDLIGEN!
    Boorde inte han kunna ha ett lite mer pedagogiskt svar på den frågan?

• Lanie

issen: jag sitter här o bara skakar på huvudet, så här får det fan inte gå till! tycker du ska se över detta o anmäla det! för så får man inte bli behandlad! de verka ju inte ha koll på någonting... om hon inte rör tappen förstår jag inte varför hon ska in med fingrarna från första början..har du möjlighet o vända dig till annat sjukhus eller en privat mottagning istället? när tillhör man förlossningen istället för gynmottagningen hos er? o mot sd finns bricanyl att få i olika former....så visst finns det saker o göra åt det.. stå på dig.. borde ju finnas ngn läkare som har lite koll på läget iaf...

Kramar till dig!

• Nenne
    ISSEN skrev 2011-04-08 22:48:53 följande:
    Förresten jag frågade gubbfan vad jag kan göra åt mina sammandragningar då säger han vila... jag är helt sängliggande sa jag då och då sa han att ja då finns det inget vi kan göra! Jag frågade oxå hur jagg skulle veta om jag har "vanliga" sammandragningar eller farliga, då säger han något om förvärkar ochjag undrar då om man verkligen kan ha det i v 22 redan? Han svarar barskt -TYDLIGEN!
    Boorde inte han kunna ha ett lite mer pedagogiskt svar på den frågan?
    ISSEN: Jag har också haft en del problem med sammandragningar enda sendan cerclagett sattes. Min läkare har sagt att så länge de inte kommer för tätt och inte gör jätteont så är de inte så mkt att göra åt dem. Sa samma som dig ang vilan att jag bara vilar hela dagarna. Men han sa att de inte finns så mkt att göra åt dem. Sökte nästan varannan dag efter att cerclaget sattes för sammandragningar och tappen har hela tiden sett bra ut.
    Sen kallas de förvärkar för sammandragningar är omm jag fattat läkarna rätt mer regbundna och håller i sig mer än 30 sekunder. För de har jag fått förfrågningar om. Men jag är dock inte helt hundra på om jag uppfattade dem rätt ang sammandragningar/förvärkar. Men fråga nästa gång om med din läkare ang de med sammandragningar och förvärkar. Så du är absolut inte ensam om att ha sammandragningar som de inte gör något åt.
    På vilket sjukhus går du på??
  • Lanie
    SaraDK skrev 2011-04-09 20:33:47 följande:
    2 veckor kvar till bf... wwwooohoooo!!!
    ojojoj! nu kan ju bebis komma då.... har du några känningar?